• Milo78

14 mån sover oroligt, tips tack! trött mamma

Ahhh, börjar få fel i huvudet snart. Min dotter har aldrig varit en sån där bebis som sover hela nätter... Och hade en jobbig fas från 8 mån och fram till 11-12 mån då hon inte ville somna och vaknade ofta.

Det blev bättre runt 12 mån och då somnade hon bra på kvällen runt 19-20 tiden men senaste tiden somnar hon, vaknar runt 22 somnar om om man ger henne nappen i sin egen säng, men sen från 02-05 så bökar hon runt, vaknar, somnar direkt om jag tar upp henne i famnen och så brukar det sluta att hon sover med mig i sängen.

Men hon sover inte lugnt utan ligger på mig, sparkar, lägger sig i mitt ansikte, skriker, vaknar osv. Och jag är helt slut nu.... Har inte sovit en hel natt på mer än ett år. Trodde det skulle bli bättre när de blev runt ett år... Vad ska jag göra? Jag är bara så trött där mitt i natten att jag orkar inte få henne att somna om i sin säng (då hon oftast vaknar till då jag precis har somnat om). Det känns som det är ingen ide att försöka sova längre. Kan tyvärr inte somna på dagtid när hon sover heller.

Hon vaknar runt 0700
    Sover middag runt 1100 (1,5 tim oftast, jag väcker henne inte)
    Somnar 19-20 (får välling och somnar i min famn)
    har prövat att få henne att somna i sin säng men hon blir bara pigg och kryper runt då jag lägger ner henne, även om hon var trött sekunden innan.

Hjälp vad gör jag för fel, känns som alla andra bebisar har sovit hela nätter sedan de var 3 mån utom min....

• Svar på tråden 14 mån sover oroligt, tips tack! trött mamma
  • ELLEoClara

Låter som min dotter
    Är nu snart 17 mån och det är fortfarande lite upp och ner med sömnen, fast bättre än för någon månad sen.

Slog sömn rekord i tisdags då hon sov 19 -6.30 i sin säng i sträck.

Vi tar det som det kommer och det blir lite bättre varje vecka. ( tror inte på skrik metoder)

Hon somnar efter välling i våran famn, läggs i sin säng och om hon vaknar till lite får hon nappen, vaknar hon mycket får hon sova i våran säng ( lägger spark-skydd med täcke runt henne annars aj aj då hon helst ligger på tvären)

Från ca 16 mån ser det ut så här:

2-4 dagar i veckan sover hela natten ca 10 timmar i sin säng. ca 19-05 är då pigg vid 5
    2-3 dagar i veckan vaknar hon 1-2 gånger för nappen, kommer ev till våran säng vid 4-5 och somnar om
    1-2 dagar vaknar och bökar av och till hela natten, sover i våran säng

• ELLEoClara

De bästa sov nätterna är om hon varit ute mycket på dagen

• miamaria777

Min 15 mån är likadan. Detta har pågått nu i två månader! Hon vaknar hela tiden på natten 1-2 gånger i timmen ibland ännu mer. Kanke är det en utvecklingsfas som inträffar denna tiden?? Känns som att hon drömmer mycket.

Problemet för oss tror jag är att hon inte kan somna själv. Hon somnar i famnen elle blir gungad i babysitter. Sedan ett par veckor försöker vi lära henne soman själv, men det är inte lätt. Hon blir bara pigg och tillslut arg. Tar man henne i famnen så somnar hon på 30 sekunder!

Vi håller också på att testa dra ner på dagsömnen. Vi väcker henne efter 1 timme och 45 minuter, men jag tror att det är för mycket. Kanske inte ska sova mer än 1 timme i denna åldern...? Nu är hon sjuk, så just nu väntar vi med mer experiment. Men så snart hon är frisk ska jag testa att låta henne sova endast 1 timme på dan...

Lycka till, hoppas det löser sig!
    Från en trött mamma

• Glittermamma

Jag har samma problem med min 15 månaders son. Så är det någon fas de kan gå igenom i den här åldern kanske?

Han har sovit bra ända tills för några veckor sen då han har börjat vaknat 1-2 gånger på natten skrickande. Det enda sättet vi kan få honom att somna om är att ge honom välling, men det vill vi helst inte göra eftersom jag inte tror att han vaknar upp för att han är hungrig. Det är mer som att han vaknar upp för han drömmer mardrömmar. Har även försökt att få honom att somna om i våran säng. Men det fungerar inte hellerRynkar på näsan

Hoppas att det löser sig snart för er Skrattande

Svar på tråden 14 mån sover oroligt, tips tack! trött mamma