• Oneesan

Röda prickar

Min treåriga dotter har utslag i arm- och benvecken, hon är även torr på ryggen. hon säger att det kliar och gör ont och oftast kliar hon sönder prickarna så att det bara blir värre.

Jag har frågat på bvc men de säger att det antagligen är någon matallergi. Det tror jag inte eftersom jag själv hade eksem när jag var barn och det påminner om det som dottern har.

Jag undrar om det går att göra ett pricktest på en treåring?
    Jag har också blivit rådd att använda en mild hydrokortison på eksemet. Det är jag tveksam till då min lillasyster också hade allergi och hon använde hydrokortison i flera år och har nu förstört stor del av sin hud.

Personligen är jag allergisk mot pälsdjur, pollen och parfym. Kan det vara något av detta som dottern också lider av?

MVH

Arigato
  • Svar på tråden Röda prickar
  • Allergiexperten

Hej! Har din dotter eksem över kroppen så bör hon utredas hos barnläkare. Huden är vårt främsta försvar mot infektioner och allergen och det är viktigt att  huden är så oskadad som möjligt. Att använda hydrocortison eller mildison, alltså de receptfria cortisonkrämerna är att rekommendera. Om man inte smörjer eksem har det en tendens att sprida sig. Din syster hade troligen de starka cortisonsalvor som man använde förr, de nya salvorna är receptfria just pga att de inte ger någon hudförtunning. Smörj med cortison morgon och kväll och använd också mycket mjukgörande salvor, exempelvis miniderm.
    Pricktest kan göras på 3 åringar. hon har en ökad risk att utveckla allergi eftersom du har allergi. Dock är det lite tidigt att få ett positivt svar på exempelvis pälsdjur vid denna ålder eftersom immunförsvaret inte är färdigutvecklat ännu. Sen har många barn eksem utan att ha allergi och denna känslighet i huden brukar minska med åren.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Röda prickar