• annelie1977

Ang p-spruta??

Jag tänkte jag skulle börja använda p-spruta för att slippa menstruation samt ha preventivmedel.
    Men min fråga är vad har ni för positivt och negativt att säga om p-spruta?

Det är ju ganska vanligt att man kan gå upp i vikt av denna.
    Har ni gått upp mycket i vikt efter att ha använt p-sprutan?

Berätta jag är nyfiken..
    :)

Oliver,Filip och Mamma
  • Svar på tråden Ang p-spruta??
  • Anova

Använde sprutan i 4-5 år.. Första tiden hade jag konstant mens, men den försvann efter några månader. Sen hade jag småblödningar några gånger per år. Annars var jag helt fri från biverkningar. Det var otroligt bekvämt att använda sprutan. Slutade för två år sedan, och mensen blev "normal" efter ungefär ett halvår.
    Jag vill inte påstå att jag gick upp i vikt pga sprutan (jag gick upp under de år jag tog sprutan, men det fanns andra förklaringar som är mer tänkbara), har inte gått upp efter jag slutat heller.
    Kan tänka mig att gå tillbaka till sprutan, men vad jag minns så tyckte min BM att jag inte skulle ta den längre pga risken för benskörhet.

• annelie1977

Ojdå konstant mens inget vidare ju:(
    Men benskörheten är väl mer om man är tonåring och inte har växt färdigt?

Ja jag vet inte hur jag ska göra är livrädd för en ev  viktuppgång.
    Men det är ju ett bra preventivmedel men mycket biverkningar.

Oliver,Filip och Mamma
  • Anova
    annelie1977 skrev 2010-09-30 11:16:17 följande:
    Ojdå konstant mens inget vidare ju:(
    Men benskörheten är väl mer om man är tonåring och inte har växt färdigt?

Ja jag vet inte hur jag ska göra är livrädd för en ev  viktuppgång.
    Men det är ju ett bra preventivmedel men mycket biverkningar.
    Nä, konstant mens var inte kul. Men den upphörde ju, och i långa loppet kändes det värt de jobbiga första månaderna.
    Jag började med p-sputa då jag var en bra bit över 20 och ändå fick jag rådet att inte fortsätta med den pga. risken för benskörhet. (kanske för att jag tagit sprutan för länge?)

Jag gick inte upp pga sprutan, det är jag övertygad om (stress, dålig kost och stillasittande var det som fick mig att gå upp). Hur man själv reagerar är omöjligt att säga innan man testat. Är man fysiskt aktiv och har bra kosthållning innan så är nog risken mindre.
  • annelie1977

Ja du har rätt....äter man rätt o rör på sig så är säkert risken minimal.

Ja man kan ju testa 3mån o se,går man upp mycket så är det ju bara o skita i o ta den efter 3mån.

Tack för dina svar

Hanna

Oliver,Filip och Mamma
  • annelie1977

Har nu tagit p-sprutan.
    Men efter ngn dag fick jag klåda över hela kroppen,mestadels på ryggen.....
    Är det normalt?
    Någon annan som har haft samma symtom?

Står inget om det i Fass

Oliver,Filip och Mamma
  • Happiliness

Hormonell viktökning beror på att kroppen lagrar allt man äter oavsett vad man äter eller hur man rör på sig. Det är det som räknas som en medicinsk biverkning och den gäller i stort sett alla p-medel därför att kroppen luras att tro att den redan är gravid och vill börja lagra reserver. Jag är en av dem som råkat ut för detta och faktiskt gjort ett test. 2006 fick jag min först pspruta och vägde då 55 kg. 8 månader senare vägde jag 85 kg och såg ut som ett lejonoffer över hela kroppen. Jag har tränat fitness i hela mitt vuxna liv. Jag var 23 när jag fick sprutan och den förstörde mitt liv. Dock förstod jag inte själv, och inte min läkare heller, vad viktuppgången berodde på. Det tog 3 år innan någon faktiskt sa "men det är  nog sprutan..." Jag bestämde mig för att testa hur det låg till och hösten 2008 tog jag min sista spruta. Mensen kom igång i juni samtidigt som jag tappade nästan allt mitt hår, och på tre månader rasade jag 16 kg helt utan att ändra mina vanor. Jag har aldrig varit en godisråtta, aldrig suttit hemma och vräkt i mig pizza som vissa gör och inte kan erkänna. Jag var så övertygad om att sprutan gjort mig fet att jag var villig att bevisa det. Våren 2010 tog jag en spruta igen.  Jag ändrade så klart inte mina vanor, det har jag för övrigt inte gjort sedan jag var 18 år... men 2 veckor efter att jag fått sprutan började vikten krypa uppåt sakta men säkert. Nu har jag totalt gått upp 5 kg.

Beroende på hur känslig man är för gestagenet kan man mycket väl öka i vikt utan att vräka i sig mat eller bo i soffan. Alla som säger annorlunda har fel. Fel fel fel... Jag avråder ALLA från denna metod, sätt in en kopparspiral om du är i fast förhållande. Jag har fortfarande envis övervikt kvar och kämpar. Många bekanta har liknande berättelser och det finns dem som kan gå ner dessa kg först efter de fått barn, för då "normaliserar" kroppen sig helt. Att trycka i sig hormoner är aldrig aldrig bra. När vi har fått våra barn kommer jag att sterilisera mig. Jag är snart 30 år och 2-3 barn räcker för oss. Hormoner? Aldrig mer!

Jag vill däremot påpeka att när jag gick på VANLIGA p-piller och inte minipiller eller spruta, så gick jag inte upp i vikt men tappade håret. Och nu menar jag nästan allt hår.

• Miss Cee

Jag tyckte att det var väldigt smidigt med p-spruta, MEN jag var tvungen att sluta eftersom jag blev deprimerad av den. Började gråta fler agånger i veckan, hysteriskt, utan att förstå varför. Och sen tar det ju fler amånader innan den går ur kroppen ordentligt vilket är lite jobbigt det också.

• södertälje

Har tagit p-sprutan Depåprovera i ca 16 år och har bara positivt att säga,slipper blödningar och PMS,gick inte upp i vikt.Tar den var 12 vecka hos barnmorskan.

Svar på tråden Ang p-spruta??