• Svar på tråden Stearin på tyg?
  • bangkok

Prova med läskpapper eller en melitapåse på starinfläcken och stryk ovanpå - sterinen smälter och sugs upp i pappret.

• stormfågel

Eller vanligt hushållspapper och strykjärn! Lägg ett papper under tyget och stryk på baksidan av stearinfläcken
    Sterainen smälter och sugs.

Inte för hög temperatur bara.

• solskina

eller så lägger man tyget i frysen och plockar bort det när det är hårt.

• Tecken

Och skulle de bli en fettfläck som inte går bort i maskinen: Gnugga med galltvål.

• Anna Paulita

Den kom på soffan, vilket inte har avtagbar klädsel, men som tur är så är tyget så mörkt så eventuella fettfläckar syns inte. För övrigt gjorde melittafilter och strykjärn tricket!

• ica1986
    Anna Paulita skrev 2010-09-30 16:13:21 följande:
    Den kom på soffan, vilket inte har avtagbar klädsel, men som tur är så är tyget så mörkt så eventuella fettfläckar syns inte. För övrigt gjorde melittafilter och strykjärn tricket!

funkade de på din soffa själv har ja fått stearin på min soffa och det skulle ta evigtid att ta bort tyget från soffan för det är en tre kant soffa och skulle ta evigheter för att ta bort den...
    så hur gjorde du att få bort dittt??

• Anna Paulita
    ica1986 skrev 2010-10-01 00:03:41 följande:

funkade de på din soffa själv har ja fått stearin på min soffa och det skulle ta evigtid att ta bort tyget från soffan för det är en tre kant soffa och skulle ta evigheter för att ta bort den...
    så hur gjorde du att få bort dittt??

Jag lade melittafiltret på stearinet, och strök med ett varmt strykgärn över. Stearinet sögs upp i melittafiltret. Inte alls svårt.
  • Empiiis

Om man inte har ett melittafilter eller läskpapper? Lade in en linneduk i frysen efter en stooooor fläck med stearin. Fläcken har trängt igenom så det är stearin på båda sidor.
    Är så platt och kompakt att det inte går att få bort.

• Tecken
    Empiiis skrev 2010-10-11 16:39:32 följande:
    Om man inte har ett melittafilter eller läskpapper? Lade in en linneduk i frysen efter en stooooor fläck med stearin. Fläcken har trängt igenom så det är stearin på båda sidor.
    Är så platt och kompakt att det inte går att få bort.
    Då tar du de pappret du har hemma. Jag har testat med skrivarpapper, det funkar också.
  • Soffa och stearin

Hur ska man göra om man har fått stearin på soff arms tyget ?? hur ska jag bära mig åt för att få bort det??

Svar på tråden Stearin på tyg?