• Anonym (hur gör man?)

Barnkalas.. hur gör man egentligen?

Min son ska ha sitt första barnkalas nu (för kompisar).. fyller 5. 
    Har smått ångest, jag har inte någon direkt kontakt med någon förälder från fsk och har aldrig haft med ett barnkalas att göra, har så svårt att veta hur man gör!!

Tror det mesta är i mitt huvud, men jag skäms lite över att vi bor i lägenhet... alla andra barnen från sonens fsk bor i det fina villa-området i stan medans vi trängs ihop i en tvåa. Är lite rädd de flesta inbjudna kommer tacka nej också. Har alternativet att ha barnkalaset hos sonens mormor, men detta är ju ändå vårt hem, samtidigt finns där massor med plats vi inte har här, om några föräldrar stannar blir det tight! Vad tycker ni? Känns lite som det blir hos mormor ändå, jag gav bort kaffebryggaren för länge sedan då den aldrig användes och om jag inte ens kan bjuda på kaffe bli det ju lite pinsamt.

Hur gör man egentligen under barnkalas? De ska vara här under 2 timmar, äta lite tårta och gottigt och fiska fiskdamm hade jag tänkt. Behöver man egentligen göra mer? Bryr sig kidsen egentligen om att det är litet och mindre hemma hos oss? Vill inte sonen ska få kommentarer om det..

Har verkligen tummen mitt i handen, önskar jag var mer bullmammig och förstod mig på sånthär!!

• Svar på tråden Barnkalas.. hur gör man egentligen?
  • strojes

När det gäller lekar och aktiviteter räcker det absolut med tårta och sedan fiskdam strax innan kalaset är slut. Barn brukar kunna roa sig bra själva ändå. Man kan ju ha någon enkel lek i bakfickan att lugna ner stojjighet som börjar gå överstyr.
    Huruvida ni ska vara hos er eller mormor så ta det som är mest lämpat beroende på hur många barn som är bjudna. Och jag tror inte barn i den åldern bryr sig så mycket om hur man bor. Visst kanske nån kommentar kommer men knappast mer än så.
    När det gäller föräldrar så brukar jag skriva på inbjudan att jag vill veta om någon förälder vill stanna så man vet hur mågna personer man blir.

• trazzlan

Inte tusan bryr sig barnen om hur ni bor...och föräldrarna, om de nu stannar när barnen är så gamla?, kan du ju skita i.

Jag brukade göra så att vi köpte färdiga eller helst gjorde egna inbjudningskort tillsammans jag och mina barn. Sedan tog vi en kalasinbjudningspromenad och lämnade inbjudan till alla barn som skulle få komma. Var noga med att ange start och sluttid och kanske att det kommer att bjudas på fika eller om ni ska ha korv med bröd? Vi körde lite korvgubbe ibland att barnen fick en biljett och lämna till barnens pappa som satt i ett rum med ett bord för dörröppningen så fick barnen beställa sina egna korvar. Det var väldigt uppskattat.

Förresten varför tror du barnen tackar nej? Är din pojke mobbad? Förvånad De flesta barn brukar tycka att det är jättekul att få gå på kalas...

Min erfarenhet av kalas, och jag har haft ett antal under årens lopp med mina idag stora tjejer, är att fika hinner de inte så mycket. Chokladbollar är ofta uppskattat, tårta eller glass, man kan ha popcorn också, vill man inte baka bullar kan man köpa färdiga antingen frysta och värma eller i bageriet.

En bra grej är att ha lite lekar/aktiviteter i bakfickan om man inte gillar sockerstinna barn som springer runt eller brottas Musikstopp eller viskleken eller någon enkel lek är bra förslag och din son kanske har idéer också.

Avsluta med en fickdamm så kan de kladda med godiset hemma hos sig Eller så kan man ha skattjakt...om de känns för stora för fiskdamm?

Men om man nu tycker att det är svårt och trångt med kalas hemma så finns ju alltid tex. busfabriken eller bowlingkalas men det kostar ju förstås en slant och personligen så tycker jag hemmakalas är roligare...

Lycka till och ta din son till hjälp i förberedelser och planering och framförallt ha kul!!

Fyra fina flickor och en trött mamma
  • mirlow

Är det litet så ha det hos mormor, jag hade räknat med att någon förälder stannade, det gjorde iaf jag när barnen var så små.
    Att ha kalas kan vara ett jättekul sätt att få bättre kontakt med föräldrarna så passa på.
    Bjud på t ex korv med bröd, glass och kakor.
    Kolla så det inte är några allergier hos kompisarna.
    Ha en liten lek med också, tiden kan gå långsamt Glad

Lycka till!

• Anonym (hur gör man?)

Åh tack för alla tips och snälla ord!
    Nej min son är inte alls mobbad, bara lite rädd att föräldrarna i sig ska tacka nej åt barnen så att säga Bestämde mig för att ha det hos mormor istället, blir mer plats och även trädgård de kan vara ute i om det behövs!

Har bjudit 6 barn så det blir inget gigantiskt, sonen fick själv välja vilka. Och då är ett barn inom familjen (vi har en massa barn inom familjen). Det ordnar sig säkert jättebra! 

• Guld gossarnas Super Mamma

När vår son ska fylla 5år,så har vi redan planer för att ha det på ett sk. Busland/lekland,där så får de leka fritt och så serveras det ju ätbart/Tårta/glass,sist av allt så delar sonen ut godispåsar då alla kalas gäster går hem! Super smidigt och så slipper man själv ta reda på stöket efteråt! 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Cillalilla

Ha det hos mormor, barn har en förmåga att ta massor med plats.
    Mitt tips till dig är: Ballonger i mängder! Som lek brukar jag låta barnen sätta sig mittemot varandra och rita porträtt på ballongerna med tusch. Brukar uppskattas.
    Har hon en trädgård så kan du ju ordna en liten skattjakt. Typ sätta upp bilder som ledtrådar mm.
    Men barnen brukar ju kunna roa sig själva rejält bra själva!
    Ha så kul!!!

• trazzlan
    Anonym (hur gör man?) skrev 2010-09-30 13:11:52 följande:
    Åh tack för alla tips och snälla ord!
    Nej min son är inte alls mobbad, bara lite rädd att föräldrarna i sig ska tacka nej åt barnen så att säga Bestämde mig för att ha det hos mormor istället, blir mer plats och även trädgård de kan vara ute i om det behövs!

Har bjudit 6 barn så det blir inget gigantiskt, sonen fick själv välja vilka. Och då är ett barn inom familjen (vi har en massa barn inom familjen). Det ordnar sig säkert jättebra! 
    Skönt att höra att han inte är mobbad och jag tycker det låter alldeles lagom med 6 barn, oftast gör man ju misstaget att bjuda för många barn. Optimalt sägs vara att bjuda så många gäster som man fyller år...men det beror ju på barnen också förstås.

Ha det så kul!
    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • MammaG

Ett misstag jag ofta gör när jag haft kalas för min son, helt enkelt för att jag älskar det, är att fixa för mycket kakor, bullar och grejor. Det går aldrig åt. Tårta och kanske en glasspinne räcker. fiskdamm som underhållning räcker också. En del föräldrar insisterar på att arrangera lekar, men barnen fixar det där bäst själva. Tycker det var ett smart drag att ha det hos mormor, inte för att jag tror att barnen bryr sig ett spår om att ni bor i lägenhet, utan för att utrymme att springa runt alltid brukar vara uppskattat. Hoppas ni får fint väder så ni kan utnyttja trädgården.

• Anonym (hur gör man?)

Blev så uppåt av svaren här att jag struntade i mina tvivel.. idag spenderade jag 6 timmar på fina inbjudningskort och så gick vi och postade dem. Det ordnar ju sig, vet själv när sonen vart på kalas att han är nöjd oavsett vad som skett där.

• Anonym (tramsigt)

Hade barnkalas för ett tag sen, och då skulle tvunget en förälder stanna kvar och mesa. Tycker bara det är fjantigt och drygt att behöva ha dom flåsandes i ryggen. Det är väl bättre att man kan koncentrera sig på barnen helt och hållet istället. Men men hönsföräldrar finns det gott om.

• Anonym (lektanten)

Skulle verkligen vilja rekomendera föräldrar att kolla om de har en idrottshall i närheten, är kanon
    att hyra o barnen kan verkligen ta ut svängarna.
    Dock ska man planera lekar så att inte det blir cirkus av det hela. Ett mycket uppskattat inslag är om
    man har priser att dela ut ( till alla )

Spendera flera timmar till att baka o laga mat är totalt bortkastat, det blir definitivt inte uppskattat.
    Håll det enkelt, man blir vis efter några gånger.

• Anonym (skattjakt)

Något som brukar vara uppskattat hos barnen är tex skattjakt, vilket ju funkar om det finns en någorlunda stor trädgård.
    Kanske indianjakt? Så får först alla barnen göra sin egen fjäder att sätta på huvudet och sen "hittar" ni en skattkarta. Tex att man ska följa spoåret av fjädrar i trädgården, som du placerat ut i förväg och i slutet finns en skatt som kan vara vad som helst, godis, klistermärken osv.

Fjädrarna kan göras av vanligt papper. En remsa som man fäster ihop och sen häftar fast fjädern på ( som barnen kanske målat själva ) och sätter runt huvudet.
    Det kan hålla barnen sysselsatta en bra stund. Vid de olika stoppen kan det tex finnas lappar som ger någon instruktion, sjunga en kulen natt, dansa indiandans i ring osv.

Svar på tråden Barnkalas.. hur gör man egentligen?