• flixflax

Migelbuffé för 30 personer? Saker man man frysa?

Ska ha gäster om två veckor. Tänkte ha buffé gärna en som "passar ihop" det jag tänkt hitills är:

- tunnbrödssnittar med lax och pepparrot samt skinka och basilika.
    - bröd, smör och ost.

haha  jag det var det.... funderar på nån soppa gärna kall som man ställer fram i små glas. Små pajer? Nudelsallad läste jag nånstans med. Men man kan ju inte mixa smaker hur som helst.  

Så era bästa förslag tack! 7-10 "rätter" tänker jag.

• Svar på tråden Migelbuffé för 30 personer? Saker man man frysa?
  • flixflax

just det, bra med saker man kan göra innan och inte samma dag.

• mimsan01

Små minipajer med valfri fyllning - går toppen att frysa
    kycklingspett med lite olika dippsåser (går även att göra med räkor / kött skaldjur men då bör de nog ätas samma dag)
    Fräsch sallad med eller utan pasta eller nudlar
    Någon slags antipasti med tillbehör parmaskinka, salami, bresaola. Till det lite pesto, soltorkade tomater, marinerad vitlök
    Man kan göra goda små minispett med körsbärstomater och mozzarella eller feta ost, och lite basilika
    Gurkskivor med nån god laxröra
    Kall soppa låter som en jättebra ide! Alternativt varm soppa. Dvs du kan göra soppan i förväg och bara värma på innan gästerna kommer

• Kinya

Gazpacho i små glas
    Bruschetta med räkröra (Zeta har jättegoda bruschetta, finns i vanliga affärer)
    Cocktailtomater, mozzarella och basilika som man trär på tandpetare

• flixflax

Kanske ska köra lite italieskt tema då? Ni har ju kommit med bra förslag på massor!

• Kinya

Gazpacho är spanskt men ett medelhavstema hade nog varit rätt populärt! De har ju väldigt god mat runt medelhavet.

• flixflax
    Kinya skrev 2010-10-01 07:14:57 följande:
    Gazpacho är spanskt men ett medelhavstema hade nog varit rätt populärt! De har ju väldigt god mat runt medelhavet.
    Kändes lite Italienskt Tycker bara det känns lite standard tema men samtidigt gillar ju alla det!
  • Örnie

Jag skulle vilja föreslå att du gör någon rätt som är lite mer mättande än typ förrättsplock och gärna något som passar årstidsmässigt. På hösten kan det vara gott med något varmt, t ex en välkryddad pumpasoppa (säsongsbetonad mat är ju också billig) att värma upp. Annars fungerar det jättebra med att göra pajer i förväg och stapla i kylskåpet med en bit kartong emellan. Man kan göra pajskalen och steka lök och annat innehåll två dagar innan och sen grädda pajerna dagen innan. Pajer kan man fylla efter sitt tema, t ex italienskt, svenskt, franskt. Själv bjöd jag nyligen på en fest med så många gäster och det var väldigt populärt med pajer. Sen gjorde jag en sallad på zucchini och morötter som också var bra att göra i förväg. Ha det så kul!

• mimsan01

Vad elak du är som lägger upp länkar med så god mat! Nu blev jag ju hungrig!!

Jag är lite dålig på asiatiskt kött, men annars kanske man kan fuska lite och göra helgrillad fläskfile, och skiva den tunt och göra någon god dippsås med "asiatisk touch" till? Eller en biff-sallad av något slag? Eller något slags köttfärs-knyten/piroger?

• flixflax

Ja jag har ju ett recept på en kanongod biff sallad! Det var bra! (ska bara hitta receptet!) mamma föreslog typ av köttbullar med "marocko" kryddning. Det kan ju med vara ngt.

• flixflax

Efterrätter då? Två stycken olika kanske? VErkar som vi blir max 25 nu så lite lättare...

• mimsan01

Man brukar vara rätt däst efter buffé (eller i alla fall jag... så kanske något lätt och fräscht? Typ hallonmousse (lätt att göra i förväg, och bara förvara i portionsglas i kylen) eller någon annan god mousse eller en enkel fruktsallad eller en Gino (färsk frukt med riven vit choklad över - in i ugnen tills chokladen smält). Kladdkaka och cheesecake eller en god baileys/kahlua-tårta är förslag på lite mastigare efterrätter som också är lätta att göra i förväg.

Sen kan jag också tipsa om en väldigt trevlig efterrätt som vi fick på en fest vi var på. Fruktbuffé med färsk frukt, och till det chokladfontän! Så man tog de frukter man tyckte om, trädde upp på spett eller pinnar och doppade i choklad. Enkelt och jätteuppskattat! Har man ingen fontän, kan man ju köra chokladfondue så man doppar i gryta i stället. Och då är kan man ju ta typ toblerone-choklad och smaksätta med två droppar sprit. Och om du vill fortsätta på det asiatiska temat kan du ju hotta upp lite med exotiska frukter, mango, papaya, litchi eller vad du nu kan hitta i fruktdisken.

• flixflax

åhhh chokladfontän låter ju strålande. Har ingen hemma dock haha. Men man kan tydligen hyra....

Svar på tråden Migelbuffé för 30 personer? Saker man man frysa?