• tomcar1

Torkade äppelringar ?

Hej !
    Hur torkar jag äppelringar ? Någon som vet ?

• Svar på tråden Torkade äppelringar ?
  • Escha

Åå va gott! Det gjorde min lärare när jag gick i lågstadiet! Och tänk att jag minns hur hon gjorde ; )
    Skala ett äpple och kärna ur, utan att dela på det. Till det måste man nog ha en urkärnare tror jag. Trä upp på träpinnar, typ blompinnar, och låt torka. Jag vet att hon förvarade dom i sitt pannrum där det var lite lagom ljummet. Dock kan jag inte svara på hur länge de ska torka, men det kan man ju prova sej fram. DET ska jag ha som att-göra i dag! Tack!

• Cia o krabaten

Minns att vi som barn skar ringar och hängde upp på långa snören i skafferiet
    Men för ngt år sedan torkade jag på låg värme i ugnen också.
    Ska själv kika in på länken ovan  

• tomcar1

Tusen tack för tipsen : )
    Här ska plockas och torkas : )

• MBert

Mmmm. Nu blev jag sugen på torkade äppelringar.
    Vi har gott om äpplen så det är väl bara att skiva, sätta på ugnen och vänta...

• Multignutten

Hittade ett recept i allt om mat häromdagen, sätt ugnen på 9+ grader. Skala och skiva äpplena tunt med t ex osthyvel. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Pressa en citron i en skål,pensla över äpplena så att de inte mörknar.  Torka försiktigt av äpplena och sikta över ½ dl florsocker.Sätt sedan in dem i ugnen i ca 2 timmar. Har man varmluft kan det gå fortare, har man vanlig ugn så kan man byta plats på plåtarna efter halva tiden. Låt dem svalna, de stelnar inte förrän de kallnat. Lossa dem från pappret.

• MBert
    Multignutten skrev 2010-10-01 20:10:13 följande:
    Hittade ett recept i allt om mat häromdagen, sätt ugnen på 9+ grader. Skala och skiva äpplena tunt med t ex osthyvel. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Pressa en citron i en skål,pensla över äpplena så att de inte mörknar.  Torka försiktigt av äpplena och sikta över ½ dl florsocker.Sätt sedan in dem i ugnen i ca 2 timmar. Har man varmluft kan det gå fortare, har man vanlig ugn så kan man byta plats på plåtarna efter halva tiden. Låt dem svalna, de stelnar inte förrän de kallnat. Lossa dem från pappret.

9 plusgrader?

Jag hade nog gissat på 75-100 plusgrader

(Jag antar att du menar 90 grader, men det gick inte att låta bli att skratta när jag läste det).

Vad jag läst så bör äppelringarna hänga och torka så att luften cirkulerar omkring dem, alltså inte läggas på bakplåtspapper el.dyl.

Jag funderar på om man kan trä dem på spett och hänga i ugnen eller på ett snöre som spänns upp mellan "sidogallren" vad tror ni? (Ja, jag blev inte färdig till att fixa det i går kväll men tänkte prova idag).

• Putte11
    Multignutten skrev 2010-10-02 12:06:36 följande:
    Ha, ha, ha! Ja, givetvis menade jag 90 grader och inget annat! :D
    Annars kan man nästan lika gärna lägga dem i kylen...  Flört
  • MBert

Mmmm det blev äppelchips.

Jag kärnade ur med en äppelurkärnare så det blev ett hål i varje äpple och skivade sen riktigt tunt i en mandolin (rakt ner i en bytta med lite askorbinsyra (=c-vitamin) och vatten). Eftersom det blev så väldigt tunna skivor så gick de inte att trä på snöre el.dyl. så jag la dem på "bageriplåt" (jag kallar de så men vet inte vad de heter), plåt med hål i så att luften kan cirkulera så mycket som möjligt runtom.
    In i varmluftsugn på ca 90 grader i drygt 2 timmar (var nog närmare 3 när jag tänker efter).
    De blev jättebra!
    Smaksatte med lite kanel precis när de kom ut.

Skalet var kvar (mest för att hålla ihop de tunna skivorna, tänkte jag, samt lite arbetsbesparande) och det var mest knaprigt. För knaprigt tyckte dottern som helst vill att vi skalar nästa gång.
    De två skivorna som blev över och låg framme över natten var dock sega idag. De har väl dragit åt sig lite fukt.

Detta kommer vi absolut att göra fler gånger som snacks.

• MagdaA

jag brukar inte skala om dom är fina i skalet, skalet innehåller mycke nyttigt Kärnar ur ochskivar tunt, doppar ringarna ivatten med lite cironsaft i, minskar risken att dom blir bruna. sen trär jag dom på träpinnar, rundstav, som ja byggt en ställning till. ställer dom framför luftavfuktaren i tvättstugan.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MBert
    MagdaA skrev 2010-10-04 12:44:46 följande:
    jag brukar inte skala om dom är fina i skalet, skalet innehåller mycke nyttigt Kärnar ur ochskivar tunt, doppar ringarna ivatten med lite cironsaft i, minskar risken att dom blir bruna. sen trär jag dom på träpinnar, rundstav, som ja byggt en ställning till. ställer dom framför luftavfuktaren i tvättstugan.
    Hur tjockt eller tunt "ska" man skiva för att kunna hänga upp dem på träpinnar?
    Mina var lövtunna så det gick inte, men de blev mycket goda som chips!
  • MagdaA
    MBert skrev 2010-10-04 17:01:29 följande:
    Hur tjockt eller tunt "ska" man skiva för att kunna hänga upp dem på träpinnar?
    Mina var lövtunna så det gick inte, men de blev mycket goda som chips!
    oj... jag brukar skiva så tunt som möjligt. 1-2 mm kanske...
  • MBert
    MagdaA skrev 2010-10-04 20:27:28 följande:
    oj... jag brukar skiva så tunt som möjligt. 1-2 mm kanske...
    så tjocka var inte mina (använde mandolin inställt på tunna skivor), men jag ska prova den tjockleken (ställa in lite tjockare skivor på mandolinen nästa gång).
  • MagdaA
    MBert skrev 2010-10-05 17:53:35 följande:
    så tjocka var inte mina (använde mandolin inställt på tunna skivor), men jag ska prova den tjockleken (ställa in lite tjockare skivor på mandolinen nästa gång).
    jag skivar med kniv så tunt som möjligt, så ca 1 mm brukar dom nog vara...
  • tomcar1

Ska försöka plocka lite äpplen imorgon hos min syster och göra ringar. har inte kommit til skott ännu

• Niiskuneiti

Brukar torka citrusskivor i varmluftsugnen vid jul, fint & doftar härligt! Bara en liten koppling jag gjorde nu.. Glad

• karinmamma

jag ska torka äppelringar och göra krans av och jag hade nog tänkt göra dom 2-3 mm tar lite längre tid att torka

men sen en fråga   på vissa sidor står det att man ska doppa dom i salt vatten och på vissa sidor står det att man ska doppa dom i citron vatten

hur gör ni ???

• MBert

som du ser längre upp i tråden så skivade jag mina ner i citronvatten. Det är för att de inte ska mörkna.
    Men saltvatten? Blir de inte salta då? Är det gott?
    Jag läser ditt inlägg igen och ser att du ska göra en krans av dem. Som dekoration? Då kvittar det ju hur de smakar

Svar på tråden Torkade äppelringar ?