• Sara 84

Tvåäggs- eller enäggstvillingar?

Hej! Mina tvillingpojkar är snart 5 månader. Under graviditeten så sas det att de var tvåäggstvillingar. Min mamma har tvåäggstvillingar också. Men tvåäggstvillingar ska ju bara vara vanligt syskonlika om jag förstått saken rätt, och det är inte mina killar. Min sambo ser knappt skillnad på dom, andra gör det definitivt inte och jag har också svårt för det ibland. Den ena har två smultronmärken som både jag och min sambo brukar kika efter om vi blir osäkra.

Vår äldsta son har väldigt mörkbruna ögon, medan twinsen har klarblå båda två. Funderar allt mer på om dom inte är enäggs ändå, men eftersom min mamma har fått tvåäggs så trodde jag att jag också fått det p.g.a. den ärftliga faktorn.

Är det någon här som fått "fel" besked under graviditeten angående om de är enäggs- eller tvåäggs?

• Svar på tråden Tvåäggs- eller enäggstvillingar?
  • Caranlachiel

Man kan nog inte avgöra det bara på hur de ser ut, jag känner syskon som det skiljer 2-3 år på och det är knappt man ser nån skillnad på dem!

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Goffer

Jag har enäggskillar och stundvis så är det ganska stor skillnad på dom.
    Så bara utseendet är svårt att gå på.
    Jag är säker till 100% att det är enäggs då dom delade både yttre och inre hinnsäck.

• Purelyplatonic

Det går väl aldrig att veta om det är tvåäggs eller enäggs i magen om det inte är en av varje kön, om de hade en varsin moderkaka och olika fostersäckar.
    De säger att det är tvåäggs för att det är vanligast att dte är det men det finns en chans att det kan vara enäggs.

Men om du är så osäker och vill veta till säkerhet, gör ett DNA test.

Det jag har hört ska vara exakt lika på enäggs är öronen och fötterna.

• Goffer

Vi visste redan i v.20 att det var enäggs. Det fanns ingen skiljevägg och på ultraljudet så låg dom och kramades så det var inget tvivel....riktigt sött var det.

• Anki85

enäggstvillingar behöver inte ligga i samma hinnsäck, allt är beroende på när ägget delade på sig.
    mina enäggstvillingar låg i varsinn hinnsäck och eftersom tvillingarna inte upptäcktes förrän vis RUL så kunde de inte med säkerhet säga fall de var en eller två äggs.
    men eftersom de hade varsin hinnsäck så var det ingen "risk" graviditet på samma sätt som när de delar hinnsäck.

när våra tjejer kom ut in v 34, så såg vi skillnader på dem, som troligtvis berodde på att tvilling 1 vägde 500g mer och var 3 cm längre.
    men allt efter att tvilling 2 växte till sig och fyllde ut ltie mer så blev hon mer och mer lik sin syster,'
    nu i dag är de 2 år gamla och det är inte många som kan se skillnad på dem, och de lurar t om mig och mannen.
    det enda som skiljer dem åt och som vi kollade mkt på när de var mindre var att tvilling 1 hade ett smultronmärke mellan benen.. men det är ju inte att man drar ner byxorna varje gång man ska kolla vem som är vem.

sen skiljer de sig mkt i temperament och humör, den ena tjejen är mer hjälpsam "mammas flicka" medans den andra är nej rakt igenom och trotsig

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
  • 2pojkar1flicka

När jag var gravid sa de att de var troligtvis enäggs, men när de var födda kunde de inte säga om de var enäggs eller tvåäggs. Vi gjorde ett dna test och det vissade att de är enäggs. Hade de varit tvåäggs hade jag inte vågat skaffa fler barn, men nu har de en lillasyster : )

• SaJo81

Vi har tvillingpojkar som fyllde 1 i september,
    Vi fick veta på RUL att vi skulle få två och då hade barnmorskan väldigt svårt att se om dom hade tunn eller tjock skiljevägg emellan sig så vi fick komma tillbaka dagen efter till en läkare som då sa att det var tunn skiljevägg och det skulle betyda enäggstvillingar, vilket gjorde att vi gick på täta kontroller för oron för ttts.

När pojkarna sen kom i v30+1 så hade dom varsin moderkaka i alla fall så mycket vet vi.

Vi tycker dom är väldigt olika men det har man ju fått sett att det inte behöver betyda något, men i alla fall ser nästan alla skillnad på dem och jag har tvillingar i släkten så det beror nog på arvsanlag, men vi vet inte säkert.
    Var på tvillingträff dessutom härom veckan och det tvillingpar jag tyckte var mest olika var det enda som dna-testats och dom visade sig vara enäggstvillingar så man kan aldrig veta=)

Har funderat några gånger på att DNA-testa men tycker att det är lite dyrt...så vi får se om det känns viktigt längre fram=)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Euphoria85
    SaJo81 skrev 2010-10-05 23:20:43 följande:
    Vi har tvillingpojkar som fyllde 1 i september,
    Vi fick veta på RUL att vi skulle få två och då hade barnmorskan väldigt svårt att se om dom hade tunn eller tjock skiljevägg emellan sig så vi fick komma tillbaka dagen efter till en läkare som då sa att det var tunn skiljevägg och det skulle betyda enäggstvillingar, vilket gjorde att vi gick på täta kontroller för oron för ttts.

När pojkarna sen kom i v30+1 så hade dom varsin moderkaka i alla fall så mycket vet vi.

Vi tycker dom är väldigt olika men det har man ju fått sett att det inte behöver betyda något, men i alla fall ser nästan alla skillnad på dem och jag har tvillingar i släkten så det beror nog på arvsanlag, men vi vet inte säkert.
    Var på tvillingträff dessutom härom veckan och det tvillingpar jag tyckte var mest olika var det enda som dna-testats och dom visade sig vara enäggstvillingar så man kan aldrig veta=)

Har funderat några gånger på att DNA-testa men tycker att det är lite dyrt...så vi får se om det känns viktigt längre fram=)
    vi har det rätt så likt, har även jag tvillingar i släkten!
    Killarna låg med en mycket tunn skilljevägg och sades då vara enäggs
    såg när de kom ut att det var två moderkakor.
    tror att om vi ska få veta säkert så blir det till att dna testa :)
    men som sagt det kostar ju en slant.
    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • Systermalin

Klurigt det där...
    Läkarna har sagt till 99% säkerhet att mina pojkar är enäggstvillingar, men jag tycker inte alls att de är lika. Beror kanske mkt på att den ena väger 2,5kg mer än den andra (de är 11 månader), så han är betydligt rundare. Under graviditeten sa de att jag hade väldigt tunn skiljevägg och de delade moderkaka. Nån' skrev ju här ovan att öronen och fötterna är exakt lika på enäggs... det är de verkligen på mina killar.
    Är jättenyfiken, men har hela tiden känt att det ju egentligen inte är viktigt att veta säkert. Nån' som vet vart man vänder sig om man vill göra ett DNA-test?

• Superbia
    2pojkar1flicka skrev 2010-10-05 12:00:21 följande:

När jag var gravid sa de att de var troligtvis enäggs, men när de var födda kunde de inte säga om de var enäggs eller tvåäggs. Vi gjorde ett dna test och det vissade att de är enäggs. Hade de varit tvåäggs hade jag inte vågat skaffa fler barn, men nu har de en lillasyster : )

Varför skulle du inte våga skaffa fler barn om de var tvåäggs?
    Morten & Vidar 091029
Svar på tråden Tvåäggs- eller enäggstvillingar?