• tomcar1

Drömmen...att öppna hunddagis !

Hej !
    Min dröm är att hitta en  lokal, där jag kan öppna ett hunddagis. Jag arbetar endast 50% idag, så mitt bekymmer är dels vad försäkringskassan skulle säga och dels att jag inte kan ett dugg om att starta eget och räkenskaper. Vad är basgrunderna i att till exempel öppna ett hunddagis ? I mitt fall måste jag ha någon eller flera som jobbar med mig och löser av mig, då kan jag fortsätta jobba 50% som jag gör idag. Kan bli akut sjuk och då måste jag ha någon som finns där istället. jag vet att det finns regler med just hunddagis och boxar m.m, men det kollar jag i så fall  upp på Svenska Kennelklubben. Det är själva företagandet, som jag skulle vilja ha råd och tips i. Är det en idé att fortsätta jobba på tycker ni ? Vet att det finns behov av det. Alal råd och tips är av värde och har du ett eget hunddagis och vill berätta hur du öppnade det, så är det extra mycket värt : )
    /Tomcar1

• Svar på tråden Drömmen...att öppna hunddagis !
  • Pirum

Jag har viss erfarenhet.

Börja med att räkna på det hela. Starta med lönekostnader för de anställda plus dig själv som behövs, lägg på en rimlig lokalhyra och försäkringar. Sedan kan du räkna ut vad du måste ta i avgift och ser om det går runt.

Min uppfattning är att det är svårt att få det att gå runt om man betalar anställda riktig lön. Vad lönen ligger på vet jag inte men arbetsgivaravgiften är väl 30% tror jag.

Där jag var hade de 40 hundar, två anställda och 5-10 praktikanter av olika slag: prao, arbetsträning, lönebidrag. Om man vill ha en verksamhet där hundarna kommer ut på promenix 2 gånger om dagen (vilket väl de flesta ägarna vill) så krävs det otroligt mycket personal för att man ska hinna.

Sedan rent allmänt så tror jag att det kan bli knivigt att driva verksamhet om du inte kan jobba 100%. Som ansvarig är det ju du som får rycka in ifall personal är sjuk och det inte går att hitta vikarie.

Jag är ledsen om jag låter lite pessimistisk men det är tuffa förutsättningar.

• tomcar1

Lingonpajen...nej, du säger bara som det är och det är jag tacksam för. Bara det första låter som rena snurren för mig, så jag får nog strunt i hunddagis, men jag är så sugen. Drömmar kan man ju fortsätta ha iallafall, det kostar ju inget ; )

• Joico

Jag hade också en tanke på hunddagis ett tag, men la helt ner det när jag fick se vad hunddagisutbildning kostar. För det måste man ha, enligt lag. Om man inte har annan motsvarande utbildning, men det tas det ställning till då. Som jag förstod det. Men jag får spara ...

• Virriga Vera

Det är inte SKK som du skall kontakta utan kommunens Miljö&Hälsoenhet. Jordbruksverket kan också vara inblandade vad det gäller tillstånd och regler.

Svar på tråden Drömmen...att öppna hunddagis !