• Maia

Blocket. Rätt till återköp eller inte?

Jag ska sälja en ganska dyr vara på blocket. Hon betalar både varan plus avgift för att skicka varan. Det är dock utomlands den ska skickas. Hur är det? Har hon rätt att begära återköp eller inte när jag skrivit typ av vara plus alla skavanker? Vi har haft kontakt via mail och jag har där frågat om hon förstått annonsen (hon är engelska) och har några frågor. Svaret var bara adressen och vad fraktkostnad plus varan blir så skickar hon pengar..

Hittar inte riktigt info om detta på blocket men anser själv att jag gett henne chanser att ifrågasätta, fråga om återköp osv.

Nån som vet? 

• Svar på tråden Blocket. Rätt till återköp eller inte?
  • Pigelinen

Enligt konsumentlagen så kan man inte kräva återköp vid handel mellan privatpersoner. Man köper varan i befintligt skick.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • hejlis

som föregående skrev, nej. ( annat gäller om ena partern är ett företag)

• Tutilure

Du är säker på att det inte är en oseriös person då som är ute efter att lura av dig pengar?
    Det finns massor av exempel på "utländska köpare" som gärna betalar varans pris och frakt. I själva verket så skickar de en check som du sedan löser in på banken och efter en tid upptäcker banken att checken är falsk och kräver dig på pengarna.

Jag hade dragit öronen åt mig iom att det är en utländsk köpare, varför köpa något från någon i Sverige som med största sannolikhet även finns i hemlandet? (Borde ju bli ungefär samma pris eller t.o.m. billigare eftersom hon måste betala frakten också).

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Ettantian

Jag håller med Tutilure, se till att du har pengarna i handen innan du skicka varan och för att svara på din fråga, nej man kan som privatperson inte begära återköp och man handlat via Blocket :)

• Tutilure

Glömde bort att skriva att checken burkar vara på ett mycket högre belopp än överenskommet och att de vill ha överskottet insatt på ett konto.

Här är en artikel om detta:
    www.nt.se/nyheter/artikel.aspx

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • sommarblomma1

Har du skrivit annonsen på svenska och hur har hon i så fall då förstått det som står där? Hur har hon kunnat söka fram din vara på blocket om hon inte kan svenska. Nej jag hade inte sålt till någon utanför Sverige! Brukar mestadels vara bedragare då!

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Maia

Tack för era svar. Har nog gjort bort mig tror jag.
    Ringde banken innan och hon sa att jag skulle öppna nytt konto dit pengarna skulle skickas.
    Skrev dock i mailet att jag inte tar emot check. Men det hjälper säkert inte. Skit!! Skulle gått på magkänslan! 

• Tvilling77

Checkar ska man överlag se upp med, speciellt utländska! Mycke bedrägerier!!

• versan
    Maia skrev 2010-10-01 12:17:57 följande:
    Tack för era svar. Har nog gjort bort mig tror jag.
    Ringde banken innan och hon sa att jag skulle öppna nytt konto dit pengarna skulle skickas.
    Skrev dock i mailet att jag inte tar emot check. Men det hjälper säkert inte. Skit!! Skulle gått på magkänslan! 
    Men du har väl inte skickat varan än?
    Isåfall har du ej gjort bort dig. Du har ju kvar varan.
    Bara skicka tillbaka checken eller riv den eller (fråga polisen) eller så försöker du lösa ut den INNAN du skickar varan & du ska INTE sätta in pengarna på ett konto eller föra över några pengar till köparen.
    mina auktioner www.tradera.com/category/category.aspx&listtype=1
  • Maia

Jag måste ju skratta åt mig själv. Som sambon säger, jag är för naiv ibland.
    Personen ifråga skrev jag till att jag inte accepterar bank checkar. Fick till svar att -nu har jag skickat pengarna så du kan skicka paketet. Detta på en fredag..

Skrev att jag absolut inte skickar paketet innan pengarna kommit in. Att det kan ta några bankdagar innan pengarna visar sig och att det absolut inte kommer komma nåt över en helg. Jag. Skrev även att om personen ifråga inte visste om blockets "regler" att säljaren aldrig ska skicka innan pengarna kommer in.

Det var/är lite lustigt egentligen. Bara jag inte åker på nån skit och bara kan avsluta köpet om/när det blir som jag antar det blir.

Man lär sig ju av sina misstag.  

Svar på tråden Blocket. Rätt till återköp eller inte?