• Mumin75

Skaffa kattunge när man har en vuxen katt. Svårt?

Vi har en hankatt på 2 år och har funderingar på att skaffa en till kisse. Vi hade tänkt oss en kattunge isåfall och jag undrar om det är svårt att få en ensam vuxen hankatt att acceptera en ny katt i hemmet. En unge borde väl vara lättare än en vuxen katt? Vilket är bäst, hona eller hane? Vår katt kan vara lite aggresiv mot andra hankatter, honorna har oftast gått bra men han har slagits med en del hankatter i området...  fast han hade en bästa polare som var hane förut men som tyvärr flyttade för en tid sedan. Grannens kattunge (hane) och vår katt bråkar inte heller, dom brukar bara ligga ute på trappan och glo på varandra.

Har hittat en kattunge (som vi dock inte träffat ännu, bara sett på bild), hona på 14 veckor som är jättefin (blandning med skogskatt) och ganska lik vår katt, samma långa päls och nästan samma teckning fast i lite andra färger... tror dom skulle bli ett riktigt snyggt par ... är inte helt hundra på vår katts raser, mamman var bonnkatt, men pappan vet vi inte säkert, antingen angora eller skogskatt.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-01 08:58
    Glömde skriva att han är kastrerad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 09:20
    Vi har fått hem vår kattunge nu. En bedårande liten lurvig tjej på 15 veckor, väldigt kelen och go . Än så länge har det inte vart några större problem. Vår hankatt bryr sig knappt om henne alls, sitter o glor lite på henne ibland, dock så morrar kattungen och reser ragg så fort han kommer i närheten och då vänder han och går. Så det känns väl mest som att det är hon som behöver vänja sig vid honom just nu.

• Svar på tråden Skaffa kattunge när man har en vuxen katt. Svårt?
  • viseversa

När vi skaffade Leo hade vi en kastrerad hankatt på 9 år som hette Jonas. Det gick toppenbra. Visst Jonas fräste lite i början och slog med tassen. Men snart var dom bästa vänner och Jonas tvättade Leo och var lite hönsig "pappa" .och visade hur en katt ska bete sig.

Fick dom mat så lät Jonas ALLTID Leo äta först även fast dom fått två skålar. Sen höll han koll på Leo så han inte skadade sig. Passade honom när dom var ute. Och försvarade honom från andra katter. Dom låg alltid och sov tätt tätt ihop. Tyvärr dog Jonas endast 10 år gammal Gråteroch Leo sörjde LÄNGE sin älskade Vän/Pappa. 

• Mumin75
    viseversa skrev 2010-10-01 09:08:34 följande:
    När vi skaffade Leo hade vi en kastrerad hankatt på 9 år som hette Jonas. Det gick toppenbra. Visst Jonas fräste lite i början och slog med tassen. Men snart var dom bästa vänner och Jonas tvättade Leo och var lite hönsig "pappa" .och visade hur en katt ska bete sig.

Fick dom mat så lät Jonas ALLTID Leo äta först även fast dom fått två skålar. Sen höll han koll på Leo så han inte skadade sig. Passade honom när dom var ute. Och försvarade honom från andra katter. Dom låg alltid och sov tätt tätt ihop. Tyvärr dog Jonas endast 10 år gammal Gråteroch Leo sörjde LÄNGE sin älskade Vän/Pappa. 
    Tack för ditt svar. Kul att höra att det gick så bra, sorgligt dock att Jonas dog så tidigt
    Hur länge tror du man bör vänta innan man börjar släppa ut den nya katten?
  • viseversa
    Mumin75 skrev 2010-10-01 09:20:45 följande:
    Tack för ditt svar. Kul att höra att det gick så bra, sorgligt dock att Jonas dog så tidigt
    Hur länge tror du man bör vänta innan man börjar släppa ut den nya katten?
    Vi släppte ut honom på en gång! Men hur din gammelkatt reagerar kan jag ju omöjligt veta. Blir det allvarligt slagsmål så får ni kanske gå emellan. Men kattungar brukar kunna charma även den suraste gubbe=).

Är du osäker så kan du kanske ställa in kattungen i ett rum när hon fortfarande sitter i buren och låta gubben nosa lite på henne genom gallret någon timme innan du släpper ut henne. 
  • Mumin75
    viseversa skrev 2010-10-01 09:29:47 följande:
    Vi släppte ut honom på en gång! Men hur din gammelkatt reagerar kan jag ju omöjligt veta. Blir det allvarligt slagsmål så får ni kanske gå emellan. Men kattungar brukar kunna charma även den suraste gubbe=).

Är du osäker så kan du kanske ställa in kattungen i ett rum när hon fortfarande sitter i buren och låta gubben nosa lite på henne genom gallret någon timme innan du släpper ut henne. 
    Ja, det är ju klart att det är svårt att veta i förväg hur det kommer gå... man får väl hoppas på det bästa.

Tack för tipset om buren.
  • dazazz

menar du släppa ut som i släppa ihop de två katterna eller som i att släppa ut kattungen utomhus? om det är det senare så brukar man ju säga att man ska vänta några veckor så katten vänjer sig vid sin nya familj och sitt nya hem och förstår att det är där den hör hemma. personligen skulle jag ha väntat till våren, vi brukar göra så när vi släpper ut katter för första gången (vare sig det är kattungar eller vuxna) att vi är ute med dem och ropar på dem med jämna mellanrum så de inte går för långt bort av ren nyfikenhet. sedan tycker jag att det är skönt att OM de går vilse eller springer iväg på äventyr så riskerar de inte att fastna i snöstorm eller regnoväder, är de borta ett par dagar i vackert vårväder så är det ju oftast ingen fara, men är det uselt väder så stressar i alla fall jag ihjäl mig.

ang att skaffa öht är det ju jättesvårt att ge råd. vi har "skaffat" rätt många nya katter under åren då vi varit jourhem åt en kattförening, enda gången vi haft problem var när vi tog in en vuxen tamkatt, kattungar har aldrig varit några problem, de har liksom bara införlivats i flocken. men det är ju vår erfarenhet med just våra katter :) 

• viseversa
    dazazz skrev 2010-10-01 09:37:03 följande:
    menar du släppa ut som i släppa ihop de två katterna eller som i att släppa ut kattungen utomhus? om det är det senare så brukar man ju säga att man ska vänta några veckor så katten vänjer sig vid sin nya familj och sitt nya hem och förstår att det är där den hör hemma. personligen skulle jag ha väntat till våren, vi brukar göra så när vi släpper ut katter för första gången (vare sig det är kattungar eller vuxna) att vi är ute med dem och ropar på dem med jämna mellanrum så de inte går för långt bort av ren nyfikenhet. sedan tycker jag att det är skönt att OM de går vilse eller springer iväg på äventyr så riskerar de inte att fastna i snöstorm eller regnoväder, är de borta ett par dagar i vackert vårväder så är det ju oftast ingen fara, men är det uselt väder så stressar i alla fall jag ihjäl mig.

ang att skaffa öht är det ju jättesvårt att ge råd. vi har "skaffat" rätt många nya katter under åren då vi varit jourhem åt en kattförening, enda gången vi haft problem var när vi tog in en vuxen tamkatt, kattungar har aldrig varit några problem, de har liksom bara införlivats i flocken. men det är ju vår erfarenhet med just våra katter :) 
    Tror ts menar släppa ihop. men jag är ju inte säker=). det var släppa ihop jag svarade på iallafall.
  • viseversa
    Mumin75 skrev 2010-10-01 09:37:01 följande:
    Ja, det är ju klart att det är svårt att veta i förväg hur det kommer gå... man får väl hoppas på det bästa.

Tack för tipset om buren.
    menar du släppa ut utomhus ts eller släppa ihop? Jag svarade ialalfall på hur vi gjorde när vi släppte ihop dom två=)
  • Mumin75
    viseversa skrev 2010-10-01 09:39:42 följande:
    menar du släppa ut utomhus ts eller släppa ihop? Jag svarade ialalfall på hur vi gjorde när vi släppte ihop dom två=)
    Aha, jag menade att släppa ut utomhus...
    Med den katten vi har nu väntade vi ganska länge... runt ett halvår tror jag och då gick han ändå vilse två gånger. Men tänkte att det kanske är lättare när kattungen har en vuxen och van katt som hjälper den och att man då kanske kan släppa ut katten lite tidigare tillsammans med sin kompis.
  • Mumin75
    dazazz skrev 2010-10-01 09:37:03 följande:

Menade som sagt släppa ut utomhus.
    Tack för att du delar med dig
  • viseversa
    Mumin75 skrev 2010-10-01 09:47:29 följande:
    Med den katten vi har nu väntade vi ganska länge... runt ett halvår tror jag och då gick han ändå vilse två gånger. Men tänkte att det kanske är lättare när kattungen har en vuxen och van katt som hjälper den och att man då kanske kan släppa ut katten lite tidigare tillsammans med sin kompis.
    Då håller jag med "dazazz" att vänta ett bra tag met att släppa ut henne. hon måste först känna sig trygg med sin nya hemmiljö INNE innan hon går ut. Annars kan det bli så att hon sticker då hon inte känner sig helt hemma hos er ännu.
  • Mumin75
    viseversa skrev 2010-10-01 09:49:50 följande:
    Då håller jag med "dazazz" att vänta ett bra tag met att släppa ut henne. hon måste först känna sig trygg med sin nya hemmiljö INNE innan hon går ut. Annars kan det bli så att hon sticker då hon inte känner sig helt hemma hos er ännu.
    Ok, tack för svaret... ja, det är nog säkrast att vänta till våren isåfall som dazazz säger.
  • Satiin

Jag o mitt ex hade Dogge 14 år och skaffade Dennis som kattunge. 
    Dogge fick sitt liv tillbaka.
    Han sov hela dagarna, vägde upp mot 10 kilo och blev kliad på magen.
    (tog honom till vet. när jag blev tillsammans med med A, blev så chockad över den gigantiska katten. Veterinären skrattade o sa att den där katten lever sitt liv!)

När Dennis kom började han småkika efter honom till en början, kom han för nära gick han o sov någon annanstans. Men han var lite polis och var tvungen att kolla vad Dennis gjorde.
    Sen blev dem bästisar, de gjorde allt tillsammans. Stod tillochmed på kö till kattlådan.
    När Dennis var superliten hittade jag dem där tillsammans. Som att Dogge visade honom.
    Haha.

Dogge blev 17 år, gick bort i Februari i år efter en inflammation. 

Jag och min nuvarande hade Vincent 7 månader och skaffade Pantera 7 månader. Pantera är inte katten som leker, så Vincent får leka med hunden.
    Men de sover tillsammans, äter tillsammans och om Vincent varit borta i några dagar ligger Pantera i fönstret och väntar på honom.

Men även där tog det lite tid.

Tror det viktigaste är att katten får upptäcka den andra själv och bestämma vem som har reviret innan någon annan människa lägger sig i.
    De brukar lösa det :) 

• Empiiis

När vi skaffade kattunge blev inte våran katt glad. Vi skaffade en hane medan den stora katten var hona. Hon var dessutom gammal och senare fick vi red apå att hon var sjuk också. Inte konstigt att hon hatade kattungen som ville leka och böka hela tiden.
    Men iallafall, i stort sett gick det jättebra. Det frästes osv men inte fårn kattungen. Kattungen löd minska vink. Våran hona uppfostrade honom som sin egen till slut.

När vi skaffade den stora katten(när hon var unge) så blev stora han katten fly förbannad. var borta i flera dagar men sedan kom han tilbaka och drämde till lilla katttjejen ordentligt. Efter det löd hon också minsa vink.
    Då har alla våra katter kommit fårn hem där ägaren inte mådde bra och inte kunde ta hand om dem. En av katterna hade blivit grovt misshandlad, en svalt och en annan levde i misär.

Man får vara beredd på att katten blir tjurig. Det kommer någon annan som får uppmärksamhet och som "pissar revir" eller hur jag ska förklara. Det tar ju ett tag att vänja sig. Men det ska nog gå bra.

Om han har svårt för andra hankatter så kanske en hona vore att tänka på.

• BuoBä
    Mumin75 skrev 2010-10-01 09:47:29 följande:

Det beror ju på hur mycket kompisar de är. Vår gamla katt fräste och morrade åt kattungen i 3 månader. Nu är de sams, men inga bästa vänner precis och ute går de åt varsitt håll.

Personligen skulle jag inte släppa ut en kattunge förän den är kastrerad och vaccinerad, och tillräckligt stor för att försvara sig, dvs när den är minst 6 månader.

• Mumin75

Vi har fått hem vår kattunge nu. En bedårande liten lurvig tjej på 15 veckor, väldigt kelen och go . Än så länge har det inte vart några större problem. Vår hankatt bryr sig knappt om henne alls, sitter o glor lite på henne ibland, dock så morrar kattungen och reser ragg så fort han kommer i närheten och då vänder han och går. Så det känns väl mest som att det är hon som behöver vänja sig vid honom just nu.

• dazazz
    Mumin75 skrev 2010-10-08 09:19:42 följande:
    Vi har fått hem vår kattunge nu. En bedårande liten lurvig tjej på 15 veckor, väldigt kelen och go . Än så länge har det inte vart några större problem. Vår hankatt bryr sig knappt om henne alls, sitter o glor lite på henne ibland, dock så morrar kattungen och reser ragg så fort han kommer i närheten och då vänder han och går. Så det känns väl mest som att det är hon som behöver vänja sig vid honom just nu.
    så där var det med en av våra kattungar också. haha, hon var så gullig, hon reste ragg och morrade och burrade upp sig till värsta bollen men när man såg henne bakifrån så skakade bakbenen som asplöv :D stora katten vi hade reagerade som din fast hon var mer intresserad, hon saknade sällskap, så hon la sig så nära hon kunde när kattungen sov, var urgulligt, hon körde med femtiotals-bio-knepet, sträckte fööööööörsiktigt ut en tass så den kom näääääära... men hur som, de blev så goda vänner så efter ett litet tag :)
  • Mumin75
    dazazz skrev 2010-10-08 09:56:10 följande:
    så där var det med en av våra kattungar också. haha, hon var så gullig, hon reste ragg och morrade och burrade upp sig till värsta bollen men när man såg henne bakifrån så skakade bakbenen som asplöv :D stora katten vi hade reagerade som din fast hon var mer intresserad, hon saknade sällskap, så hon la sig så nära hon kunde när kattungen sov, var urgulligt, hon körde med femtiotals-bio-knepet, sträckte fööööööörsiktigt ut en tass så den kom näääääära... men hur som, de blev så goda vänner så efter ett litet tag :)
    Haha... så gulligt ... ja, vi får väl se hur lång tid det tar här.
Svar på tråden Skaffa kattunge när man har en vuxen katt. Svårt?