• Anonym (Okunnig)

Hjälp! Vilka dagar räknas som mens?

Jag känner mig så sjukt okunnig. Har en app i telefonen som vill att jag ska berätta när mensen börjar (första dagen) och när den är slut. 

Men så läste jag i en tråd att man inte ska räkna med brun/rosa flytningar, utan rött blod som första dag. Ska man bara räkna dem dagarna som mens (alltså inte flytningarna efter heller) För i så fall har jag räknat fel på min cykel och allt och allt har bara blivit jättefel.

Snälla. Hjälp! 

• Svar på tråden Hjälp! Vilka dagar räknas som mens?
  • Anonym

Oftast på kvällen innan jag får mens får jag lite rosa flytningar. Detta räknar jag inte utan för mig är det bara ett förstadie liksom. Jag räknar nästa dag som dag 1 när mensen kommit igång.

• Anonym (Okunnig)
    Anonym skrev 2010-10-01 09:08:55 följande:
    Oftast på kvällen innan jag får mens får jag lite rosa flytningar. Detta räknar jag inte utan för mig är det bara ett förstadie liksom. Jag räknar nästa dag som dag 1 när mensen kommit igång.
    Vad räknar du som sista dagen då? 
  • Anonym

Dag 4. När allt har slutat så att säga.

• Emser

Håller med ovanstående. Första mensdagen är den dagen då blödningen kommer igång, och liksom är klarrött.
    Jag brukar räkna dagarna i slutet som mensdagar, även om jag bara blöder lite grann då och då under dagen.

• Anonym

vad är det för app ni håller på med?

• Anonym (Okunnig)

P Tracker heter appen.

enlitenbitkaka skrev 2010-10-01 09:15:49 följande:
    Första dagen det kommer BLOD.

Slutar gör den när det inte kommer BLOD längre. Har du samma app som mig kan du lägga till om du haft färgade flytningar osv dagarna efter.
    Jag har inte använt den så länge, men du sätter ut spottings på allt utom blod? :)
  • enlitenbitkaka
    Anonym (Okunnig) skrev 2010-10-01 09:26:02 följande:
    P Tracker heter appen.Jag har inte använt den så länge, men du sätter ut spottings på allt utom blod? :)
    Tror det är samma....en rosa blomma som app-bild? Om du klickar på en dag och sen på pluset uppe i hörnet så kan du lägga till olika symtom. Ex lätta spottings, medelspottings och rikliga spottings....osv...
  • Anonym (Okunnig)
    enlitenbitkaka skrev 2010-10-01 09:34:18 följande:
    Tror det är samma....en rosa blomma som app-bild? Om du klickar på en dag och sen på pluset uppe i hörnet så kan du lägga till olika symtom. Ex lätta spottings, medelspottings och rikliga spottings....osv...
    Det är samma app. Vad tycker du om den? Jag tycker väldigt bra om den. :)
    enlitenbitkaka skrev 2010-10-01 09:35:03 följande:
    Och egentligen spelar det ingen roll hur länge du har mens....äglossningen brukar komma på samma datum ändå, oavsett om du har två dagar eller sju dagar.
     Det var typ det jag funderade över! Har aldrig lagt speciellt mkt tanke på mensen eller min cykel, den har kommit och gått liksom. Men nu när sambon och jag planerar barn så vill man ju ha koll. 

Usch, vad mycket jag inte vet om min egen kropp. Tur FL finns så man kan ställa dumma frågor (även om dumma frågor inte är ngt som existerar)... 
  • enlitenbitkaka
    Anonym (Okunnig) skrev 2010-10-01 09:43:41 följande:
    Det är samma app. Vad tycker du om den? Jag tycker väldigt bra om den. :)
    enlitenbitkaka skrev 2010-10-01 09:35:03 följande:
    Och egentligen spelar det ingen roll hur länge du har mens....äglossningen brukar komma på samma datum ändå, oavsett om du har två dagar eller sju dagar.
     Det var typ det jag funderade över! Har aldrig lagt speciellt mkt tanke på mensen eller min cykel, den har kommit och gått liksom. Men nu när sambon och jag planerar barn så vill man ju ha koll. 

Usch, vad mycket jag inte vet om min egen kropp. Tur FL finns så man kan ställa dumma frågor (även om dumma frågor inte är ngt som existerar)... 
    Tycker den funkar bra

Men såhär är det iaf; perioden från det att du får din mens fram till ägglossningen kan vara olika från månad till månad (oftast inte) men perioden mellan ÄL och BIM är i stort sett ALLTID lika lång. Standard där är 14dagar = lutealfas.
Svar på tråden Hjälp! Vilka dagar räknas som mens?