Frågor till förskolelärare om inskolning
Vi håller på att skola in vår 20 mån kille på dagis (har lämnat honom totalt en vecka själv) och det går inte så bra tycker vi men personalen säger att det är en normal och ok (?!) inskolning och det kommer att bli bra enligt dem. Anledningen till att det är så jobbigt tycker vi är bl.a. att lämningarna är helt hemska. Det börjar redan hemma genom att han pekar på vagnen och skakar på huvudet och när vi kommer innanför grinden på dagis är det mycket gråt och det är blir en kamp att få in honom på avd, klä av honom och lämna över honom till personalen. Inte så roligt som förälder alltså! Dagarna säger de går överlag bra men han kan grina någon gång då han verkar komma på att han är där själv. Men annars äter han ok, sover och leker rätt bra. Han är väldigt trött när han kommer hem och någon gång har han grinat när vi hämtat honom. Jag tycker just nu att det är jättejobbigt och i vissa stunder tänker t.o.m. att vi struntar i dagis och han får vara hemma, vilket egentligen inte är ett bra alternativ för jag vill att han ska gå där och är allmänt postivt inställd till förskola. Min fråga till er är hur ni verkar tycka att det går för oss (var ärliga!), är det sant som förskolelärarna säger? Jag förstår att det finns olika sorters barn och därmed inskolningar men är detta en variant på hur det brukar gå och tror NI att det kommer att bli bra? Eller kan det bli så att man får avbryta och börja om eller avbryta helt? Vilken är den värsta inskolningen ni har varit med om och vad är vanligast, bra eller dåliga inskolningar? (Ska tillägga att jag är nöjd med förskolan som har ett bra rykte och personalen känns bra).