• crossfit

Märker hunden att jag är gravid?

Min hund har ändrat beteende sen jag blev gravid. Han följer mig mycket nogrannare och verkar vakta mig, som han aldrig gjort förut.
    För något år sedan var jag och hälsade på en flock vargar. Kvinnan som skötte om dem sa att de var väldigt uppmärksamma på om någon var gravid. Bla hade en kvinna varit och besökt dem som var väldigt tidigt gravid, visste inte ens om det själv. Alla vargarna hade varit extra intresserade av just henne. Någon vecka senare fick hon veta att hon var gravid.

Det skulle också kunna vara så att jag har blivit förändrad och att det påverkar honom.
    Vad tror ni? 

• Svar på tråden Märker hunden att jag är gravid?
  • Analoga

Kan nog säkerligen stämma. Hundar har ju ett väldigt starkt luktsinne och uppfattar dofter vi människor inte kan urskilja, och i och med alla hormonomställningar vid en graviditet så utsöndrar säkert kroppen annorlunda dofter än annars.

• sass85

Javisst är det så! Det tror jag stenhårt på. Min hund var likadan mot mig när jag väntade min son. Hon la huvudet på magen min när hon låg i mitt knä. Något hon aldrig gjort innan eller efter graviditeten.

När min pappa dog av cancer följde hon även honom och låg alltid hos honom tills han dog. Hon sörjde honom länge.

När en kvinna hade missfall kände hon även det på besöket hemma hos oss då hon följde efter henne och la sig i hennes knä med huvudet vid magen.

Så visst känner dom saker som inte vi människor kan!

Jag blir så rörd av min hunds beteende och älskar henne såååå!

• Amanda1987

Jag har själv en hund och sedan är jag runt mycket hundar och jag tycker absolut att hundarna beter sej annurlunda mot mej. Mycket mer uppmärksamma och intresserade av vad jag gör. Jag är bara i vecka 8+4.

• längtan09

stämmer nog. Min katt (vet att det är skillnad på katt och hund, men iaf) blev extra övervakande och följde varje steg jag tog. Han lämnade mig först när jag låg i sängen

Mamma sedan juni 2009
  • saltflingan

Det gör den alldeles säkert. Mina katter vill också ligga och gosa hos mig, något som bara sker i undantagsfall annars.

• Empiiis

Tror mycketväl att det är så att hunden känner på sig det. Har upplevt samma fast med katten. Han trampade inte längre långt ner på magen och ville gärna ligga och gosa nedanför naveln och slicka och pussa hehe. När jag låg och kräktes hoppade han upp i soffan och tröstade mig. Han brukade alltid ligga i ansiktshöjd i sängen men ville ligga ihopkurad som en boll vid magen istället. Som om han vakade över den.

Vi fick lämna tillbaka katten till mamma då han inte trivdes här och när jag är på besök där hoppar han upp på en gång och luktar, snuffsar, gosar, slickar och pussar på magen :)

• crossfit

Ja, jag vill också gärna tro att de fattar. Han gör precis som många av er skriver, ligger nära med huvudet vid magen. Vilket han aldrig annars gör. Jag brukar tvångskela med honom, han vill bara vara på golvet. Det behövs inte nu. Han är så mysig.
    Hoppas att det också gör att det går okej för hunden att acceptera bebisen när den kommer.

• SallyBlixten

Absolut! Hundar vet mycket mer om oss själva än vi tror.

Jag fick ett missfall men gick i fem veckor med ett dött foster i magen utan att veta om det. Hunden var som tokig och åt upp alla min trosor och tuggade sönder mina jeans - i grenen. Vi fattade ju ingenting förrän mf konstaterades och då förstod jag vad hunden hade försökt säga...

Tänk vad skönt det var när nästa graviditet gick hela vägen i mål utan att hunden så mycket som rörde mina trosor! Jag lät dem ligga framme med flit och det var så lugnande att se hur hunden struntade i dem

• Mischamo

Min ena katt har blivit väldigt "på" och lite ängslig. Befinner sig vid min sida konstant när jag är hemma. Började undra om hon var sjuk men ser inga andra tecken alls på det.  När bara sambon är hemma är hon hur lugn som helst. Har varit en jobbig graviditet och jag har varit ganska orolig...Kanske det hon har känt av? Den andra katten vill gärna sitta och buffa med huvudet mot magen numera...Inget hon gjorde förut så är rätt mysigt!

• mamma smurfen

Min katt som förut älkade att ligga på min mage när jag läste, eller kolla på TV, gör nu inte det längre....
    Hon ligger nu brevid å spinner, eller läger sig på min sambos mage*ler*.
    Saken är den tt hon inte gjort så förr med sambon, hon har lixom alltid vart MIN katt, sov alltid i sängen vid min mage å spann...numera ligger hon vid mina fötter istället.
    Jag är nu i vecka 30+0=)

Igår när jag låg på sidan framför TV, kolla på idol...så hoppa hon upp på ryggstödet å skulle precis kliva ner på mig... ho kom på sig själv, med ena tassen halv-vägs nere...men drog tillbaka den, med bakåtvända öron...*S*
    Sluta med att hon la sig på ryggstödet å spann istället=) 

Lite orolig hur hon kommer vara mot vår tjej när hon kommer e man ju....
    Djur kan vara vääääldigt svartsjuka...... 

Svar på tråden Märker hunden att jag är gravid?