• lmjacquline

klåda i hårbotten

Har haft någon slags extrem klåda i hårbotten, främst i bakhuvudet nu i ett par månader men kan inte se en ända mjällflinga så de kan inte vara de, har heller inte bytt schampoo eller någon annan hårprodukt. Nu den senaste veckan så har det börjat kännas som om det kommer upp små utslag, typ som myggbett i hårbotten, även ner mot nacken. Vad är det för nått?? Nån som vet något som hjälper? Går runt och kliar mig som en skabbsmittad räv, blir galen!

• Svar på tråden klåda i hårbotten
  • Mamma S

Om du har barn i dagis eller skolålder kanske det kan vara löss? Det kliar sådär otroligt mycket på många. Men det kanske du redan har uteslutit. Vet inte vad det kan vara annars, men hoppas det ger sej snart!

• anelia

Själv brukar jag bli väldigt torr i hårbotten så här års. Och tycker att det kliar väldigt mkt.
    Det finns produkter på apoteket för torr hårbotten. Det kan vara värt att testa.

Hoppas du hittar en lösning och slipper klådan

• SuzR

jag har haft det, det var skitjobbigt. Jag gick till doktorn till slut och blev undersökt. De skrev ut en slags lösning på flaska som jag skulle smörja in varje kväll i 3-4 veckor eller nåt, och sen skölja ut dagen efter. Det hjälpte fakiskt och nu ett år senare kliar jag aldrig. Alltså: det tog ett par veckor och 1,5 flaska och sen försvann det. för alltid hoppas jag. Jag prövade med oparfyrmerat schampoo och allt men jag hade alltså eksem i hårbotten typ psoriasis (stavning??)

• afl007

Hej jag har exakt samma sak som TS beskriver!!!!! Jag har haft så i ca 2 år nu, blev såklart tokig rätt snabbt och gick till läkare, fick Betnovat utskrivet, en klar vätska med kortison i som man droppar i hårbottnen efter dusch ca 1 ggr/vecka. Det hjälper verkligen, men om jag missar en enda gång så börjar det klia igen och de som "utslagen" typ som myggbett, kommer tillbaka. Jag skulle gärna vilja veta vad detta är, alltså själva orsaken, eller är jag dömd till ett liv med Betnovat varje vecka... ??

• Tindra40

Löss... dom gillar att bita bakom öronen och om man har långt hår bak i nacken.

Betten blir en massa pyttesmå prickar...

Svar på tråden klåda i hårbotten