• Anonym

Smörar så för mina vänner

Jag har en nära vän som hela tiden ska nästla sig in och smöra för mina andra vänner. Jag få aldrig ha en vän ifred för så fort hon träffar dom så ska hon ta över. Hon använder sig av tekniken att överösa personen i fråga med beröm för att personen ska bli smickrad och tycka att hon är trevlig. Sen blir hon inbjuden eller medbjuden till olika saker och då känns det som hon försöker ta min plats. Med mina barndomsvänner gör det inget för dom vet hur hon är men det är jobbigt när man träffar nya vänner. Det har hänt flera gånger att hon kontaktar mina vänner för att umgås när jag är bortrest. En gång när jag var på en jorden-runt-resa i 3 månader så hade hon kontaktat flera stycken och jag fick snällt höra på hur trevligt dom haft det när jag va borta. Hon lägger även till alla i Facebook. Nu har det blivit så att jag inte bjuder med henne på olika saker eftersom hon alltid tar över, men vissa tillfällen går det inte att undvika henne. Vissa av mina vänner tycker att hon är jättetrevlig och jag framstår som taskig för att jag blir sur och vresig när hon sätter igång. Andra vänner uppfattar att hon smörar och är inte intresserade. Har försökt prata med henne men hon spelar bara så dum så att jag aldrig får sagt det jag känner. Problemet är ju att hon smörar även för mig och det är så svårt att konfrontera en människa som hela tiden tycker likadant... 

Fler som känner igen sig? 

Vi har känt varandra i snart 10 år och jag har alltid delat med mig av mina vänner men tycker inte att hon delar med sig av sina vänner till mig. Nu har jag tröttnat de senaste åren och jag blir bara så irriterad när hon hela tiden säger vad hon tror att folk vill höra för att bli omtyckt.  Det är svårt att undvika henne eftersom våra sambosar umgås och vi bor grannar. 

Är jag småsint? Eller har jag rätt att känna så här? 

• Svar på tråden Smörar så för mina vänner
  • artax

Jag hade en sån vän.... kan tillägga att hon även köpte likadana kläder smink samma cd skivor fast hon inte ens visste vad det var för något... hon började umgås med en killkompis till mig inte dejtade utan kompis liksom och han ringde mig och ba "Du jag är med X i gbg, hon gick just in i en skivaffär och frågade "har ni något av han Thin Lizzy?" då ett av mina favorit band, och hon visste inte ens att det var ett band!

Träffade henne i stan och hon frågade vad jag köpt jag visade henne ett par byxor och sa direkt jag vill inte att du köpr likadana! hon frågade ändå vart jag köpt dom hon ville bara veta vart dom hade den typen av kläder, jag sa att jag tänker inte säga för du köper bara likadana, då berättade min kompis som var med vilken affär för hon tyckte att jag var löjlig som inte sa, mkt riktigt hon köpte likadana, ganska speciella byxor och i samma färg...

När jag träffade en kompis skulle hon med, hon tog över.. de flesta såg ju inte igenom hennes idoga fjäsk utan tyckte att det var jag som var elak.. :S hon tog helt enkelt kompis efter kompis, härmade allt jag köpte allt jag gjorde.. när vi en gång kom till samma fest i likadana jeans, likadana skärp, likadana tshirts dock i olika färger och likadana frisyer dock olika färg och likadana örhängen fick jag ett bryt! Kändes som hon bara klampade in och gjorde intrång på min integritet på något vis.... vi är ytligt bekanta idag.

Så jag förstår dig ts! och mitt råd är att ta det till den pointen du klarar sedan stanna på den nivån.. kan vara bästavänner eller ytligbekanta, det bestämmer du! ;) 

Svar på tråden Smörar så för mina vänner