• Snixx

    arimidex - mot obefintlig spermaproduktion...

    Min man har fått ett läkemedel som heter arimidex för att få igån sin spermaproduktion (28 piller för 1200:-!!!). Detta är en medicin som många kvinnor får mot bröstcancer. Jag undrar om det är någon som vet hur denna medicin kan hjälpa. Min man frågade givetvis inte något kring detta när läkaren ringde och jag tycker att det hela verkar så konstigt... Man får ju anta att läkaren vet vad han gör men jag skulle gärna vilja veta om det är någon som hört talas om detta eller blivit behandlade med denna medicin för detta problem. Min man har 0 spermier o högt fsh. Tacksam för hjälp!!

  • Svar på tråden arimidex - mot obefintlig spermaproduktion...
  • callimero

    Är också nyfiken. Min sambo har ytterst få spermier men vi har inte fått kolla FSH eller något annat. Har gjort 6 st ICSI. Men jag har läst att man kan behandla med olika preparat som man normalt förskriver åt kvinnor, tex Gonal-f så det är säkert korrekt. Hoppas det har effekt! 

  • Snixx
    callimero skrev 2010-10-02 13:30:12 följande:
    Är också nyfiken. Min sambo har ytterst få spermier men vi har inte fått kolla FSH eller något annat. Har gjort 6 st ICSI. Men jag har läst att man kan behandla med olika preparat som man normalt förskriver åt kvinnor, tex Gonal-f så det är säkert korrekt. Hoppas det har effekt! 
    Va??!! Ha de inte tagit fsh på din sambo? Det var typ det första de gjorde på min man när det första spermaprovet visade o spermier. Men å andra sidan kanske det bara är när de visar noll. Har man några spermier så har man kanske inte högt fsh?

    Läkaren skrev först ut sprutor varannan dag i 4 månader för min man (antar att det var gonal-f) men sen ändrade han sig efter att ha pratat med kollegor o sa att det var bättre med dessa tabletter för eå såg man ett snabbare resultat men efter vad jag förstår så verkar det inte för/mot samma saker så jag känner mig lite förvirrad...

    Fick ni vänta länge på er första ivf? har ni fått bekosta de 3 sista själva??
  • callimero

    Han har spermier men ytterst få. Det enda vi fick reda på var att testossteron och zink var något lågt och att han hade liten testikelvolym.

    Det finns inget "fel" på mig förutom det att vi sökte hjälp det året jag skulle fylla 39 så vi har fått betala alla försök själva.

    Har flera gånger frågat om det inte finns något att göra för att öka mängden spermier men bara fått svaret att det finns inget att göra. Nu vill de inte låta oss göra fle försök pga jag fyllt 43 i augusti och det är så tungt att man inte ens har en liten chans att försöka hemma. Därför famlar jag efter om det kanske ändå finns något man kan försöka med för att få fram lite fler och piggare simmare.

  • Snixx
    callimero skrev 2010-10-02 17:38:04 följande:
    Han har spermier men ytterst få. Det enda vi fick reda på var att testossteron och zink var något lågt och att han hade liten testikelvolym.

    Det finns inget "fel" på mig förutom det att vi sökte hjälp det året jag skulle fylla 39 så vi har fått betala alla försök själva.

    Har flera gånger frågat om det inte finns något att göra för att öka mängden spermier men bara fått svaret att det finns inget att göra. Nu vill de inte låta oss göra fle försök pga jag fyllt 43 i augusti och det är så tungt att man inte ens har en liten chans att försöka hemma. Därför famlar jag efter om det kanske ändå finns något man kan försöka med för att få fram lite fler och piggare simmare.
    Usch jag känner verkligen med dig! Läste din presentation o ni har ju verkligen fått kämpa hårt utan resultat. Fruktansvärt knäckande. Det tär på kropp o förhållande!! Man blir väldigt enkelspårig o det enda som existerar är att bli gravid....

    Ni har aldrig funderat på donatorsinsemnation i t ex Danmark? Det är nämligen vi lite inne på...
  • callimero

    Ja man slutar nästan att tänka på annat, det är lätt att resten av livet känns betydelselöst. Har funderat på Danmark men läkaren säger att det inte skulle fungera vid min ålder. Märkligt hur jag numera ser på mig själv som infertil.

  • Snixx

    Varför tror inte läaren att det skulle fungera. Efter vad jag har förstått så har du ägglossning osv. Man kan ju få hjälp med pergo osv inför insemenationerna... Jag förstår stressen du känner i och med åldern. Jag kan tycka att jag är gammal o då har jag ändå minst 10 år på mig. Jag vill dock ha barn NU o vi har försökt så länge!!!

  • Snixx

    Jag måste säga att jag tycker att detta med manlig infertilitet är mycket kruxigare att förstå än kvinnlig infertilitet. Kanske är det inte lika mkt forskat kring det för jag tycker att det är svårt att hitta info på t ex nätet. Jag var väldigt mkt inne på att min mans pungbråck ställde till det för oss men detta skrattade nästan läkaren åt och menade att det var helt irrelevant. Jag har hittat ganska mycket på nätet som säger att pungbråck kan ställa till det mycket men läkaren säger att man inte ska tro allt som står på nätet o det har han iofs en poäng i... Det konstiga i min mans fall är att han har två barn sedan tidigare...

  • Snixx

    Jag skulle också vilja passa på att fråga om ni vet någon eller varit med om det själva - fått diagnosen inga spermier och ändå senare lyckas bli gravida på egen hand. Dvs att mannen börjat producera spermier igen???

  • MygganMy
    Snixx skrev 2010-10-03 15:22:51 följande:
    Jag skulle också vilja passa på att fråga om ni vet någon eller varit med om det själva - fått diagnosen inga spermier och ändå senare lyckas bli gravida på egen hand. Dvs att mannen börjat producera spermier igen???
    Jag är också nyfiken på det... *hoppas*
  • Nolla

    Linda83554 . På vilket sätt vet du att de fungerar bra? Har du beställt dem på egen hand utan förskrivning?

  • Veronica1

    Nu blir jag oxå nyfiken Drömmer! Min man fick beskedet att hans spermier inte mognade som de skulle så vi har gjort 6 IVF med donerade spermier, men utan resultat! Nu har vi gett upp, allt känns så hopplöst! Jag är nyss fyllda 40 & min man är 32. Hade tänkt att prova akupunktur som en sista utväg, men vi får se....

     

Svar på tråden arimidex - mot obefintlig spermaproduktion...