• Andromacke

;-) Någon som hört att Mivitotal INTE skulle vara bra för gravida?

Hittade 2 månader före graviditeten ett flytande hälsokostpreparat som skulle vara allmänt stärkande: Mivitotal. Kände att jag behövde något efter en vinter full av förkylningar. (Att jag fick i mig rätt mängd med folsyra var ju bara ren tur, graviditet var inte direkt planerad.) Det funkade bra! Mivitotal hade även blivit vald till årets hälsokostprodukt, då den innehåller mineraler i den form som lättast kan tas upp av kroppen. Ej järn dock.

(Som kuriosa kan jag nämna att min kille hade varit i samma hälsokostaffär lite tidigare för att lindra en akut förkylning. Då fick han ett preparat som inte bara lindrade förkylningen - den var bra också för spermieproduktionen, som den tjänstvillige försäljaren upplyste om... Och produkten gav resultat kan jag ju säga, är i 11:e v)

Nu när jag är gravid fortsätter jag med Mivitotal som känns bra, men är bara lite tveksam. Den innehåller massa nyttigheter i form av vitaminer och mineraler (bla den form av a-vitamin man inte kan överdosera), men man har ju hört att man ska vara uppmärksam på hälsokostpreparat. I affären säger de givetvis att Mivitotal är jättebra i väntans tider.

Har någon hört motsatsen - att det inte skulle vara bra för gravida???

• Svar på tråden ;-) Någon som hört att Mivitotal INTE skulle vara bra för gravida?
  • Niquilota

Att du ska vara uppmärksam på hälsokostpreparat innebär ju bara att du ska kolla vad saker och ting innehåller. Har inte kollat Mivitotal, men har bara hört att det ska vara bra, även för gravida. Vissa saker som säljs i hälsokosten är ju precis samma preparat som säljs på apoteket fast i större eller mindre koncentration, så om du bara kollar innehållet så är det ingen fara. Vitamin som vitamin, liksom ...

Annika

• Andromacke

Innehållsförteckningen är så otroligt lååång!
    Den gör mig lite fundersam, eftersom den innehåller nyttigheter jag inte hört talas om tidigare. Här är den:

Mivi total plus

Ingredienser per 30 ml (rek dagsintag)

A-vitamin (betakaroten) 1,5 mg Mangan (glukonat) 2 mg
    B1-vitamin (tiamin HCI) 10 mg Q10 (vattenlöslig) 10 mg
    B2-vitamin (riboflavin) 10 mg Selen (kelaterat) 50 mcg
    B3-vitamin (niacin) 10 mg Zink (glukonat) 5 mg
    B5-vitamin (pantotensyra) 25 mg Bioflavonoider 50 mg
    B6-vitamin (pyridoxin) 10 mg L-alanin 28 mg
    B12-vitamin 10 mcg L-arginin 32 mg
    C-vitamin (askorbat) 1000 mg L-aspartinsyna 66 mg
    D2-vitamin (engokalciferol) 10 mcg L-cystin 25 mg
    E-vitamin (d-alfatocoferol) 133 mg L-fenylalanin 42 mg
    Biotin 100 mcg L-glutaminsyra 180 mg
    Bor (citrat) 500 mcg L-glycin 18 mg
    Folsyra 400 mcg L-histidin 24 mg
    Inositol 25 mg L-isoleucin 50 mg
    Kolin (bitartrat) 25 mg L-leucin 76 mg
    PABA (para-amino-benzoesyra)10 mg L-lysin 70 mg
    Jod (kelp) 150 mcg L-metionin 48 mg
    Järn (ferrofumerat) 5 mg L-prolin 90 mg
    Kalcium (karbonat) 250 mg L-serin 50 mg
    Kalium (klorid, citrat) 200 mg L-treonin 40 mg
    Koppar (citrat) 1mg L-tryptofan 12 mg
    Krom (kelaterat) 50 mcg L-tyrosin 14 mg
    Krom (kelaterat) 50 mcg L-valin 60 mg
    Magnesium (oxid)300 mg

I en bas av mer än 70 spårmineraler i kolloidal form bestående av :
    bor, fosfor, jod, järn, kalcium, kalium, kisel, kobolt, koppar, krom,
    litium, magnesium, mangan, molybden, rubidium, selen, svavel,
    zink, vanadium m fl, samt alfalfa och psyllium.

Antioxidationsmedel: Citronsyra, kaliumsorbat, natriumbensoat. Emulgeringsmedel (E415, E422). Smakämnen: Ananas och apelsin.

• vanilla

Såvitt jag kan se är det mineraler och vitaminer som man ändå får i sig via en varierad kost så det _borde_ inte vara några problem. Om jag vore du skulle jag ändå kolla med något "proffs". Fråga BM, eller ring sjukvårdsupplysningen.

• mymlis

Har igen hört att den inte är bra pga av att den innheåller A-vitamin. Jag skulle köpa den där Mivitotal på vårkanten då jag var konstant trött och då nämnde jag i förbifarten i hälsokostaffären att jag är gravid och extremt trött, hoppas den här piggar upp. Då svara biträdet att jag om jag är gravid ska jag inte ta Mivitotal, hon rekommendera istället Blutsaft eller dess "lillasyster" Floravital (som inte innehåller jäst). Men ta och kolla upp det där med Mivitotal på hälsokostaffären eller hos din BM, hon borde ju kunna ge rätt svar.

• Niquilota

Det där är bara vitaminer och mineraler. Helt ofarligt och förmodligen jättebra, men skulle också kolla upp det där med A-vitaminerna. Har inte koll på vad som gäller där.

• Andromacke

Jo, jag frågade på hälsokostaffären, men de sa att produkten var väldigt bra just för gravida. Då hade de för dagen t o m en representant där för Mivitotal. Ändå är jag lite osäker.

Min BM sa att de på mvc inte rekommenderar något annat än produkter man köper på Apoteket. Men hon sa inte rent ut att jag skulle undvika Mivitotal... Men det är bara produkter på Apoteket som har genomgått läkemedelskontroll och därigenom kan rekommenderas.

Märkligt råd du fick på hälsokostaffaären Mymlis:
    Vad beträffar A-vitamin, så innehåller Mivitotal Betakaroten (ett förstadium till A-vitamin), och det är inte giftigt om man överdoserar det, till skillnad från A-vitaminet retinol (som finns extra tillsatt t ex i Lättmjölk!)

• Andromacke

Det finns en sak till man kan vara tveksam inför:

PRISET!

Har köpt upp mig på ett lager då det var bra pris,
    men när det tar slut veti tusan om jag kommer att fortsätta
    med "dundermineralerna". Om man nu i alla fall inte är säker på
    att Mivi total är riktigt bra att ta under graviditeten!

Svar på tråden ;-) Någon som hört att Mivitotal INTE skulle vara bra för gravida?