• Taurus

köpte fel alvedon

köpte fel alvedon, sonen väger 12.. men på paketet var de visst från 5-10 kilo... funkar dom ändå?

• Svar på tråden köpte fel alvedon
  • Jezamine

räkna ut hur mycket paracetamol per kg kroppsvikt han skall ha?

Jag är INTE avstängd
  • yellow88

det hade nog varit värre om det var tvärt om.. om han hade vägt 10 kg och de är från 12 kg? tror jag i alla fall.

• Taurus

ja men tror ni dom ens verkar på honom då?

• Cazzie82

du kan ta dem ändå men eftersom han väger lite mer kanske dem inte ger så bra effekt som man får med rätt vikt... är det feber du ska ge dem för??

• Taurus
    Cazzie82 skrev 2010-10-01 21:16:51 följande:
    du kan ta dem ändå men eftersom han väger lite mer kanske dem inte ger så bra effekt som man får med rätt vikt... är det feber du ska ge dem för??
    feber jajemen :p
  • Hemlighet
    Taurus skrev 2010-10-01 21:10:44 följande:
    köpte fel alvedon, sonen väger 12.. men på paketet var de visst från 5-10 kilo... funkar dom ändå?
    Ge han två alvedon om det är suppar.
    1 supp för 5-10 kg är 60mg. Och1 supp för 10-15kg är 125mg.
    Man kan ge två suppar så får han i sig 120mg, frågade på bvc och det var helt ok eftersom dom är så små i stl.
  • Cazzie82

jag tycker att du kan ge 1 till att börja med och sedan får du hålla koll på om den går ner eller inte, den kommer att ge effekt men inte riktigt lika bra som den som ät för 10-15 kg. Du kanske får ge igen om 1 till 2 timmar. Jag jobbar som apotekstekniker så jag har utbildning för rådgivning av recepfria läkemedel. Jag gav alvedon 5-10 kg till min dotter sist hon hade feber och hon väger mer än 10.

• Taurus
    Hemlighet skrev 2010-10-01 21:23:57 följande:
    Ge han två alvedon om det är suppar.
    1 supp för 5-10 kg är 60mg. Och1 supp för 10-15kg är 125mg.
    Man kan ge två suppar så får han i sig 120mg, frågade på bvc och det var helt ok eftersom dom är så små i stl.
    uh jag vet inte om man vågar ge 2?
  • Ilsa
    Taurus skrev 2010-10-01 21:32:32 följande:
    Jag skulle hört med sjukvårdsrådgivningen.
  • Fimpen72
    Taurus skrev 2010-10-01 21:32:32 följande:
    Vad har du köpt för variant?
    titta på fass.se ang doseringen.
    Ett barn på 12kg kan få 125mg 4ggr/dygn (minst fyra timmar mellan varje tillfälle).

Så om supparna är på 60mg kan du ge två. Det har jag gjort flera ggr när de blivit tyngre och jag haft kvar gamla suppar hemma.
  • emme 86

Du kan helt klart ge 2st.
    Min lilla pojk hade feber för 1månad sedan o vägde då 7,3kg. Febern gick inte ner trotts fulldos av 60mg så tillslut åkte vi in till sjukhuset och då sa dom att en 60mg inte räcker när dom väger över 7kg, därför skulle jag ge honom en 125mg som jag tog bort 1/5 på så det blev 100mg.
    När han fick feber här om veckan så hade vi inga 125mg kvar hemma o fick då 2st 60mg, dom är så små så det är inga som helst problem.
    Är du osäker så kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen.

• Cazzie82
    emme 86 skrev 2010-10-01 21:43:06 följande:
    Du kan helt klart ge 2st.
    Min lilla pojk hade feber för 1månad sedan o vägde då 7,3kg. Febern gick inte ner trotts fulldos av 60mg så tillslut åkte vi in till sjukhuset och då sa dom att en 60mg inte räcker när dom väger över 7kg, därför skulle jag ge honom en 125mg som jag tog bort 1/5 på så det blev 100mg.
    När han fick feber här om veckan så hade vi inga 125mg kvar hemma o fick då 2st 60mg, dom är så små så det är inga som helst problem.
    Är du osäker så kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen.
    du har rätt där men då har en läkare gett det rådet och man ska aldrig göra det på egen hand och ge mer än vad som står på frp, eftersom din son vägde 7.3 så enligt frp ska man ge 1 supp och vi på apoteket får bara ge det rådet men om det inte fungerar och man pratar med sjukvården kan man ge mer.

Däremot som TS skriver så väger hennes son 12 kg och då kan hon ge 2 suppar för pojken ligger inom rätt vikt men om det inte hjälper så ska hon kontakta sjukvården..
  • Taurus

Hans feber har gått ner ganska mkt under natten. men nu hostar han så han skriker sig hes.. kan ta en timma innan han lugnar sig efter att han hostat.

• TheMother
    Taurus skrev 2010-10-02 07:29:06 följande:
    Hans feber har gått ner ganska mkt under natten. men nu hostar han så han skriker sig hes.. kan ta en timma innan han lugnar sig efter att han hostat.
    Ring jourhavande vc, be att få komma in för hostan. Be sen att få ventoline utskrivet. Det vidgar luftrören och kan på så sätt dämpa hostan lite.
    Vi har haft Ventonline utskrivet sedan sonen var 7 månader. Är inte farligt att ge, så länge man håller doseringen (för mycket kan göra en darrig).
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden köpte fel alvedon