Tips på varm dryck!
Jag skulle vilja få lite tips på varma drycker till barn! Jag undviker sockrade drycker och tycker det är xtra svårt med varma drycker. Vad ger ni era barn?
Jag skulle vilja få lite tips på varma drycker till barn! Jag undviker sockrade drycker och tycker det är xtra svårt med varma drycker. Vad ger ni era barn?
Här är vi inte rädda för socker så här ges varm oboy.
Det dricks väldigt sällan i den här familjen så nån gång då o då gör inget.
Te! Ungarna började dricka det när de var drygt ett år - ville dricka samma som vi vuxna. Dock fick de lite mer mjölk i sitt te än vad vi tar - de fick mer än halva muggen med mjölk. Vart efter åren gått så har det blivit mindre och mindre mjölk, nu är det bara en skvätt eller inget alls.
Och när de är förkylda får de en sked honung i.
Utan socker är ju svårare. Annars finns ju o´boy (gör egen med mer kakao och mindre socker?), saft, nyponsoppa, fruktsoppa, blåbärssoppa... Går väl göra de flesta av dem själv, så kan man reglera sockerhalten lite.
Annars blir det väl te.
Vi undviker inte socker, men te går ju ge osötad eller sötad med honung. Ibland får ett av barnen varm mjölk med honung innan han ska sova, sover gott på det. Eller på vintern när han är frusen kan ha få lite varmchoklad. Men det är ju väldigt sött.
Vanlig saft är god att värma. Men det är ju också sött...
Båda mina söner dricker te (helst med lite honung) och den minsta dricker även kaffe...
Hallon i hett vatten kanske är gott?
Det finns osötad blåbärsoppa eller nyponsoppa
Varm äppeljuce. Inget socker
Varm äppeljuice ska jag definitivt prova!
I den osötad bläbärs- och nyponsoppan är det väl sötningsmedel istället? Känns isf inte som ett bra alternativ ändå tyvärr..
Varm mjölk tycker min flicka om.
... jag kommer nog prova äppeljuicen med kanel, det låter väl gott? Can´t wait...
Hej!
Vi kör med varm saft till picknick på vinterhalvåret, även sen höst när det är ruggigt. Är helt ok att ge en sötad dryck när man har gått en bit och gjort av med energi tycker jag. Äppeljos är ju också sött även om det inte är något tillsatt socker så är det ju sött från frukten och enligt "häsokurvan" som används vid hälsosamtal till barn är jos jämställt med läsk. Här har vi söt dryck då och då exv. på fredagkvällen och till fika på helgen. I undantagsfall på vardagar. Hur resonerar ni andra?
Jag brukar göra varm choklad på kakao, mjölk och lite socker. Du kan ju reglera hur mycket socker du vill ha i. Varm barnfestis (Semper har osötad festis till barn över 1 år) är också gott.
Te med honung får sonen och älskar det,nypon&blåbär går ej hem här.