• lillamye

är audi en specielt dyr bil?tanka på service och reservdelar?

jag tycker vår audi är dyr att laga trots det är en 2004,

hört fler som säger att audi och bmw är dyrt märke är det så?

bmw visste jag var dyrt men audi är det inte en "vanlig bil"??

• Svar på tråden är audi en specielt dyr bil?tanka på service och reservdelar?
  • Linda1976

Audi är betydligt dyrare än BMW när det gäller reservdelar. Delar till BMW är billigare än till Volvo i många fall, speciellt om man beställer på tyska e-bay.

Att BMW är en dyr bil stämmer bara när det gäller inköp, inte ägande, om man inte har värstingmotorerna. Då stiger såklart kostnaderna.

Audi vill tillhöra premiumsegmentet ihop med BMW och MB och sätter priser därefter. Kvalitetsmässigt tycker jag dock inte att de kommer upp i riktigt samma klass. Hur det är med de allra senaste årsmodellerna vet jag dock inte. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • lillamye

fick en chock då en service och byte av kamrem och vattenpump för ca 9000 samt byte av bränslepump 5000 :-O

va kostar det på en annan rätt ny bil???

• Linda1976
    lillamye skrev 2010-10-01 22:33:55 följande:
    fick en chock då en service och byte av kamrem och vattenpump för ca 9000 samt byte av bränslepump 5000 :-O

va kostar det på en annan rätt ny bil???
    har faktiskt inte stenkoll, då mitt ex gjorde allt själv typ... och nu har jag en helt ny bil där service ingår. Men jag vet att vi lämnade in vår dåvarande Audi och de skulle ha 17000 för nåt som jag nu inte minns. Motsvarande skulle på vår BMW kosta 10 000 OM vi hade lämnat in den.

Så ja, Audi är dyra överlag. 
  • Krycke

Detta står på en hemsida och det är precis så man skall göra:

Inför ditt bilköp så gör du klokt i att jämföra olika bilmärken och modeller mot varandra då olika kostnader kan ha stora prisskillnader. Det är inte bara inköpspriset för bilen som skiljer sig från andra utan skatten som du ska betala för bilen varje år, bensinförbrukningen samt försäkringen och reparationer/reservdelar. Vissa bilar är det mycket svår att hitta så kallade ”piratdelar” till vilket innebär att man blir tvungen att alltid betala mycket högt pris för originaldelar. En bil som kanske är något dyrare att köpa kanske är mycket billigare att äga så det är mycket viktigt att se över alla kostnader.

Länk till denna sidan:
    ekonomismart.se/spara-pengar/bilen

Där inne skriver dom också länken till två sider där man kan söka efter begagnade bildelarna:
    laga.se
    bildelsbasen.se

• lillamye

vi hade en volvo v70 innan denna och den var MINST lika dyr och drog mkt mer soppa,

2sista servicarna vi hade var ingen under 10 000 så volvo är en dyr bil med.

• Jakin
    Linda1976 skrev 2010-10-01 22:13:47 följande:
    Audi är betydligt dyrare än BMW när det gäller reservdelar. Delar till BMW är billigare än till Volvo i många fall, speciellt om man beställer på tyska e-bay.

Att BMW är en dyr bil stämmer bara när det gäller inköp, inte ägande, om man inte har värstingmotorerna. Då stiger såklart kostnaderna.

Audi vill tillhöra premiumsegmentet ihop med BMW och MB och sätter priser därefter. Kvalitetsmässigt tycker jag dock inte att de kommer upp i riktigt samma klass. Hur det är med de allra senaste årsmodellerna vet jag dock inte. 
    I längden blir nog BMWn dyrare, då värdeminskningen på en BMW är bland de värsta i klassen.
  • Linda1976
    Jakin skrev 2010-10-03 22:04:59 följande:
    I längden blir nog BMWn dyrare, då värdeminskningen på en BMW är bland de värsta i klassen.
    Den värdeminskningen får gå på nöjeskontot
  • Jakin
    Linda1976 skrev 2010-10-03 22:42:23 följande:
    Den värdeminskningen får gå på nöjeskontot
    Haha, ja så kan man ju också se på det hela. Flört
Svar på tråden är audi en specielt dyr bil?tanka på service och reservdelar?