Kattunge + 1 åring?? Kattmat, kattlåda, hur?
Hej, vi funderar på att skaffa en kattunge. Men jag har en liten klåfingrig ettåring som ska äta allt o pilla på allt.
Så hur gör man med kattmaten o kattlådan så lilleman inte ska vara där o pilla??
Hej, vi funderar på att skaffa en kattunge. Men jag har en liten klåfingrig ettåring som ska äta allt o pilla på allt.
Så hur gör man med kattmaten o kattlådan så lilleman inte ska vara där o pilla??
Vi har kattmaten på en bänk där varken hundarna eller sonen når. Kattlådan har vi på toan och på dörren dit in har vi satt en hasp med ett snöre så dörren går bara upp lagom så en katt tar sig in
Inga problem alls :)
Vi hade allt i groventren/tvättstugan och en barngrind dit.
Kanske kan du sätta en grind in till badrummet eller så om du skulle gilla idén med grind alltså.
Jag skulle göra som vi gör nu med hunden som gärna äter kattskit.
Kattlådan i tvättstugan med en grind som hunden inte kan passera.
Maten uppe på en bänk.
Vi har som ovan grind in till groventren där vi har kattlådan (kattmaten står i köket och vi har helt enkelt lärt henne att inte röra där. Kattmat och kattlådan ska inte stå brevid varandra då katter är renliga djur). Du kan sätta grinden på utsidan på toadörren, i dörrfodret så att säga (så har vi gjort i dörren till groventren) och då går dörren att stänga! Beroende på vilket håll dörren öppnas såklart. Är katten liten så kommer den igenom spjälorna! Vi sågade ett litet hål till våra fastän de hade kunnat hoppa över.
Kattmaten står alltid på diskbänken härhemma. När dottern var iten så var toadörren in till kattlådorna stängd när vi var hemma o katterna sa till när de ville in dit.
Vi stänger dörren till badrummet där kattlådan finns när sonen härjar runt. Katterna säger till när de vill in.
Maten tror jag är ett övergående problem. Som det är nu så tar sonen gärna minsta kattens matskål och vänder den uppochner när hon äter om man vänder ryggen åt honom. Har man honom under uppsikt är det inga problem och så fort katterna har ätit färdigt så tar jag bort skålarna. Om några månader tror jag inte att han kommer tycka att det är intressant längre.
Nu har vi inte barn än utan det är hunden vi vill stänga ute, så vi har satt kattlucka i badrumsdörren och har lådan där inne. Och maten har vi högt uppe på en bänk.
Tack för alla svar!
Har en fråga ang barngrinden, den måste man skruva fast i dörröppningen eller? Vill helst inte göra märken där eftersom jag bor i en hyresrätt.
Köp en hasp och sätt på toadörren så dörren är tillräckligt öppen för att katten ska ta sig in men inte barnet.
Vi köpte en kattunge för en vecka sedan och har gjort så för våran son ska pilla på ALLT och det funkar jättebra, kattmaten däremot går han direkt till om den är på golvet när vi inte är i närheten så det har vi ställt upp på diskbänken men sätter ner det på golvet direkt han sover.
Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid innan han slutar vilja äta kattmaten men tills dess får den vara på hög höjd
Tack för alla svar!
Har en fråga ang barngrinden, den måste man skruva fast i dörröppningen eller? Vill helst inte göra märken där eftersom jag bor i en hyresrätt.
Vi har en grind in till rummet där mat och låda är. Men det är inte alla barn som bryr sig om att pilla, dottern rörde aldrig lådorna och maten trots att vi inte hade grind innan sonen lärde sig krypa in där och rota.