• Nicknov10

Stor tjock kudde till nyfödda

På föräldrarkursen igår visade barnmorskan vilken kudde de numera rekommenderar. Den var jättestor och tjock, fluffig och inte det minsta genomsydd. De menar att om barnet fluffar ner sig i kudden kan de inte vända om på mage.

Jag är sjukt skeptisk till dessa jättekuddar. Jag har hört att man skall ha en platt, genomsydd kudde, alternativt ingen alls. Om barnet glider ner från kudden kan han ju få nacken i en jättekonstig vinkel.

Det verkar vara så mycket mode i sånt här.

Vad tycker ni.

Skall barn ha kudde om de sover på mage? Funderar på att lägga min bebis på mage om han vill eftersom de ofta sover bättre. Med andningslarm vill jag tillägga innan jag blir anmäld för anstiftan till barnamord.
    När jag frågade min barnmorska vad hon tyckte om det så sa hon att hon eg tyckte att det var bra men att hon i sin roll som barnmorska var tvungen att avråda.

• Svar på tråden Stor tjock kudde till nyfödda
  • Mizzz

Socialstyrelsen hade (och har) exakt samma råd när min son föddes 2007.

Vi valde dock att skippa kudde, tyckte att han låg så "krökt" på den.

• sarsparis

Det är olika skolor det där med kudde, vi fick rådet 2008 att ha en liten platt kudde. köp det ni tycker, vi hade rätt start genomsydda kudde, den funkade jättebra.

• mapo51

Enligt de rekommendationerna som jag har läst så ska det var en lite platt kudde som är såpass stor att barnet kan ha axlar och huvud på kudden för att inte få felaktig belastning.
    Kudden har man när barnet sover på rygg för att de inte ska få platt bakhuvud om de ligger på samma sida eller samma ställning mycket.
    Eftersom sonen sov med huvudet lite till höger hela tiden så hade vi kudde både i spjälsängen och vagnen.

När barn sover på mage så ska de inte ha kudde och dessutom är det så att när barnet själv kan vända sig till mage så är det ingen fara att låta dem sova så. Jag förstår inte varför man ska ha en kudde som hindrar barnet att vända sig till mage för barn gör sällen det i sömnen innan de medvetet kan vända sig till mage i vaket tillstånd.

Om mitt kommande barn sover bättre på mage så kommer det att få göra det.

• Archii

En stor kudde?  Nej nån sån känner inte jag att min bebis behöver, verkar inte ett dugg nödvändigt och folk har ju klarat sig bra utan dom där super puff kuddarna länge. Dom kommer ju på nya saker hela tiden, vissa användbara råd och vissa onödiga råd :)

Även jag planerar att ha mitt barn sovandes på mage om den ligger mest bekvämt så, dels för att ligger dom på rygg och rycker till i sömnen så vaknar dom och sedan har både jag och min syster och många i släkten varit kräkbarn när vi var mindre och då anser jag att det är bättre att ha bebisen på mage!

• sarsparis
    Nicknov10 skrev 2010-10-02 11:51:53 följande:
    För att socialstyrelsen alltid har rätt och alltid har haft rätt?
    Nej, men sjukvården ska gå efter deras råd, sen tror jag absolut inte att dom alltid har rätt. Ni ska göra som ni sjävla tror.
Svar på tråden Stor tjock kudde till nyfödda