Så här tappar du 12 kilo på två månader. (Ingen diet)
Hej!
Fick koll på detta forumet när jag sökte mig fram via google.
Efter att ha läst en del här så förfasas jag över alla dieter hit och dit. Hur folk fortfarande tror att man skall kunna hålla vikten nere genom att äta allehanda pulver, soppor och piller.
Efter att i många år också trott på dessa lösningar har jag äntligen kommit till insikt att det finns bara en väg till ett hälsosammare liv och starkare kropp.
Bra kost i lagom portioner, samt träning!
Den 1 augusti 2010 började jag mitt projekt som jag planerat skall löpa 1 år i första fasen. Det betyder att när jag skriver detta har jag precis avslutat månad 2 av 12. Det handlar inte om några hemliga knep eller mystiska örter. Det handlar om att äta rätt och att röra på sig!
Här kommer några råd som jag har jobbat efter sedan jag startade.
1. Bestäm dig!
Bara du själv kan ta beslutet att du skall komma i form. Hur du gör det är upp till dig. Men det handlar om hårt arbete och slit att ändra dina vanor. Så var beredd på att få kämpa eller fortsätt vara tjock och olycklig. Jag var det sistnämnda i nästan 15 år, men nu har jag bestämt mig. Hur lång tid tar det för dig att bestämma dig?
2. Måttlighet!
Detta är utan tvekan den viktigaste punkten! Man kan äta precis allt, men det skall vara med måtta. Börja med att ändra hur dina portioner ser ut. Glöm sallad, tomat och gurka. Det mättar inte ett smack. Fokusera i stället på tyngre rotsaker som morötter, broccoli och andra rotsaker. Välj kokt potatis istället för pasta. Du kan till och med göra skivade potatis i ugnen med olivolja och vitlök. Öka mängden proteinrik mat. Dvs kyckling, kött eller fisken på tallriken.
Ta EN portion och inget mer. Det viktigaste är att äta en portion och sedan vänta tills mättnadskänslan kommer. Det vi överviktiga gör fel är att vi äter hela vägen fram tills mättnadskänslan kommer. Då är det för sent och du har fått i dig säkert dubbla antal kalorier än du behöver.
3. Skriv en träningsdagbok och ta bilder samt mått på bröst, midja, lår, vader och biceps en gång i månaden. Dagboken skriver du givetvis varje gång du tränar. På det sättet så får du statistik på hur du utvecklas.
Klarar du dessa 3 saker så är du på god väg.
Jag har gått från 128kg till 115,8kg på två månader. Jag har inte ätit någon märklig dyr diet, jag har inte svultit mig. Jag har tränat 4 dagar i veckan. Jag går upp 06.20 månad till torsdag för att hinna åka och träna innan familjen vaknar. Jag struntar helt enkelt i att sittta framför tvn kvällen innan. Tvprogrammen kommer inte ge mig ett hälsosammare liv, träningen kommer dock göra det!
Lite om ändringar jag gjort i min kost.
Viktigaste av all, ta EN portion!
Sluta dricka dricka, drick vatten eller kolsyrat vatten med en bit citron i.
Sluta med godis, eller ät det en gång i veckan.
Sluta ät bröd, eller välj ett grovt knäckebröd typ wasa sport. Ta kalkon på istället för ost.
Välj hellre ett kokt ägg istället för bröd. Lika mycket kalorier men mycket mer näringsämnen i ett ägg.
Öka andelen grönsaker i din måltid. INTE sallad, tomat och gurka, vi pratar broccoli, rotsaker som mättar.
Unna dig EN dag då du får lyxa det lite. Köp en pizza, ät tacos eller liknande. Men gör det bara EN dag. Inte varje dag!
Åter igen, MÅTTLIGHET!
Jag är ingen expert på något sätt, ändringarna jag gjort i mitt liv är saker som alla kan ändra.
Vill du följa min resa från start till mål kan du göra det här nykropp.se
Men jag svarar gärna på frågor här och är ett stöd för er som är trötta på alla dieter som ändå inte fungerar och bara kostar massa pengar. Ni som vill ändra ert sätt att leva och komma i riktigt god form.