• nykropp

Så här tappar du 12 kilo på två månader. (Ingen diet)

Hej!
    Fick koll på detta forumet när jag sökte mig fram via google.
    Efter att ha läst en del här så förfasas jag över alla dieter hit och dit. Hur folk fortfarande tror att man skall kunna hålla vikten nere genom att äta allehanda pulver, soppor och piller.

Efter att i många år också trott på dessa lösningar har jag äntligen kommit till insikt att det finns bara en väg till ett hälsosammare liv och starkare kropp.
    Bra kost i lagom portioner, samt träning!

Den 1 augusti 2010 började jag mitt projekt som jag planerat skall löpa 1 år i första fasen. Det betyder att när jag skriver detta har jag precis avslutat månad 2 av 12. Det handlar inte om några hemliga knep eller mystiska örter. Det handlar om att äta rätt och att röra på sig!

Här kommer några råd som jag har jobbat efter sedan jag startade.

1. Bestäm dig!
    Bara du själv kan ta beslutet att du skall komma i form. Hur du gör det är upp till dig. Men det handlar om hårt arbete och slit att ändra dina vanor. Så var beredd på att få kämpa eller fortsätt vara tjock och olycklig. Jag var det sistnämnda i nästan 15 år, men nu har jag bestämt mig. Hur lång tid tar det för dig att bestämma dig?

2. Måttlighet!
    Detta är utan tvekan den viktigaste punkten! Man kan äta precis allt, men det skall vara med måtta. Börja med att ändra hur dina portioner ser ut. Glöm sallad, tomat och gurka. Det mättar inte ett smack. Fokusera i stället på tyngre rotsaker som morötter, broccoli och andra rotsaker. Välj kokt potatis istället för pasta. Du kan till och med göra skivade potatis i ugnen med olivolja och vitlök. Öka mängden proteinrik mat. Dvs kyckling, kött eller fisken på tallriken.

Ta EN portion och inget mer. Det viktigaste är att äta en portion och sedan vänta tills mättnadskänslan kommer. Det vi överviktiga gör fel är att vi äter hela vägen fram tills mättnadskänslan kommer. Då är det för sent och du har fått i dig säkert dubbla antal kalorier än du behöver.

3. Skriv en träningsdagbok och ta bilder samt mått på bröst, midja, lår, vader och biceps en gång i månaden. Dagboken skriver du givetvis varje gång du tränar. På det sättet så får du statistik på hur du utvecklas.

Klarar du dessa 3 saker så är du på god väg.

Jag har gått från 128kg till 115,8kg på två månader. Jag har inte ätit någon märklig dyr diet, jag har inte svultit mig. Jag har tränat 4 dagar i veckan. Jag går upp 06.20 månad till torsdag för att hinna åka och träna innan familjen vaknar. Jag struntar helt enkelt i att sittta framför tvn kvällen innan. Tvprogrammen kommer inte ge mig ett hälsosammare liv, träningen kommer dock göra det!

Lite om ändringar jag gjort i min kost.
    Viktigaste av all, ta EN portion!
    Sluta dricka dricka, drick vatten eller kolsyrat vatten med en bit citron i.
    Sluta med godis, eller ät det en gång i veckan.
    Sluta ät bröd, eller välj ett grovt knäckebröd typ wasa sport. Ta kalkon på istället för ost.
    Välj hellre ett kokt ägg istället för bröd. Lika mycket kalorier men mycket mer näringsämnen i ett ägg.
    Öka andelen grönsaker i din måltid. INTE sallad, tomat och gurka, vi pratar broccoli, rotsaker som mättar.
    Unna dig EN dag då du får lyxa det lite. Köp en pizza, ät tacos eller liknande. Men gör det bara EN dag. Inte varje dag!
    Åter igen, MÅTTLIGHET!

Jag är ingen expert på något sätt, ändringarna jag gjort i mitt liv är saker som alla kan ändra.

Vill du följa min resa från start till mål kan du göra det här nykropp.se
    Men jag svarar gärna på frågor här och är ett stöd för er som är trötta på alla dieter som ändå inte fungerar och bara kostar massa pengar. Ni som vill ändra ert sätt att leva och komma i riktigt god form.

• Svar på tråden Så här tappar du 12 kilo på två månader. (Ingen diet)
  • Margareta08

Du är fantastiskt!!!!

• Afla

Jag håller helt med dig i allt du skriver. Jag insåg samma som du i mitten av sommaren och har sedan dess gått ner ca 6kg. Började med att räkna kalorier och förfasades då över hur mkt kalorier jag egentligen fick i mig... inte konstigt att jag är överviktig. Iom det lärde jag mig hur mkt jag ska äta för att inte få i mig för mycket. Och det har ju som sagt gett resultat. Det går inte fort, men det behövs inte. Jag är övertygad om att det är många gånger bättre för kroppen att gå ner sakta men att då även kunna behålla vikten och ha en sund livsstil, än att gå ner många kilon på en gång, men att sedan inte kunna hålla den vikten för att man inte har insett/lärt sig hur man ska äta/leva för att inte gå upp igen.

Grattis till alla som har insett detta!

• zion

Måste bara säga grattis!!! Vad duktig du är och härligt att du hittat motivationen! Jag är inte jätteöverviktig men saknar TOTALT motivation till att ändra saker och ting. Men jag ska följa dig så kanske du kan ge mig lite Lycka till!!!

• cicci85

Roligt att du gått ner så mycket! Själv går jag ner 0,5 kg i veckan med samma förändringar, har dock inte lika mycket vikt att gå ner, 8 kg till normalvikt enligt BMI.

• kcs
    nykropp skrev 2010-10-01 23:40:33 följande:
    Hej!
    Fick koll på detta forumet när jag sökte mig fram via google.
    Efter att ha läst en del här så förfasas jag över alla dieter hit och dit. Hur folk fortfarande tror att man skall kunna hålla vikten nere genom att äta allehanda pulver, soppor och piller.

Efter att i många år också trott på dessa lösningar har jag äntligen kommit till insikt att det finns bara en väg till ett hälsosammare liv och starkare kropp.
    Bra kost i lagom portioner, samt träning!

Den 1 augusti 2010 började jag mitt projekt som jag planerat skall löpa 1 år i första fasen. Det betyder att när jag skriver detta har jag precis avslutat månad 2 av 12. Det handlar inte om några hemliga knep eller mystiska örter. Det handlar om att äta rätt och att röra på sig!

Här kommer några råd som jag har jobbat efter sedan jag startade.

1. Bestäm dig!
    Bara du själv kan ta beslutet att du skall komma i form. Hur du gör det är upp till dig. Men det handlar om hårt arbete och slit att ändra dina vanor. Så var beredd på att få kämpa eller fortsätt vara tjock och olycklig. Jag var det sistnämnda i nästan 15 år, men nu har jag bestämt mig. Hur lång tid tar det för dig att bestämma dig?

2. Måttlighet!
    Detta är utan tvekan den viktigaste punkten! Man kan äta precis allt, men det skall vara med måtta. Börja med att ändra hur dina portioner ser ut. Glöm sallad, tomat och gurka. Det mättar inte ett smack. Fokusera i stället på tyngre rotsaker som morötter, broccoli och andra rotsaker. Välj kokt potatis istället för pasta. Du kan till och med göra skivade potatis i ugnen med olivolja och vitlök. Öka mängden proteinrik mat. Dvs kyckling, kött eller fisken på tallriken.

Ta EN portion och inget mer. Det viktigaste är att äta en portion och sedan vänta tills mättnadskänslan kommer. Det vi överviktiga gör fel är att vi äter hela vägen fram tills mättnadskänslan kommer. Då är det för sent och du har fått i dig säkert dubbla antal kalorier än du behöver.

3. Skriv en träningsdagbok och ta bilder samt mått på bröst, midja, lår, vader och biceps en gång i månaden. Dagboken skriver du givetvis varje gång du tränar. På det sättet så får du statistik på hur du utvecklas.

Klarar du dessa 3 saker så är du på god väg.

Jag har gått från 128kg till 115,8kg på två månader. Jag har inte ätit någon märklig dyr diet, jag har inte svultit mig. Jag har tränat 4 dagar i veckan. Jag går upp 06.20 månad till torsdag för att hinna åka och träna innan familjen vaknar. Jag struntar helt enkelt i att sittta framför tvn kvällen innan. Tvprogrammen kommer inte ge mig ett hälsosammare liv, träningen kommer dock göra det!

Lite om ändringar jag gjort i min kost.
    Viktigaste av all, ta EN portion!
    Sluta dricka dricka, drick vatten eller kolsyrat vatten med en bit citron i.
    Sluta med godis, eller ät det en gång i veckan.
    Sluta ät bröd, eller välj ett grovt knäckebröd typ wasa sport. Ta kalkon på istället för ost.
    Välj hellre ett kokt ägg istället för bröd. Lika mycket kalorier men mycket mer näringsämnen i ett ägg.
    Öka andelen grönsaker i din måltid. INTE sallad, tomat och gurka, vi pratar broccoli, rotsaker som mättar.
    Unna dig EN dag då du får lyxa det lite. Köp en pizza, ät tacos eller liknande. Men gör det bara EN dag. Inte varje dag!
    Åter igen, MÅTTLIGHET!

Jag är ingen expert på något sätt, ändringarna jag gjort i mitt liv är saker som alla kan ändra.

Vill du följa min resa från start till mål kan du göra det här nykropp.se
    Men jag svarar gärna på frågor här och är ett stöd för er som är trötta på alla dieter som ändå inte fungerar och bara kostar massa pengar. Ni som vill ändra ert sätt att leva och komma i riktigt god form.
    låter perfekt allt det du säger är hundra procent sant... ska ge dig två tips till då min kille tappade tio kilo på två veckor.... ät var tredje timme... du behöver inte alltid äta mat utan kan ta ett äpple någon gång... sen ett annat råd som funkade på mig var att det vatten du dricker mellan du äter drick det innan du börjar äta då du inte gäser i magen mellan tuggorna... men viktigt att du dricker det du tänkt dricka mellan och inte mer eller efter=)
  • nykropp

Jag tränar iofs styrketräning väldigt hårt 4 dagar i veckan också. Det bidrar givetvis till ökad förbränning och snabbare viktförlust. Hade jag bara ändrat maten så hade jag kanske också legat på 0.5kg i veckan. Men jag vill på samma gång se till att bygga upp kroppen under fettet. Så när det väl är borta så skall det finnas lite muskler där. En rolig belöning på slutet så att säga.

Men liknande resultat som jag ser nu har jag inte sett av alla dieter i världen! En diet är en temporär lösning. För efter man gjort den klart så tycker man att man är så duktig så då börjar man äta som vanligt igen.

Man MÅSTE ändra sättet man äter så det fungerar i vardagen. En diet fungerar inte i vardagen i längden, punkt slut! :)

En sak till, ni som säger att ni inte har tid att träna. Dom flesta gym i större städer i alla fall öppnar 05.00 på morgonen. Skaffa ett gymkort, dumpa dom sena serierna på tvn eller den menlösa tiden framför datorn och gå upp tidigare och träna! Dom flesta kan faktiskt lösa det, det handlar bara om vilja. Här hemma har det slutat med att vi har fått göra ett schema för oss båda så vi kan träna trots barn och hund. :)

• nykropp
    kcs skrev 2010-10-01 23:53:41 följande:
    låter perfekt allt det du säger är hundra procent sant... ska ge dig två tips till då min kille tappade tio kilo på två veckor.... ät var tredje timme... du behöver inte alltid äta mat utan kan ta ett äpple någon gång... sen ett annat råd som funkade på mig var att det vatten du dricker mellan du äter drick det innan du börjar äta då du inte gäser i magen mellan tuggorna... men viktigt att du dricker det du tänkt dricka mellan och inte mer eller efter=)
    Det finns lite olika skolor. Jag har valt att följa den som säger att dessa kalorier skall du ha i dig under en dag. Säg tex 2500. När och hur spelar inte så stor roll, du kan teoretiskt äta dom vid ett tillfälle.

Detta för att jag har ett jobb som inte riktigt låter mig bestämma när jag kan äta. Utan jag ser till att mitt kaloriintag är lägre än jag behöver under ett dygn. Om det blir på 2 eller 3 måltider på en dag spelar mindre roll. Äter när jag är hungrig, men måttligt. :)
  • nykropp

Märkligt att detta inte fick mer gehör, istället för att köpa massa dyra pulver hit och dit. Men folk kommer väl kanske till insikt när dom har gått ner 5 kilo, slutar med pulver och äter som innan och går upp igen. Har man gjort det några gånger så ger man antingen upp eller så hittar man en lösning som fungerar.

• Idun
    nykropp skrev 2010-10-03 22:08:38 följande:
    Märkligt att detta inte fick mer gehör, istället för att köpa massa dyra pulver hit och dit. Men folk kommer väl kanske till insikt när dom har gått ner 5 kilo, slutar med pulver och äter som innan och går upp igen. Har man gjort det några gånger så ger man antingen upp eller så hittar man en lösning som fungerar.
    Fast lösningen är väl inte den samma för alla människor? Det gäller att hitta det som sporrar en själv och som ger långsiktiga resultat. De flesta som är överviktiga har väl testat det du förespråkar, det är inga nyheter- och man är inte korkad bara för att man är överviktig. Däremot faller vi in i riskbeteenden av olika anledningar. Att äta pizza en gång i veckan fungerar kanske för dig, för en annan gör det det inte. Vissa går ner och lyckas hålla vikten med Gi eller LCHF, andra med pulver och ändrade vanor. 
    Gratulerar till att ha funnit ditt sätt. Hoppas du når din målvikt och lyckas hålla den.  
  • Lady Dahmer

grattis TS!

problemet för många är att man saknar motivation och självkontroll. Jag klarar inte av att vara hungrig. Jag blir besatt av mat. En vecka, sen brister det. Sen skiter jag i allt.

Dessutom är jag kolhydratkänslig. Jag kan inte ta bara en portion. Jag överäter. Jag fpr konstant sug. 

För mig har bara LCHF funkat men jag går inte ner så snabbt. 250gr - 0.5 kilo i veckan ungefär. Om jag är strikt. Annars står jag still.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Så här tappar du 12 kilo på två månader. (Ingen diet)