• Sebbes mamma

Finns det någon genus inriktad förskola i Sverige?

Är i full gång med min B-uppsats i Sociologi och till min inledning skulle jag behöva veta om det finns någon förskola med inriktning mot genus. Jag menar det finns ju förskolor med inriktning mot sång/musik, ur & skur osv...

• Svar på tråden Finns det någon genus inriktad förskola i Sverige?
  • Jennie Brunflo

Nopes, det ska det väl inte finnas.

Det står ju i läroplanen att samtliga förskolor ska arbeta med det, så jag har mycket svårt att tro att det finns en förskola med genus-inriktning.

• Alvi

*host, harkel*... vad innebär genusinriktad...??

• mimmipigg

Mjölnarens förskola i Jakobsberg har varit på TV flera ggr angående deras genusinriktning.

• Prillan73

Vet att det finns det,men inte VAR.........

Men som sagt så arbetar väl ALLA så.............ska jobba !

• Jennie Brunflo

Sisu:

Genus = kön

En förskola som aktivt arbetar med könsrollen alltså.

• Alvi

Ahaa... då var det som jag misstänkte... Tack, JennieB...

• Jennie Brunflo

Ja....det kanske är ett bättre ord.

Jämställdhet som inriktning....som i Pallas exempel.

• SolochMåne

Intressant och synd/konstigt att inte alla förskolor bedrivs med den inriktningen. Allt annat verkar så förlegat.

• Jennie Brunflo

Solochmåne:

Alla förskolor ska arbeta med jämställdhet....men de flesta har ju annat som inriktning...fast man jobbar med jämställdhet också.

Musik, dans, motorik, naturen, skapande, social verksamhet, jaget....tycket jag inte är så förlegat...det blir ju vad man gör det till.

• Sebbes mamma

De flesta kommuner arbetar väl med sk jämställdhetsprojekt men jag har att det ska finnas en förskola som har genus som inriktning (istället för tex ur & skur) Men jag kanske hade fel....

Även om många förskolor ingår i ett jämställhetsprojekt så är det i stort sätt endast björntomten som har kommit en bra bit på vägen med att förebygga de traditionella könsrollerna. Har just suttit och läst avhandlingar om olika förskolor och det är inte roligt att se hur långsamt förändringarna sker....

• lopan

Enligt Lpfö98 (läroplanen för förskolan) står det:

"En viktig uppgift för verksamheten är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Människors okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan skall hålla levande i arbetet med barnen."

förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar:

"förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av kön, social eller etnisk bakgrund"

Detta skall alla förskolor jobba med, så genus finns på varje förskola. I varje barn situation, vi kan inte blunda för det.
    Det är upp till alla hur man hanskas med det.
    Håller sig uppdaterad osv.

• Pallas

lopan: Visst kan man blunda för det, det är ju därför genusarbetet behövs. Tyvärr, eller vad man ska säga...

• snart tre

I Gävle finns det Tittmyren och Björntomten. Vad jag förstått är det på G med en eller två sådana i Sthlm också.

• Sebbes mamma

I Förskoleplanen står det oxå: "Förskolan ska motverka de traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller" (Lpfö 98, s.8).

MEN detta politiska mål är inte en realitet i barnomsorgen, tyvärr. Med att förebygga genus avsåg jag att man ska förebygga de traditionella könsrollerna på förskolan och det är svårt när enligt de flesta undersökningar personalen inte ens förstår vad politekerna menar med "motverka de traditionella könsmönster".... Så det finns inte en kunskap som skulle behövas

• lopan

Tyvärr gör man utan att tänka på varför. Behandlar jag tjejer respektive killar olika?
    Nej svarar de allra flesta.
    Men undermedvetet gör många det. vissa använderen ljusar röst till tjejer tex.
    Det är ett långt arbete som inte görs över en natt.
    Det handlar om att personalen själva måste komma till insikt, men hjälp av föreläsningar, böcker och diskussioner....

Svar på tråden Finns det någon genus inriktad förskola i Sverige?