• CarroTilda

Förskollärare Distans

Vad finns det för olika orter som erbjuder distans? Har sökt lite på internet men hittar inte så mycket. Finns dock många som erbjuder förskollärare utbildning på distans. Ni som läser på distans, var läser ni? hur går det till? Kan man korta ner utbildningen?

• Svar på tråden Förskollärare Distans
  • Grus grus

Jag läste i Jönköping. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att korta ner utbildningen? Läsa den fortare tid då eller? Tro mig, det vill du inte om du ska jobba samtidigt. Och läser du inte det fulla programmet får du inte heller lärarexamen. Jag är jättenöjd med Jönköping. Fantastiska lärare och härligt klimat på skolan!

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • CarroTilda

Hej och tack för ditt svar. Ja jag menar att läsa den fortare. Nej jag hade inte tänkt att jobba samtidigt. jobbade du redan på förskola när du sökte tilljönköping? för jahg kollade jönköpingoch där stod det också att det var för de som redan jobbar som förskollärare, stämmer det att det bara är ni som kan söka?

• Tecken

Det kan bli svårt at få korta ned utbildningen. Många (alla?) utbildningar är uppbyggda så att en kurs bygger på en annan, och de ges efter en utbildningsplan. Men prata du med den tilltänkta skolan, det är bara de som kan svara på om det är genomförbart.

Du skriver att bara de som jobbar som förskollärare kan söka till förskollärarutbildningen, hur menar du nu? Länka gärna 

Och nej, jag läser inte till förskollärare. 

• mm m

Högskolan Dalarna har på distans. Om man är utbildad barnskötare och har arbetat minst 4 år kan man gå en förkortad utbildning om det är det du menar?

www.du.se

Gävla har också på distans

• Jigge

Jag läser till förskollärare och den utbildning jag läser får man endast gå om man arbetat som barnskötare minst 5 år samt att man under tiden ska arbeta 50% eller mer. Vi läser nu på 75% jag arbetar 67,5% är ledig på onsdagar då vi har träffar i jönköping 6-7 gånger/termin.

• Grus grus

Jag var tvungen att vara barnskötare och jobbat minst fyra år. Men det blev inte förkortat i alla fall utan jag gick ett fullpoängsprogram. Kontakta syon på högskolan du är intresserads av. De kan hjälpa dig med vad som krävs. Jag var till exempel tvungen att arbeta under tiden jag pluggade. Hade jag blivit arbetslös hade jag inte kunnat fortsätta utbildningen.

• Hettie
    Jag funderade mest på om man kunde läsa in på sommarlovet och alla andra lov man har?
    lov ? Jag studerar på universitetet och vi har minsann inga lov ?

Sommar"lov" har vi. Men hur hade du tänkt att läsa in kurser då ? Skolorna brukar ju ha sommarkurser, men de står ju utanför de ordinarie utbildningarna. Du får inte csn på sommaren i vilket fall.
  • Grus grus

När vi läste på distans hade vi bara fyra veckors semester på sommaren, och då uppgifter att göra under tiden. Likaså under jullovet.  Fler lov hade vi inte.

• Tottis

Jo, CSN kan man söka för sommarkurser, har jag gjort i flera år istället för att jobba heltid på sommaren.

• Tecken
    Hettie skrev 2010-10-06 07:03:22 följande:
    lov ? Jag studerar på universitetet och vi har minsann inga lov ?

Sommar"lov" har vi. Men hur hade du tänkt att läsa in kurser då ? Skolorna brukar ju ha sommarkurser, men de står ju utanför de ordinarie utbildningarna. Du får inte csn på sommaren i vilket fall.
    Jodå, visst kan man få studiemedel för sommarkurser: http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/krav/1.1379
Svar på tråden Förskollärare Distans