• Emmelyn

Hur många ultraljud gör man normalt?

Hej!

Har varit på ultraljud i v 20, hade en förhoppning om att kunna se kön, men det gick inte.
    Går man normalt på fler ultraljud, och om man gör det brukar de kunna titta efter kön då?

Funderar på att gå privat på ett ultraljud annars för jag är så sugen på att få veta vad det ska bli, så man kan ställa in sig på det :) Och ja, jag vet att det inte är 100%, men tanken på att veta känns väldigt lockande och mysig :D

• Svar på tråden Hur många ultraljud gör man normalt?
  • BebisiFebruari

I dom flesta län så gör man bara 1 ul och det är rutin ul i v.18-20
    i en del län får man även göra ett senare tror det brukar vara runt v.32

Väntar man tvillingar/trillingar så får man flera ul

Och även om det tillstöter komplikationer under graviditeten så kan det vara så att dom gör flera ul, jag gjorde sammanlagt 5 eller om det va 6 ul under min graviditet för jag fick havandeskapsförgiftning samt lite andra komplikationer.

Här i jönköping där vi bor får man inte veta könet utan då får man boka ett sånt själv i ett annat län alt boka nått på en privat mottagning (vet inte ens om det finns här i jkpg)

• Michisen

Det beror på.
    Här i Östergötlands landsting så erbjuds alla ett KUB/NUPP-UL runt vecka 8-12
    Sedan RUL runt vecka 18-20.

I övrigt kan det behövas göras VUL tidigare för att fastställa graviditetslängd - samt TUL (Tillväxtultraljud) ifall SF-mått avviker från normalkurvan.

Vad gäller könsbestämning så får man i så fall boka och betala det själv på privat klinik i Linköping, könsbestämmande ultraljud är inget som landstinget håller på med, även om jag hört att det hänt att de berättat vid eventuellt TUL om det har synts.

• BebisiFebruari

Just det glömde kub/nupp test som ovanstående skrev :) men det är långt ifrån alla län som erbjuder det gratis till alla om man inte är över 35 år (tror jag det är)

• Emmelyn

Tack så mycket alla, då lutar det nog ett privat UL då för min del. =)

• pussgurkan86

det beror på var du bor, iaf i skåne har man rutinul och sen ett tillväxtul i ca v.32. jag tror det är så i hela skåne men är inte säker. 

sen det där om kön, vissa har en policy att inte berätta medan andra berättar mer än gärna.

• längtan09

vissa ställen gör dom två på. Någon jag pratat med fick göra i vecka 13 och sen 20 tror jag det var.

Men hos "mig", värmland, gör man ett ultraljud om inget händer. T. ex jag fick göra ett extra för att SF måttet minskade. Och då hade dom nog inte kollat kön om jag bad om det för det var bara lite snabbt. Ingen bild eller så heller.

Mamma sedan juni 2009
  • queenofangels
    pussgurkan86 skrev 2010-10-02 13:42:08 följande:
    det beror på var du bor, iaf i skåne har man rutinul och sen ett tillväxtul i ca v.32. jag tror det är så i hela skåne men är inte säker. 

sen det där om kön, vissa har en policy att inte berätta medan andra berättar mer än gärna.
    är tydligen inte i hela skåne, hgb har bara ett men lund har iallafall 2 :)
  • Poison82
    Emmelyn skrev 2010-10-02 13:18:46 följande:
    Hej!

Har varit på ultraljud i v 20, hade en förhoppning om att kunna se kön, men det gick inte.
    Går man normalt på fler ultraljud, och om man gör det brukar de kunna titta efter kön då?

Funderar på att gå privat på ett ultraljud annars för jag är så sugen på att få veta vad det ska bli, så man kan ställa in sig på det :) Och ja, jag vet att det inte är 100%, men tanken på att veta känns väldigt lockande och mysig :D
    Jag bor i södra skåne. Här görs normalt 2 ultraljud. en runt vecka 20 och en vid vecka 32 typ.
    Jag var i vecka 19 och man såg att vi väntade en pojke och ultraljudet i vecka 32 bekräftade detta.
    Vissa barnmorskor anstränger sig mer och andra mindre, vissa vägrar ens titta efter eller berätta. Vi hade tur
  • Dohgon

Vi väntar visserligen tvillingar men annars är det bara ett UL här om det inte är några problem / avvikelser.
    och sen finns ju även kubb i vecka 12. vi var på kub i vecka 10+5 och 12+5 sedan RUL 19+5. ska iväg på TUL i vecka 28, 32 och 36. kanske kommer bli något mer nu tidigare också då jag haft kraftiga sammandragningar redan, är idag 22+6

• Nannafia

I Östergötland har man bara KUB i v 12-13 samr RUL i v18-20. Inget mer UL görs om det inte finns någon speciell anledning såsom t ex tillväxt UL om kurvan avviker eller så. Privat UL kan man göra med könsbestämning bl a i Linköping på Crocus-kliniken. Där jobbar professor Selbing  som är en av världens bästa UL-läkare/gynekolog.

Svar på tråden Hur många ultraljud gör man normalt?