• Anonym (kan det vara så?)

Kall mjölkprotein???

Jag har en son på 3 år som jag tror(vet) är känslig mot laktos.( Jag är laktosöverkänslig)
    Har haft problem med magen sen födslen, ont och mycket lös avföring.

När han får laktosfria produkter är det helt bra.
    Sista halvåret har jag gett honom vanlig fil o yoghurt och även det funkar. Men dricker han vanlig mjölk eller äter vanlig glass så bajsar han väldigt ofta och löst, + att han blir röd i rumpan.
    På det nya dagiset var ville de ha ett läkarintyg.

Läkaren undrade om han tålde vanlig mjölk om den var kokad, så vi gick hem och testade.
    Det verkar som om han tål mindre mängd kokt mjölk.

Idag fick jag läkarintyget.
    Där står att han inte tål kall mjölkprotein, att mjölken måste vara kokt.
    Men han kan äta yoghurt.

Men jag har för mig om att tål man inte proteinet så tål man ingen mjölk alls???

Snälla ge mig ett svar, har sökt på nätet men hittar inget om kall mjölkprotein.
    (Jag vet att denna läkare är ökänd för att sätta lite egna diagnoser)

• Svar på tråden Kall mjölkprotein???
  • Allergiexperten

Hej! Laktoskänslighet visar sig tidigast i skolåldern, det är väldigt sällsynt att små barn är laktosintoleranta. Men visst, om du märker att ditt barn bara kan tåla en viss mängd mjölk så kan han ha svårt att bryta ner laktosen, detta är inget som växer bort utan finns kvar jämt.
    Komjölksproteinallergi är något annat, antingen tål man komjölk eller så tål man det inte. Det är en allergi som i de flesta fall växer bort men kan också vara mycket allvarlig.
    Vill inte spekulera i vad som står på intyget, tycker du ska ta ditt barn till barnläkare för bedömning, mjölk är en så viktigt näringskälla så det är viktigt att barnet kan få i sig tillräcklig mängd. Han får dessutom diarré när han dricker vanlig mjölk vilket inte är bra.
    Lycka till
    hälsar Anitha

• Anonym (kan det vara så?)

Men nu är det ju så att jag varit hos en barnläkare och hon säger att han inte tål kall mjölkprotein.
    Hon menar att han tål mjölken om den är uppvärmd.
    Enligt henne så försvinner proteinet när man kokar mjölken. Men hon kan inte förklara varför han tål laktosfrimjölk.
    Fast om han nu inte skulle tåla proteinet, så kan han ju inte heller tåla uppvärmd mjölk?
    Jag vet inte vad jag ska göra, det går inte att diskutera med läkaren.
    Ville bara få ett svar från någon som vet vad de pratar om(alltså inte läkaren)

Svar på tråden Kall mjölkprotein???