• Pfyrix

dessa ytterkläder (japp ytterligare en tråd;) ) behöver hjälp

Sitter och klurar och klurar och funderar på vad 17 man ska köpa till dottern iår.
    HOn är 1½  89 lång (lång och smal) springer som en galning. I januari skolas in hon på dagis.
    Hon tillhör det varmblodade släktet och svettas lätt och förra vintern använde vi knappt vantar för hon var jämt varm om händer (i år lärhon leka på ett annat sätt med lite som riktmärke)
    Vi bor i stockholm, så det är ruggigt och ibland smäller det till och blir skitkallt..

Det jag funderar på är följande

en didriksson fernie overall (10 000 på vattenpelare och bra andning och värmeisolering 13)
    En didriksson täckjacka (2000 vattenpelare och 11 på värme, men är ju en jacka)
    och ev en skaljacka (har en softshell redan) och skalbyxor
    med tillhörande fleece underställ

Eller
    2 billigare overaller med galonkläder när det är riktigt blött
    och förövrigt samma som ovan.

Vi har inga vinterkläder sen förut alls och ingen att ärva från och yttersta lagret vill jag nog ha nytt då det slits och man inte vet om det är tvättat ordentligt.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden dessa ytterkläder (japp ytterligare en tråd;) ) behöver hjälp
  • Prospero

En vattentät overall som andas bra verkar ju vara en bra idé om hon är varm av sig. Vi testar i år Nanooks overall till 2,5-åring, den var inte så bylsig heller vilket känns bra.

• Pfyrix

ja hon en varm korv. =D Så nått som andas känns ju som det bästa, men i all slask så måste man ju isåfall ha på galonisar för att dom inte ska bli kalla och ruggiga. OM man inte köper dyrt.

Kollade lite på nanook också.
    Får kika runt å klämma och känna, men det lutar åt alternativ nr 1.
    Inte bylsig är ju ett jätteplus Glad

• Tjollabolla

Hade satsat på en funktionsoverall, i alla lägen. Inte jacka/byxor, det är för klumpigt för en 1½.
    En sämre overall med galon över är ju det sämsta man kan ha, klumpigt och svettigt och kan även bli kallt.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Pfyrix

fast bara en overall passar inte våran livstil. Behöver en jacka också när hon inte är ute och leker utan mer vagn och bil och massa sånt. Något vi gör mycket. :) Därför står varm jacka med (ej byxor utan bara en jacka) har åkpåse i vagnen som passar utmärkt istället för ett par tjocka brallor. :)

Skalsättet är tänkt till ej minusgrader utan lite såntdär svårt väder..*ler*

• sarsparis

En overall som tål vatten och andas helt klart. i år har vi köpt pop, förra året hade vi naook, en var vi jätte nöjd med, lillen var då 1 ½ år och det var smidig, dessvärre är den alldeles för dyr om man inte hittar den på rea.

skaljacka är bra att ha höst och vår. vinterjacka köper vi av billigare variant då den nödvändigtvis inte behövar vara vattentät och andas då han mest har den när vi ska åka till affäre, hälsa på någon mm.

• mammabamma

Varför både skaljacka m fleece under och vinterjacka? Skaljacka+fleece (om ni har bra grejer) blir tillräckligt varmt för att inte behöva komplettera med vinterjacka tycker jag...
    Vi har varje vinter haft en bra vinteroverall (är inte så mkt för billigare varianter som inte håller vätan bra) och ett set med skaljacka+byxor samt fleeceset till det, och det tycker jag funkat jättebra!  

• Pfyrix

mammabamma

Känns lite omständigt om man ska iväg å handla osv å köra lager på lager princip, Men vi får se vad vi hittar. Sprang på en urmysig tjockisjacka från didriksson på stadium.. men 600 kändes lite dyrt..*fnissar*

En annan fråga..

Mckinley 8848 (kan heta Altitude 8848 men intersport hade den nu för 1000kr) vs didriksson fernie ..

någon ska kan ge lite åsikter om dessa?

Just nu så verkar släkten tycka man är korkad som inte köper en overall på maxi för 250 kr ..*suckar*
    Jag hade gärna köpt sån och galonisar osv om jag hade barn som var lite frusen av sig.. men men.. "slöseri med pengar på en sån liten ändå" tycker många.  Aja.. tröttsamt att bli kallas märkesbög när man äger 2 saker av "märkesplagg" och båda var billiga som attans.. Ja ja.. Var bara tvungen att kräkas lite

• MajaVira

8848 Altitude var sämst i Vi Föräldrars test av vinteroveraller. Nu säger ju testerna inte allt om hur en overall egentligen är, men vi har köpt Didriksons Fernie. Den är bättre än Didriksons Tignes som vann testet. Tignes har 2000 i vattenpelare och Fernie 10 000 (den andas även mer).

• Tjollabolla
    Pfyrix skrev 2010-10-02 20:44:13 följande:

mammabamma

Känns lite omständigt om man ska iväg å handla osv å köra lager på lager princip, Men vi får se vad vi hittar. Sprang på en urmysig tjockisjacka från didriksson på stadium.. men 600 kändes lite dyrt..*fnissar*

En annan fråga..

Mckinley 8848 (kan heta Altitude 8848 men intersport hade den nu för 1000kr) vs didriksson fernie ..

någon ska kan ge lite åsikter om dessa?

Just nu så verkar släkten tycka man är korkad som inte köper en overall på maxi för 250 kr ..*suckar*
    Jag hade gärna köpt sån och galonisar osv om jag hade barn som var lite frusen av sig.. men men.. "slöseri med pengar på en sån liten ändå" tycker många.  Aja.. tröttsamt att bli kallas märkesbög när man äger 2 saker av "märkesplagg" och båda var billiga som attans.. Ja ja.. Var bara tvungen att kräkas lite

Är det något man ska lägga pengar på så är det väl ytterkläder, det är värt vartenda krona att ha sitt barn torrt och varmt under vintern. Själv brukar vi ha Molos vinteroveraller och har alltid varit supernöjd med dessa.
    Jag bryr mig inte om vad folk säger, idag ska barnens kläder tydligen vara så billiga som möjligt, helst ärvt i 4 led med, då är man en BRA mamma tydligen. Mammorna själva kan gå klädda i OddMolly och andra 2000 kr plagg däremot... Förstår mig inte på det. Vi har ingen att ärva av och jag tycker om att handla kläder till mina barn, det är roligt!

Jag har för mig att i Vi föräldrars test av vinteroveraller fick väl Didrikssons bland dom bästa och 8848 bland dom sämsta, om jag inte minns helt fel. Så jag säger Didriksson!

Ett annat tips är ju att titta på Tradera efter en begagnad Molo eller Pop, eller Didrikssons då om du vill ha det.  I dom små storlekarna slits det oftast inte så mkt på overallerna så dom är ofta i nyskick för halva nypriset ungefär!
    ♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • vivianne

Köp en overall och en jacka/skidbyxor så har du ombyte vid tvätt etc. Så har jag haft till min tjej i alla år (hon är nu 5½) och det räcker bra! Har mest köpt Polarn, Reima och Ullareds och tycker alla har funkat bra . Dagis sätter ändå galonbyxor på när det är slaskväder (även om man säger att det inte behövs). I år testar vi Didrikssons som i mina ögon faktiskt är ett budgetalternativ som ska vara riktigt bra snarare än något "märkesbögar" köper (så hälsa släkten det från mig ).

Dagis är inte galna i lager-på-lager... De ska ju klä sisådär 15 ungar och ska det på massor med plagg hinner de inte riktigt med.

Svar på tråden dessa ytterkläder (japp ytterligare en tråd;) ) behöver hjälp