• Irmeline

Farligt att vara förkyld vid graviditet?

Hej, jag undrar hur stora risker det kan medföra att vara sjuk i olika faser av graviditeten.
    En kompis som fick avbryta graviditeten pga skador på fostret som de sa kunde "berott på en infektion" som hon haft. Menar de då förkylningar eller menar de underlivsinfektioner, typ vaginos?
    I 4+2 nu och rejält förkyld..
    Någon risk? 

• Svar på tråden Farligt att vara förkyld vid graviditet?
  • La Lola

Om det vore farligt med förkylningar skulle alla gravida rådas till att låsa in sig i en bubbla i 9 mån.
    Så näe, det är inte farligt att vara förkyld......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • kakmamman

Dom menar nog mer farliga infektioner..
    Det är vanligt att vara extra förkyld när man är gravid, eller man är åtminstone mer snuvig än vanligt pga känsliga slemhinnor m.m..

I så tidig graviditet som du är nu så ser jag ingen anledning till att det skulle kunna skada embryot..

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Ejin

en vanlig förkylning ä'r ju intre farlig.. dom menar nog allvarligare infektioner eller sådär..
    Däremot har jag hört att det kan vara farligt med väldigt hög feber när man är tidigt gravid...

• Irmeline

tack, då behöver jag inte känna mig orolig. Ingen feber, bara snuva..
    Man kan ju lätt bli lite nojjig när det är så viktigt. 

• karet

Jag har aldrig varit så sjuk som bär jag var gravid. Visade sig att jag hade hemofilus influenza (eller hur det stavas). Så du behöver inte oroa dig över förkylning eller ens vanlig influensa.

• ploten

Jag hade både lunginflammation och influensa under min andra graviditet. Jobbigt förstås, men de läkare jag träffade sa att det inte var någon fara för barnet.

• Hanna36

Hög feber i början av graviditeten kan vara skadligt... så tänk på det och ta febernedsättande om febern är hög..

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hannathu

det är väl ytterst få infektioner som är fosterskadande?
    jag har bara hört om röda hund och cytomegalovirus och ngn mer

• Irmeline
    Hannathu skrev 2010-10-02 23:23:24 följande:
    det är väl ytterst få infektioner som är fosterskadande?
    jag har bara hört om röda hund och cytomegalovirus och ngn mer
    Det låter bra! Behöver jag inte oroa mig.
    Maken var lite oroad när jag gick på tjejmiddag i fredags trots att jag var lite dålig, att jag inte tog hand om den lille ordentligt. Men då ska jag inte ha dåligt samvete då Cool 
  • La Lola
    Irmeline skrev 2010-10-03 11:29:28 följande:
    Det låter bra! Behöver jag inte oroa mig.
    Maken var lite oroad när jag gick på tjejmiddag i fredags trots att jag var lite dålig, att jag inte tog hand om den lille ordentligt. Men då ska jag inte ha dåligt samvete då Cool 
    Hade barnet märkt om du hade suttit hemma menar han?
  • Irmeline
    La Lola skrev 2010-10-03 11:31:06 följande:
    Hade barnet märkt om du hade suttit hemma menar han?
    Han tyckte att jag borde varit hemma och vilat för att krya på mig. Inte köra på som vanligt.
    Men det är ju för att han inte vet vad som är farligt antar jag. Man kan ju inte sluta leva i 9 månader Tungan ute 
  • La Lola
    Irmeline skrev 2010-10-03 11:45:23 följande:
    Han tyckte att jag borde varit hemma och vilat för att krya på mig. Inte köra på som vanligt.
    Men det är ju för att han inte vet vad som är farligt antar jag. Man kan ju inte sluta leva i 9 månader Tungan ute 
    Du hade väl knappast gått dit om du inte hade orkat?

Han borde kanske följa med till BM o snacka med henne.....
  • Irmeline
    La Lola skrev 2010-10-03 11:46:39 följande:
    Du hade väl knappast gått dit om du inte hade orkat?

Han borde kanske följa med till BM o snacka med henne.....
    Han känner sig väl lite maktlös nu när han inte har något att säga till om Cool
    Han gillar ordning och reda, kag är lite slarvigare så jag tror han tycker att det känns jobbigt att han inte kan ha "kontroll".
    Han kommer över det Glad
  • Irmeline

Och så blev det MA. Gråter
    Enligt beräkningar dog det exakt när jag hade min förkylning.
    Kan ju vara en slump, men...

• La Lola
    Irmeline skrev 2010-10-20 10:40:31 följande:
    Beklagar.

Men ja det var nog en slump.
  • Maroschka
    Irmeline skrev 2010-10-20 10:40:31 följande:

Jag är ledsen för ditt MA men också helt övertygad om att det inte hade det minsta med din förkylning att göra.
    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~Bebis 110106~
  • Irmeline
    La Lola skrev 2010-10-20 10:41:24 följande:
    Beklagar.

Men ja det var nog en slump.
    Man skulle så gärna vilja veta varför..
    Ovissheten är värst. 
  • Maroschka
    Irmeline skrev 2010-10-20 10:44:24 följande:
    Ovissheten är värst. 
    Varför, för att det mest troligt var något fel på fostret så det blev missfall, missfall som kroppen dock inte stöter ut när det är MA.

Jag har själv haft MA, verkligen tungt. Jag skrapades dagen efter jag fick veta för jag kund einte gå hemma och vänta på att det skulle starta.
    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~Bebis 110106~
  • Hannathu
    Irmeline skrev 2010-10-20 10:44:24 följande:
    Ovissheten är värst. 
    Det var säkerligen en slump att det var just när du var förkyld, kanske snarare var så att kroppen reagerade på att fostret inte levde längre men inte tillräckligt för att driva ut det...

Jag har 7 missfall bakom  mig och har letat anledningar nästan varje gång, för som du säger ovissheten är värst.
    Det är helt enkelt så de flesta fungerar, att försöka rationalisera och leta anledningar är ett sätt att överleva men till missfall finns sällan några andra anledningar än att just det fostret inte var livsdugligt och till det finns många anledningar som jag inte ens spekulerar i.

Det är ett mirakel att det överhuvudtaget fungerar, att det blir bebisar och i det ingår att kroppen rensar bort de som inte hade haft en chans att bli hela levande människor.

Nu sitter jag här med tårar i ögonen och hoppas att allt ska gå vägen för dig med, för bredvid mig ligger min underbare son född den 20e
Svar på tråden Farligt att vara förkyld vid graviditet?