• DreamBitch

Kloklippning på katt

Någon som har några tips på hur man klipper klorna på sina katter? Det går nämligen inte att göra det på våra katter. Dom blir vildare än vildast varje gång det är dags vilket gör det omöjligt att klippa.
    Är det någon som vet vad det skulle kosta om man går till en veterinär?

Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Kloklippning på katt
  • systertillknorr

Är det en ras som behöver klippas? Är det innekatter? Vi har aldrig klippt klorna på våra katter, visste inte ens att folk brukar det :P

• DreamBitch
    systertillknorr skrev 2010-10-02 15:52:52 följande:
    Är det en ras som behöver klippas? Är det innekatter? Vi har aldrig klippt klorna på våra katter, visste inte ens att folk brukar det :P
    Vi har innekatter och ingen av dom är särskilt intresserade av klösträd etc. Det är inga raskatter.
  • Echidna

jag brukar helt enkelt sätta mig på golvet, sätta katten på rumpan med kattens rygg mot min mage o hålla om bakdelen på katten m låren (inte hårt!) o sen ta ett försiktigt men ordentligt tag i tassen o sen trycka ett finger mellan trampdynorna.

Vad det kostar hos en veterinär är olika beroende på vart du går och om de vill ge katten lugnande.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • 4mychildren

Jag klipper mina katters klor regelbundet. Mest nu för att sonen drar i dom så vi vill vara säkra på att han inte blir riven. Jag sätter mig på huk/knäna, tar katten och lägger henne på golvet mellan mina ben. Klämmer inte henne med benen men man får ett stadigt grepp och lättare att hålla fast kroppen om hon skulle vilja sticka iväg. Sen tar jag bara ett stadigt grepp om tassen. Man får inte vara för rädd/tafatt emot katten då sticker hon direkt men inte heller för hårdhänt. Mer bestämd och visa att " nu ska vi klippa "

Hjälpte det nåt?

• frökenelisabeth

Hos min veterinär kostar det 100 kr.

Jag gör det mer sällan än jag borde, min kisse gillar det inte heller. Ibland har jag testat att sätta på henne en sån där strut över huvudet som man får när de opererats, eller linda in henne i en handduk så att bara den tassen jag ska klippa sticker ut. Så slipper jag bli biten7riven och kan bättre koncentrera mig på att lugna henne.

Lättast är nog att vänja de små liven när de är killingar, men det är lite försent för min del

• DreamBitch

Ska kolla igenom tråden.

Tack för era förslag. Tyvärr har jag redan testat detta men mina katter blir verkligen galna. Jag har aldrig haft några problem med att ge medicin eller klippa klor på andra katter men dessa vill verkligen inte. :/
    Det gick bra när dom var små men nu när dom har blivit "stora och starka" så är det fullkomligt omöjligt.

• Miss Cee

Sno in katten i ett badlakan så att bara huvudet sticker ut. En person håller katten och talar lugnande till den.
    Den andra personen drar ut en tass i taget från badlakanet och klipper.

• Echidna
    DreamBitch skrev 2010-10-02 16:16:45 följande:
    Ska kolla igenom tråden.

Tack för era förslag. Tyvärr har jag redan testat detta men mina katter blir verkligen galna. Jag har aldrig haft några problem med att ge medicin eller klippa klor på andra katter men dessa vill verkligen inte. :/
    Det gick bra när dom var små men nu när dom har blivit "stora och starka" så är det fullkomligt omöjligt.
    Be veterinären ge katten lugnande så behöver det inte bli en kamp och katten behöver inte känna sig stressad.
    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • såffan

tipset om badlakanet är jätte bra, MEN är du helt säker på att klorna verkligen behöver klippas? Även om kattern ainte kloar mycket är det något man ska undvika om det inte är helt nödvändigt. Börjar du klippa klorna på din katt börjar dom växa fortare och du blir tvungen att klippa regelbundet sen.

• pluvdo

Om du har någon som kan hjälpa dig (eftersom man inte har händer nog till det själv) så kan man lugna ner vilda katter ibland genom att hålla i nackskinnet. Då blir de lite... "avslagna" på något sätt. Du förstår säkert hur jag menar. Så om du har någon där som kan antingen klippa eller hålla så kan ni ju prova med att den ena håller fast katten i nackskinnet. Jag ogillar annars egentligen när man gör det, men just när det gäller att ge mediciner och annat som katterna inte tycker om så är det bra.

Jag har nog haft tur med mina katter för.. ja, de arbetar emot om jag skall klippa klorna, men inte till den grad att det inte går att hålla fast ändå. Jag brukar bara sätta katten i knät och knipa tag om den (stabilt, men inte kvävande hårt) med överarmen, sedan använder jag underarmen/handen för att trycka på den stora trampdynan så klorna fälls ut, så klipper jag med andra handen.

• Tuesday

Ena katten ligger på rygg och spinner när klorna klipps andra katten får man kämpa med. MEN nu har jag kommit på att jag kan "lura" katten, man busar/gosar lite och helt plötsligt klipper man en klo... och så en till... han hinner knappt märka vad som händer. Kanske det kan funka? Håller man fast honom blir han helt bananas så jag gör inte det längre. Klipp inte för ofta för då växer de snabbare.

En djuraaffär i närheten har en tjej som klipper klor och trimmar hundar mm, hon tar 50:- för kloklippning, veterinären tar 100:- du kan ju fråga i närmsta djuraffär?

Svar på tråden Kloklippning på katt