• DevilsDaughter

kött när man är gravid!

Håller på att tillaga en fransyska i ugnen. Är gravid, så vilken temperatur måste den ha för att vara ok att äta för mig?

• Svar på tråden kött när man är gravid!
  • kakmamman

Oblodig =D
    Kolla receptet hur många grader det ska vara för att den ska vara klar..låt den va inne lite extra!

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • kakmamman
    DevilsDaughter skrev 2010-10-02 17:56:00 följande:
    det är alltså inte ok med lite rosa ens då?

Man ska inte äta rosa kött när man är gravid..läs på livsmedelsverkets hemsida =) där står det mesta!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Rynna

Jag har bestämmt att jag äter rött nötkött efter att ha läst det här:

"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

• DevilsDaughter

Jag läste också när jag googlade att toxo.. dör vid 65 grader, därför tänkte jag att det kanske räckte med 65 grader... Men sen ska det ju vara "genomstekt" för gravida och det är det ju inte förren 70 grader väl? Är det något annat än toxo... man kan drabbas av vid stek lägre än 70 grader?

• Mizzz

Det är helt ok med rosa nötkött. Det är 65* som gäller. SLV krånglar till det och verkar dessutom tro att det är genomstekt vid 65*

• La Lola
    Rynna skrev 2010-10-02 18:15:18 följande:

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Ja jag åt oxå det eftersom jag följde kostråden.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hoppfull84
    Mizzz skrev 2010-10-02 18:41:39 följande:
    Det är helt ok med rosa nötkött. Det är 65* som gäller. SLV krånglar till det och verkar dessutom tro att det är genomstekt vid 65*
    tänk också på att köttets innertemp stiger ytterligare 2-5grader efter att man tagit ut det ur ugnen, så tar du ut det runt 60 så får du fin ljusrosa men säker stek!
  • Hannathu
    Rynna skrev 2010-10-02 18:15:18 följande:

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Jag med!
Svar på tråden kött när man är gravid!