• Anonym (confused)

    Bolån, före eller efter kontraktsskrivningen?

    Vi har vunnit budgivningen för vårt första hus och säljaren har accepterat budet. Eftersom det är helg nu så har vi ju av naturliga inte kunnat ringa mäklaren med våra frågor som dykt upp.

    Det jag undrar är:

    När går vi till banken och ordnar med lånet? Före eller efter kontraktsskrivningen? Hur stor är risken att de nekar oss lån nu? Vi har ett lånelöfte, som vi fick  så sent som i tisdags, och då var allt i sin ordning. Detta beräknades på en inkomst + studielån. Jag läser flera trådar här nu om att studielån inte räknas som inkomst. Fast vår bankman räknade ju med det när han gav oss lånelöfte. Jag blir orolig att han kommer ändra sig.

    Men som sagt, när ska lånet tas? Jag menar, om vi skriver kontraktet och banken sedan nekar oss så sitter vi ju i en dum sits. Samtidigt har jag fått informationen att kontraktet ska finnas med vid låneansökan. Hur ligger det till?

    Hjälp oss med våra funderingar.

  • Svar på tråden Bolån, före eller efter kontraktsskrivningen?
  • Kazeer

    Jag som säljare hade inte gått med på att skriva kontrakt med er om ert lån inte var till 100% säkert. Jag och maken har gjort det misstaget en gång, d v s skrivit kontrakt med köpare som inte hade finansieringen helt klar, och det gör vi ALDRIG om.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym

    Ett lånelöfte är bara ett löfte som ges i tidigt skede, när ni träffar banken nästa gång så kommer dom att kolla upp mera nogrant o kalkylera, inget husköp e klart innan kontraktet är skrivet o ett lånelöfte kan dras tillbaka. Studielån räknas inte som inkomst.
    Inget kontrakt skrivs innan lånet är klart då man fixar det med bank o säljare vid ett möte. 

  • Anonym (Måndag)

    Ring banken på måndag! Först ska lånet vara färdigt, sen kontraktsskrivning. Så har jag alltid gjort när jag köpt lägenhet. Det är en trygghet både för mig som köpare, men också för säljaren.

  • Anonym (Zumzum)

    Om jag minns rätt:


    Först fick vi lånelöfte Sen vann vi budgivningen Vi träffade vår bankkontakt och ordnade med handpenningslån, konton och hur det riktiga lånet i huvuddrag skulle se ut. Vi lämnade dessutom uppgift om mäklarens kontonummer. Vi hade en kort träff med säljarna hos mäklaren där vi kom överens om vad av de icke-fasta inventarierna som vi önskade skulle ingå i köpet (t.ex. hyllor i förråd). Handpenningen betalades. Därefter träffade vi vår bankkontakt och lade vi upp exakt hur lånet skulle se ut med fördelning bundet/obundet och räntesatser, samt skrev papper på detta. Vid kontraktsskrivningen ringde mäklarfirman upp vår bankkontakt och fick bekräftat att lån fanns, varpå de riktiga lånen aktiverades, handpenningslånet kvitterades, samt att pengarna skickades iväg till mäklarens konto innan det skickades vidare till säljaren (mäklararvode, städning etc. drogs av först)
  • Anonym (confused)
    Anonym skrev 2010-10-02 20:16:20 följande:
    Ett lånelöfte är bara ett löfte som ges i tidigt skede, när ni träffar banken nästa gång så kommer dom att kolla upp mera nogrant o kalkylera, inget husköp e klart innan kontraktet är skrivet o ett lånelöfte kan dras tillbaka. Studielån räknas inte som inkomst.
    Inget kontrakt skrivs innan lånet är klart då man fixar det med bank o säljare vid ett möte. 
    Jo, vår bankman har räknat mitt studielån som inkomst. Jag kommer inte att stå med på lånet, men han sa klart och tydligt och jag frågade en extra gång om min inkomst räknades och jo, det gör den.
  • Anonym (confused)
    Anonym (Zumzum) skrev 2010-10-02 20:32:38 följande:
    Om jag minns rätt: Först fick vi lånelöfte Sen vann vi budgivningen Vi träffade vår bankkontakt och ordnade med handpenningslån, konton och hur det riktiga lånet i huvuddrag skulle se ut. Vi lämnade dessutom uppgift om mäklarens kontonummer. Vi hade en kort träff med säljarna hos mäklaren där vi kom överens om vad av de icke-fasta inventarierna som vi önskade skulle ingå i köpet (t.ex. hyllor i förråd). Handpenningen betalades. Därefter träffade vi vår bankkontakt och lade vi upp exakt hur lånet skulle se ut med fördelning bundet/obundet och räntesatser, samt skrev papper på detta. Vid kontraktsskrivningen ringde mäklarfirman upp vår bankkontakt och fick bekräftat att lån fanns, varpå de riktiga lånen aktiverades, handpenningslånet kvitterades, samt att pengarna skickades iväg till mäklarens konto innan det skickades vidare till säljaren (mäklararvode, städning etc. drogs av först)
    Tack så jättemycket! Nu klarnade allt.
  • Anonym

    När vi skrev kontraktet fanns pengarna beviljade och klara på banken i väntan på överföring sedan några dagar. Själva kontraktsskrivningen gjordes på banken och pengarna fördes över till säljaren.

  • Anonym (Oj!!!)
    Anonym skrev 2010-10-02 20:16:20 följande:
    Ett lånelöfte är bara ett löfte som ges i tidigt skede, när ni träffar banken nästa gång så kommer dom att kolla upp mera nogrant o kalkylera, inget husköp e klart innan kontraktet är skrivet o ett lånelöfte kan dras tillbaka. Studielån räknas inte som inkomst.
    Inget kontrakt skrivs innan lånet är klart då man fixar det med bank o säljare vid ett möte. 
    Hjälp har jag gjort helt fel då?!
    Jag fick lånelöfte häromveckan och förklarade att det var till ett specifikt hus som ordnats privat, sen ringde jag och dubbelkollade med min bankkontakt och sa att idag ska vi skriva kontrakt. Jag fick grönt ljus och nu har jag skrivit på + gett kontantinsatsen (allt detta skedde genom den nuvarande ägarens bank som sedan skulle kontakta min bank, rörigt...)
    Men om min bankkontakt sa att allt är okej för att skriva på kontrakt så hoppas jag att lånelöftet gäller annars hade h*n väl inte sagt så?!?!?! 

    /Nu Blev Jag Orolig... 
  • Anonym
    Anonym (Oj!!!) skrev 2010-10-03 15:31:11 följande:
    Hjälp har jag gjort helt fel då?!
    Jag fick lånelöfte häromveckan och förklarade att det var till ett specifikt hus som ordnats privat, sen ringde jag och dubbelkollade med min bankkontakt och sa att idag ska vi skriva kontrakt. Jag fick grönt ljus och nu har jag skrivit på + gett kontantinsatsen (allt detta skedde genom den nuvarande ägarens bank som sedan skulle kontakta min bank, rörigt...)
    Men om min bankkontakt sa att allt är okej för att skriva på kontrakt så hoppas jag att lånelöftet gäller annars hade h*n väl inte sagt så?!?!?! 

    /Nu Blev Jag Orolig... 
    Nej, du har inte gjort fel. Har banken sagt att du kan skriva kontakt kan du lita på det. 
  • Anonym (confused)

    Nu har vi möte med banken imorgon, för att bekräfta att vi får lån. Besiktningen av huset ska också göras imorgon och sedan ska en tid för kontraktsskrivning bokas.

    Nervöst och spännande.

Svar på tråden Bolån, före eller efter kontraktsskrivningen?