• Rolvsing

Utbildning inom psykiatri.

Jag är utbildat USK med inriktning sjukvård och utvecklingshandikappade.

Jag har funderat länge och väl på vad jag egentligen vill bli "när jag blir vuxen" (he he ;) ), och har nu tänkt länge på å gjöra en utbildning inom psykiatri, men jag har ingen aning om vart man börjar, vad för utbildning man måste ha och vad för kurser man får lov gjöra o.s.v.

Någon som vet hur jag ska gjöra? Är det på högskole nivå?

Jag tänkte ringe skolan på måndag för å höra med dem, men bra å veta lite innan jag ringer :)

• Svar på tråden Utbildning inom psykiatri.
  • Tecken

Det beror ju på vad du vill jobba som? Vill du jobba som mentalskötare krävs ingen högskoleutbildning, men jag vet att det finns (iaf har funnits...) en 2-årig högskoleutbildning i psykiatri för skötare.

Inom psykiatrin jobbar flera personalkategorier, t ex mentalskötare, sjuksköterskor, psykologer, läkare osv.

• Turbomorsan

Det beror väl lite på vill du sjuksköterska inom psykiatri så är det väl högskola, vill du bli mentalskötare så är det USK utbildningen med psykiatri inriktning och det kan du kanske kompletera den utbildningen du redan har med.

• Turbomorsan
    Tecken skrev 2010-10-02 20:26:27 följande:

Det beror ju på vad du vill jobba som? Vill du jobba som mentalskötare krävs ingen högskoleutbildning, men jag vet att det finns (iaf har funnits...) en 2-årig högskoleutbildning i psykiatri för skötare.

Inom psykiatrin jobbar flera personalkategorier, t ex mentalskötare, sjuksköterskor, psykologer, läkare osv.

Hehe du var snabbare än mig med istortsett samma svar
  • Turbomorsan
    Lyckobebisen skrev 2010-10-15 22:42:59 följande:
    jag läste usk på didaktus 1,5 termin. 
    Sedan valde jag till skötare i psykiatrisk vård 1 termin. :)
    Bara 3 kurser utöver usk utbildningen.  
    de kanske har ändrat nu då, det var 10 år sen jag gick på komvux å då var det 3 terminer å sista läste man en kurs med den inriktning man ville gå i 7 veckor tror jag det var å då var 4 av dom praktik
  • Turbomorsan
    Lyckobebisen skrev 2010-10-15 23:15:05 följande:
    Ja hos oss var det så att 1år var gemensamt och sedan valde man inriktning sista terminen :)
    4v praktik varje termin.  
    ok ja då är det ju nästan lika men vi hade en del av sista terminen gemensam å så var det inriktningen i 7 veckor å 4 veckor praktik varje termin
Svar på tråden Utbildning inom psykiatri.