• jenst1

Visst är väl detta ett dåligt schema för inskolning? det har inte gått bra. Snälla! tacksam för åsikter, tips och råd

Hej!
    Vi har precis påbörjat inskolning (på 15-månaders) som inte går så bra. Vi är inte nöjda med upplägget och undrar vad ni tycker om denna planering? det är ett alldeles nytt dagis. Leverens av möbler osv blev försenat men inskolningen började ändå. Personalen själva har precis kommit på plats och är själva väldigt fumliga så här i början. Ingen telefon eller dator på plats. Alla leksaker har inte levererats. Inget bestämt om portfolio osv. Allt är ännu inte på plats nu efter 2 veckor.

Vårt schema ser ut så här:
    Dag 1, 30 min m förälder
    Dag 2, ledig (leverens av möbler osv)
    Dag 3, ledig (leverens av möbler osv)
    Dag 4, 1 timma m förälder
    Dag 5, 1,5 timma själv.

Dag 6, 2,5 tim själv.
    Dag 7, ledig
    Dag 8, 4 tim själv (från början var det planerat 2,5 tim men det förlängdes, varför man nu väljer att göra det när
                  det inte gått bra och sonen gallskrier?)
    Dag 9, 4 tim själv
    Dag 10, 5 tim själv

Varje gång vi ska lämna så är det panik och han skriver och gråter hejdlöst. Vid tre tillfällen har vi bett att få stanna kvar när han varit så ledsen men pers sa att det är bättre att vi går så han får vänja sig.

Sonen känner sig uppenbarligen otrygg för han skriver hela dagarna och vill helst sitta i sin vagn och se när de andra leker (väldigt olikt honom). Har fattat det som att han lekt korta korta stunder då och då, men då lekt själv och inte med någon annan. Han äter inte heller.
    Vi har bett dem ringa om han är ledsen, men det har de inte gjort. Men när vi frågar om han varit ledsen så har skrikit typ hela dagen.

Vi har mått så dåligt i 2 veckor nu och jag har dåligt samvete för att jag utsatt min son (ofrivilligt) för en tuff inskolning när han uppenbarligen inte varit redo. Men som förstagångsförälder litar man ju på att personalen har koll.
    Dagiset har inte riktigt samma tider för mat och sömn som han är van vid så det har verkligen varit upp- och nervända världen i 2 veckor eftersom vi försökt vänja honom vid dagisets tider.

Frågan är om det är bättre att börja om och be om en typ 3-dgr inskolning där vi faktiskt är med och ser hur verksamheten funkar. Vi vet inte någonting, om läggninsrutiner osv. Eller frågan är om det ger motsatt effekt. På så sätt kanske sonen lär sig att allt gråt ger resultat och att han får vara där med oss. Vad tror ni?

Har så ont i magen. Min sambo jobbar 4-skift så nästa vecka blir det 2 korta dagar, ledigt och så 2 lite längre dagar. Hoppas verkligen det blir bättre. Måste tala med personalen om detta för det känns inte bra.
    Men ändå skönt att höra andra åsikter och erfarenheter.
    (obs vi fick ingen plats på ngt av de val vi gjort (de förskolar vi har gjort besök på) men är tvugna att börja jobba varför vi tackade ja till denna platsen)

TACK!

• Svar på tråden Visst är väl detta ett dåligt schema för inskolning? det har inte gått bra. Snälla! tacksam för åsikter, tips och råd
  • Busbellan

Tycker det låter som ni varit med er son på tok för lite! Låter vansinnigt att han ska lämnas själv så fort, stackar kille

Tycker det åter alldees utmärkt att ni ber (eller kräver) om en 3-dagars inskolning.
    Inskolningen på dagis handlar ju nästan lika mycket om att skola i föräldrar som barn, trygga föräldrar ger trygga barn
    Har själv bara positiva erfarenheter av 3-dagars inskoningar.
    Så be om att få vara med i 3 dagar mellan kanske 8-15 så ni hinner se alt som händer på dagis

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lakritstrollet75

Svårt att råda eftersom vi själva har haft det likadant och nu avbrutit dagisvisstelsen helt. Han får vara hemma ett år till. Men om man kan ha en dialog med personalen skulle jag nog först taledigt lite sedan köra om inskolningen och vara med flera dagar. En inskolning ska ju leda till att barnet lär sig att vara tryggt i förskolan. Vi hade ingen bra dialog med dem så vi sket i det hela.

• Tinnys

Låter illa, kräv att få det annorlunda, det gjorde vi och fick det också. Det borde vara mycket mer tid med er föräldrar hela första veckan. Mot slutet av första veckan kan man gå iväg till personalrummet eller liknande. Så var det förr, men nu ska de snabba på allt.

• jenst1

Tack för era svar!
    Känns som: hjälp vad har vi gjort och utsatt vår son för?! hur kunde man vara så trög att låta ett sådant schema gå igenom. Vad tänkte jag på?! har mått så dåligt i 2 veckor.
    Ska nog ringa rektorn och höra hur det går med kamera- och datainköp. Vill ju att de ska kunna börja dokumentera så snart som möjligt, så vi kan få se en utvecklingen i en personlig portfolio.

Tacksam om ngn mer som vill säga vad ni tycker och ge ev tips?

• talare

jag tycker mer det låter som en väldigt utdragen process.. på många förskolor kör man en mer intensiv inskolning och jag skulle nog tro att det är bättre för er att ni är med någon timme under tre dagar och att sedan barnet lämnas under samma tid (ofta 9-12) ensam på förskolan (för att sedan utökas i takt med att barnet klarar det).

tänk också på hur ni som lämnar beteer er när ni lämnar och hämtar. bäst är såklart att inte vara orolig, var glad och säg kort hejdå och gå sedan iväg. många barn gråter i början när de börjar på förskola och många fortsätter att gråta vid hämtning/lämning men inte under tiden. har varit med om barn som varit väldigt skrikiga/gråtiga när inskolningen varit en lång process men när man sedan ändrat metod och gjort den mer kort och abrupt så har det blivit bättre.

olika barn har olika behov av hur en inskolning bör ske.

• hejlis

Låter som alldeles för lite tid med föräldrar! Rent generellt, och framförallt för er sån då han blir så ledsen. 1 1/2 timme innan barnet lämnas första gången låter extremt lite!! Vi hade 3 1/2 hela dagar innan vi provade att lämna, och det var för att personalen "såg" att sonen var redo. Fanns andra barn som inte var redo som fick vänta länge med "lämningen".  När vi skolade in vår dotter fick vi "bakslag" efter några veckor, och då var det ingan problem med att börja om med en "ny" inskolningen (dock en "snabbvariant" ) och sen gick det bra igen. Tänk på att det är NI som avgör vad som är bäst för ert barn! Mi har all rätt att stanna kvar och se vad som händer på förskolan.

• sommar2001

Har bara läst TS
    Skolade in dottern för ca 1 mån sen.
    Vi hade något längre dagar från början. 1,5 tim, 2 tim. 3 tim, 5 tim, 5 tim och andra veckan de tider hon skulle gå när jag börjat jobba.
    Jag var med hela första veckan men försökte att dra mig undan så mycket det gick.

Det passade oss väldigt bra att göra så men så anpassar de inskolningen efter barnet så alla gör ju inte på samma sätt.

• C060908

Jag hade också något längre dagar och då var ändå min lilla bara 11 månader när jag skolade in henne. Det funkade jätte bra för henne och dom anpassade det efter hennes behov

• TiaDalma

Jag tycker inte det låter som ni haft någon inskolning. Ni var där och hälsa på och sen började han. Låter som en jätte bra ide att börja om med 3 dagars inskolning. Han ska ju vänja sig vid miljön också och det blir ju svårt om den förändras hela tiden. Jag skulle inte låsa mig vid 3 dagars inskolning heller utan låta det ta den tid det tar. Om det går med jobb och så dvs.

• vittra

Låter som väldigt brutal personal, tycker ni ska kräva att få en inskolning, för detta har inte varit någon inskolning... snarare tortyr!

Svar på tråden Visst är väl detta ett dåligt schema för inskolning? det har inte gått bra. Snälla! tacksam för åsikter, tips och råd