• marialovisa67

Magknip efter varje amning

Jag har en liten kille på 3 v som ända från födseln har haft ont i magen efter varje gång jag ammat honom. När jag ammat klart  tar jag upp och rapar honom ordentligt men det verkar inte vara tillräckligt utan han ålar runt och spänner hela kroppen, rynkar ihop den lilla pannan, gnäller och till slut skriker. Ibland kommer det en prutt eller annat i blöjan och ibland hjälper ingenting, oavsett om jag går omkring med honom, gungar honom, masserar eller smeker ryggen. Efter att ha googlat mängder av sidor gällande nyfödda och magont ger jag honom minifomdroppar som hjälper sådär, har just skaffat semper magdroppar, ger honom magmassage och allt vad jag ska göra men känner mig ändå maktlös för han har fortfarande ont. Jag fasar inför varje amningstillfälle då jag vet att det kommer att bli ett helskotta efteråt och det känns just nu som att jag har en bebis som sover, äter och har ont. Jag vet att det "kommer att gå över och bli bättre" men det är en klen tröst just nu då varje dag känns lång. Har läst om att man kan dricka te med anis och fänkål men hjälper det verkligen? Är det för tidigt att säga att detta är kolik eller är det tecken på att han kommer att bli ett kolikbarn (han skriker inte 3 timmar ihållande utan bara efter amning) eller har alla nyfödda ont i magen? Hur länge brukar det hålla i sig? Finns det fler än jag som går igenom detta just nu och har något klokt råd att ge? Jag tycker så synd om den lille stackaren som verkligen lider :(

• Svar på tråden Magknip efter varje amning
  • versan

Nej alla barn har inte ont i magen efter ammning.
    Låter som kolik eller någon sorts intollerans men prata med Bvc om detta.
    har du provat att utesluta all mjölk ur din kost.

mina auktioner www.tradera.com/category/category.aspx&listtype=1
  • Sandriz

Har två kolikbarn i bagaget eller hur man ska säga och vet hur jävligt det är...
    Prova mjölkfritt och se om det funkar (obs, inget som innehåller mjölkproteiner eller skummjölkspulver eller något sådant). Kör på det i 1-2 veckor och ger det inte resultat så är det inte det. Har också för mig att mjölkintoleranta bebisar är "fulare" i hyn...

minifomdroppar har inte funkar på någon av mina grabbar utan bara gjort saken värre tycker jag. Gjort att de fått svårare att rapa och prutta/bajsa.

Hur är ditt mjölkflöde? Kanske har du som jag att mjölken sprutar utav bara den och den lille sätter i halsen hela tiden/får svårt att hinna med? Prova isåfall att liggamma eller hålla barnet upprätt när det ammas, så sväljs det inte lika mycket luft.

Prata med bvc och gör inte som jag gjorde. Hemma grät jag hela dagarna för att allting var så JÄÄVLA jobbigt men så fort vi var och pratade på bvc så förskönade jag verkligheten och de sa att "det går över när han blir äldre" och jag nickade och log. Berätta att ni inte orkar så att de verkligen ger er hjälp...

• bestfriends80

jag har samma problem.... funderar på att börja med ersättning

• versan
    Sandriz skrev 2010-10-03 07:49:27 följande:
    Har två kolikbarn i bagaget eller hur man ska säga och vet hur jävligt det är...
    Prova mjölkfritt och se om det funkar (obs, inget som innehåller mjölkproteiner eller skummjölkspulver eller något sådant). Kör på det i 1-2 veckor och ger det inte resultat så är det inte det. Har också för mig att mjölkintoleranta bebisar är "fulare" i hyn...

minifomdroppar har inte funkar på någon av mina grabbar utan bara gjort saken värre tycker jag. Gjort att de fått svårare att rapa och prutta/bajsa.

Hur är ditt mjölkflöde? Kanske har du som jag att mjölken sprutar utav bara den och den lille sätter i halsen hela tiden/får svårt att hinna med? Prova isåfall att liggamma eller hålla barnet upprätt när det ammas, så sväljs det inte lika mycket luft.

Prata med bvc och gör inte som jag gjorde. Hemma grät jag hela dagarna för att allting var så JÄÄVLA jobbigt men så fort vi var och pratade på bvc så förskönade jag verkligheten och de sa att "det går över när han blir äldre" och jag nickade och log. Berätta att ni inte orkar så att de verkligen ger er hjälp...
    NEJ! Det är dom verkligen inte.
    Vår lilltjej som är mjölkintollerant har & är hur fin i hyn som helst.
    En del kan ha torr hyd men inte alla så det stämmer inte.
    mina auktioner www.tradera.com/category/category.aspx&listtype=1
  • HaBaNiTa

Undvik även att äta lök vitlök choklad och starka maträtter allt går ju över i modersmjölken så ät så milt som möjligt. Drick anis te du kan köpa stjärnanis i affären finns i kryddhyllan. Men som några fler nämnde så undvik allt som innehåller mjölk så ska du se att det kommer att bli bättre. Med min dotter hade jag mkt problem just med de första sakerna jag nämnde och när jag uteslöt de sakerna så blev det bättre med sonen däremot vart det inte bra föränn jag slutade med mjölk produkterna han är idag 5år och är fortfarande mjölk protein allergisk. Undvik vasslepulver, mjölkprotein och allt som har med mjölk att göra plus det första jag nämnde. Kram och lycka till

• Melly

Har han rätt tag när han ammar? För att om taget är för litet så kan det göra så att han sväljer för mycket luft när han ammar och då så får han magknip utav det. Ring och boka in en tid på amningsmottagningen så att dom kan kolla taget.

Är du helt säker på att det är utav magknip som han skriker efter amningen? Jag frågar för att ofta så vill dom amma en omgång till efter en liten stund. Alltså att först suger dom ett tag och sen så verkar dom som att dom inte vill ha mer men att efter en liten stund så vill dom amma lite till igen. Så att du kan prova och se om han vill amma lite mer och se om han blir lugn utav det.

• marialovisa67

Tack för alla era råd! Håller just nu mjölkfri diet, ger droppar, försöker amma upprätt , massage mm och får se om det blir någon förbättring. Ska kontakta amningsmottagningen för att de om det kan vara så att han sväljer mycket luft då han ammar, kan ibland höra att han suger in luft. Är nästan säker på att det är pga gaser eller att han inte får ut det han ska för han spänner hela kroppen och blir knallröd i hela ansiktet, kroppen står som i en båge och det syns att det gör ont. Det kommer över honom i "vågor", han kan ligga lugn för att sen få ont som går över.

Styrkekramar till alla er andra som också går igenom detta just nu.

• tobiq

Hej TS! Jag har samma problem med min flicka på 6 veckor, fast jag både ammar och ger ersättning. Hon skriker visserligen av magknip oftare än precis då hon ätit, hon har JÄTTEPROBLEM med gas och fiser hej vilt, stackaren. Hon har även lite svårt att bajsa, det kommer ett REJÄLT lass ungefär vad tredje dag. Vår stora tjej bajsade flera gånger dagligen och hade aldrig ont.
    Vi kör också med minifom men jag märker ingen större förbättring. Sista veckan har hon sovit bra på kvällarna istället för att maratonamma som hon brukar och det har helt klart hjälpt, för hon får i sig massor av luft under det där argsinta ätandet. Vi gör vårt bästa för att se till att hon inte äter bara för att snutta och få i sig för mycket, för då får hon mer ont. Läste att bebisarna kan missuppfatta magontet som hunger och vill äta mer, också blir det en ond cirkel.
    Hoppas att det går över fort för alla våra bebisar med magont. Det där med att det går över med tiden är ju en klen tröst, men jag kan säga att nu med andra barnet så kan jag intyga att dom där första månaderna faktiskt går ruggigt fort, även om det inte känns så när man är mitt uppe i det. Herregud, vid jul kommer våra knoddar vara stora nog att sitta i matstol och gurgla:)

Lyckligare än någonsin!
  • mupparsmupp

jag hade samma problem med sonen. så fort jag ammat och rapat och gjort allt som går. så skrek han fortfarande och då var det i flera timmar. var lugnt typ halvtimme innan nästa amning. på nätterna vart det maraton amning för att få sova lite..

testade minifom massage och pysventil. men det fungerade inte.

så när han var 3 veckor så slutade jag amma och då vart det mycket bättre. visst ibland vart han sådär skrigig efter, men inte änns i närheten av som när jag ammade.

Bebis 9 maj 2010
  • mupparsmupp

kan ju påpeka att jag testade att utesluta sånt som kunde förvärra, men det hjälpte inte heller.

Bebis 9 maj 2010
  • marialovisa67

Ok, så ni menar att det är bättre för hans mage att inte amma? Vad är skillnaden? Varför skulle problemen försvinna om jag ger ersättning istället för mjölk? Förklara gärna :)
    Ni som gått igenom sama sak, när brukar det bli bättring? Han skriker inte konstant utan har mestadels en skrikperiod nu på förkvällen runt 18-19 då det verkar göra extra ont efter amningen. Tidigare på dagen gnäller han mest och skriker till men inte som på kvällarna. Är det som med kolik att det tar 3 månader...?
    Tack för era svar!

• mupparsmupp

jag menar inte att det är bättre med ersättning. utan att det var bättre för oss :) vet inte vad som är skillnaden egentligen. utan vi testade att ge ett par flaskor 1 dag (pumpade för att hålla igång mjölken då) och då skrek han inte efter. så jag testade att amma och då började han skrika som vanligt. så efter att testat flaska ett par gånger beslöt vi oss att det bästa för både mig och bebisen var att sluta amma och köra flaskan istället :)

Bebis 9 maj 2010
  • Toddes mamma

Ta det lugnt, bebisen är så liten än..tarmarna håller på att komma på plats. Vår dotter hade också detta.,främst på kvällarna., men det gick över..

Som sagt, se till att äta snällt, undvik mjölk, bara för att bebisen skriker nu innebär det inte att det är kolik, prata med bvc för att utesluta allergi och liknande, men jag skulle vänta innan jag började experimentera med ersättning och sånt. Lycka till!!

• HaBaNiTa

ja TS det var det jag menade med att undvika vissa saker så som t.ex lök, stark mat, choklad m.m då det är gasbildande och går över i modersmjölken.Det är väl därför som flaskmatning inte ger lika mycket gasbildning då det inte är som modersmjölken. Sen det här med stjärnanis är för att du ska dricka det som te. Du kan även prova kamomillte som är bra för magen. Testa det och uppdatera mig, jag hoppas du vill försöka med detta. Lycka till ;)

• Smurflisa

Hej

Håller tummarna för att det snart blir bättre. För oss fungerade det också att inte amma så ofta - helst var tredje timme. Då hinner tarmarna jobba färdigt och vila sig mellan omgångarna. För just som någon skrev innan så kan det bli en ond spiral att man ammar varje gång han har ont och skriker och så blir det bara värre. Men det är så klart svårt om det är en riktigt hungrig liten rackare . Kanske kan du dock undvika småsuttandet och ha mysigt tillsammans ändå. 
    Lycka till 

• mini75

Min dotter är snart 6 veckor. Jag flaskmatar henne sedan hon var 3 veckor. Hon har ofta en skrikperiod på förkvällen. Hon får minifom + HA nan som ska vara snällare mot magen. Det blev bättre när vi började med Ha nanen men som sagt , hon är gapig på kvällen ändå ganska ofta.
    Ersättningen gör oxå att hon blivit hård i magen, tyvärr. Verkar jobbigt för henne att bajsa...
    OM du har mjölk så skulle i alla fall inte jag börja med ersättning. Det verkar som många bebisar har lite knip och skrik på kvällarna oavsett hur de äter osv. Tarmarna ska väl vänja sig? Min dotter var extra skrikig vecka 3 minns jag men sen har det blivit bättre. Men visst är det jobbigt när man är inne i det!
    Bit ihop det går snart över! Lycka till!

• tankar2009

Här är en till som har samma problem som du TS. Min son är nu 8 veckor och har konstaterad kolik. ... hur man nu kan konstatera det... tycker det är ett "flumbegrepp" egentligen. Men han började skrika mer och mer i samband med matning när han var runt 3 veckor. Jag har testat ALLT och tycker inget har funkat. Det enda jag inte har testat är akupunktur vilket jag har hört mycket gott om. Har testat att utesluta mjölkproteinet, magmassage, minifom, semper magdroppar, äter ingen lök, bönor, stark mat, dricker inte kaffe, äter inga grönsaker o frukt (förutom banan) och har även testat pysventilen Windi, men INGET hjälper! Så nu har jag börjat äta mjölkprotein igen (efter 3 veckor) få se om det blir värre. Jag dricker det där kolik-teet med fänkål, anis och kummin men tycker inte det hjälper. För någon vecka sedan gav jag även sonen 1 tsk av teet (min BVC-sköterska sa jag kunde göra det) och vi tyckte det hjälpte lite. I alla fall sov han 5,5 timmar relativt lugnt i ett svep flera nätter i rad vilket han aldrig gjort tidigare. Men han hatade att få teet, skrek och spottade så vi slutade ge teet och nu sover han sämre. Ska testa ge honom teet igen ikväll och se hur det går. 

Det är mycket frustrerande att se den lille har så mycket problem med sin mage och även otroligt jobbigt för oss föräldrar... Det enda hoppet är ju att det snart ska gå över, men det jobbiga är ju att man inte vet när...

Lycka till! 

• marialovisa67

Tack för alla era svar, känns så skönt att veta att vi inte är ensamma och att fler haft det lite kämpigt. Hoppas innerligt att det snart ska bli bättring, gör verkligen allt jag kan just nu. Testade att ge honom lite av teet idag och ska fortsätta med det och se om det hjälper, tack för tipset. Håller just nu strikt diet så jag ger det ett tag innan jag testar ersättning men borde kolla över amningstekniken då man nog sväljer luft ch äter glupskt.
    Försöker att vara stark och kämpa på men det tar på krafterna när sömnen blir så pass lidandes. Men det är bara att jobba vidare och försöka ha siktet inställt längre fram än i denna stunden och veta att det kommer bli bättre. Som min kille sa idag, se det som att för varje gråt så blir det ett färre tillfälle av lidande tills det är över... Ska försöka komma ihåg det.

• HaBaNiTa
    jennydavida skrev 2010-10-07 23:06:15 följande:
    Tack för alla era svar, känns så skönt att veta att vi inte är ensamma och att fler haft det lite kämpigt. Hoppas innerligt att det snart ska bli bättring, gör verkligen allt jag kan just nu. Testade att ge honom lite av teet idag och ska fortsätta med det och se om det hjälper, tack för tipset. Håller just nu strikt diet så jag ger det ett tag innan jag testar ersättning men borde kolla över amningstekniken då man nog sväljer luft ch äter glupskt.
    Försöker att vara stark och kämpa på men det tar på krafterna när sömnen blir så pass lidandes. Men det är bara att jobba vidare och försöka ha siktet inställt längre fram än i denna stunden och veta att det kommer bli bättre. Som min kille sa idag, se det som att för varje gråt så blir det ett färre tillfälle av lidande tills det är över... Ska försöka komma ihåg det.
    ÅÅhhh vad bra att du testade teet, ge inte så stora mängder bara någon tsk ibland men du ska däremot dricka teet för det går ju över till bebisen via modersmjölken. Det gjorde jag och det hjälpte. Kamomillte har ju en naturlig pencillin liknande verkan så det är bra om du dricker det.
    Hoppas att allt blir bättre och som sagt uppdatera gärna igen. kram på er ;) 
  • tankar2009
    jennydavida skrev 2010-10-07 23:06:15 följande:
    Åhh, precis samma sak säger min sambo!! De är bra de våra fina killar... Glad
Svar på tråden Magknip efter varje amning