Äpplemos utan socker? Atamon?
Ni som gör egen äppelmos utan socker. Har ni i Atamon iaf och i så fall hur mycket?Nån som har något gott förslag på hur jag kan krydda äppelmoset?
Ska du göra en äppelmos helt utan socker (som har konserverande effekt) så är bästa sättet att förvara det i frysen!
Ska du göra en lättsockrad och inte vill frysa det utan förvara på burk så kan du konservera med något slags konserveringsmedel (föredragsvis Natriumbensoat som ingår naturligt i vissa bär t.ex. lingon och hjortron) men då är det bra att även lägga till lite syra, ex.vis askorbinsyra eller citronsyra, samt att burkkonservera med vakuum eller att lägga ett lock med paraffin ovanpå (man smälter paraffin och häller i burken så det blir absolut lufttätt).
Läs lite om sånt i någon kokbok eller leta här på nätet.
Eftersom vi gjort äppelmos som vi vill ge bort i fina små burkar (t.ex. till jul. Det hade inte varit samma sak att ge bort en fryst klump ) så har vi använt den rekommenderade mängden socker som konserveringsmetod. Jag vill inte heller gärna använda konserveringsmedel, men visst en liten mängd natriumbensoat hade gått bra.
För att försäkra mig om att få det lufttätt och hållbart fyllde jag hela vägen upp till kanten i varma burkar som sen när det svalnat bildar ett litet vakuum och "drar ner" locket (det som klickar när man sen öppnar en burk).
Smaksättning?
Jag tycker det blir godast utan smaksättning. Kokar man äpplena hela med skal och kärnor som sedan pressas bort så blir det en god smak. Men visst hade man kunnat koka med någon kanelstång och/eller ingefära. Prova!