• Ellan 73

Napp eller inte? För och nackdelar?

Hej!

jag har en tvåveckors bebis som redan visar tendenser på att använda mig som tröst i alla lägen. Av någon anledning tar det mig emot att ge honom napp och jag tror det är för att jag känner att jag då skapar ett onaturligt beroende. Det är min känsla och den är mycket möjligt obegriplig och dum..så därför vill jag höra din åsikt!  

• Svar på tråden Napp eller inte? För och nackdelar?
  • cicci85

Jag har två barn, ettan hade napp men inte tvåan! Utan napp överväger helt klart! Får jag fler barn kommer jag inte ens prova napp De första månaderna blir det ju mycket snuttande, men det är ju även mat... Lillen snuttade mycket på sina hände oxå. När han va 4 månader försvann den största delen av sugbehovet, det märktes tydligt! Så skönt att slippa ha nappar med överallt, att ungen vaknar på natten och vill ha nappen, slippa sluta med napp, slippa tjatet om att få nappen på dagarna!

• bergan

Vi började med napp efter en vecka men vår son hade hittat amningen bra så det funkade bra med napp.
    Fördelar: lite vila för bröstet, tröst
    Nackdelar: störa amningen om den inte funkar

• ThePointOfItAll

Håller med ovanstående fullständigt!
    Äldste barnet hade napp, dock inte så länge och enbart på natten i slutet. Den lille vägrade napp, även flaska länge så jag struntade som tur var i det. Det är jag mycket glad åt  nu, man slipper leta efter nappar, stoppa in den på natten och avvänja.

Utan säger jag!

• Mälaröbo

Jag har haft napp till båda mina. Aktivt val från vår sida som jag inte ångrar.
    För det första har jag sluppit en hel del onödigt pipande, har svårt att hantera vissa ljud.
    För det andra (och nog den starkaste anledningen) är att både jag och maken varit tumsugare och båda barnen visade tendenser och det är nåt jag INTE vill utsätta varken mig eller barnen för. Hopplöst att sluta!

Rent forskningsmässigt, angående sömnvanor, sover tumbarn överlägset bäst. De hittar alltid sin tröst snabbt och enkelt.
    Som nr 2 kom barn helt utan något.
    Och som nr 3 kom nappbarnen.

• Flickan och kråkan

Jag har två barn som aldrig har haft napp. Första vägrade, andra valde vi att aldrig ge. Blir det fler kommer jag inte att ge napp. Första tiden är det väldigt mycket tuttande....det är så det är . Det är liksom alldles som det ska att hon vill ha bröstet som tröst så fort hon vill ha tröst. Jag har aldrig saknat napp, utan har ammat fritt och gillat läget. Det är en väldigt kort period i det stora hela och sedan kan man ju förenkla mycket för sig genom att bära i sjal = frihet, trots litet närhetstörstande tuttmonster . För mig personligen skulle det nu kännas konstigt att ge napp.....det är ju inte nappen som efterfrågas....OBS! jag är inte negativ till att andra ger napp på något vis, jag hade själv napp länge och har goda minnen av dem , det är enbart mina personliga känsla med två barn.

Ingen av mina barn har heller tagit tumme.

• örtagård

Vi har inte saknat napp. Möjligtvis som pacifier åt våra när de varit i tvåårsåldern och illvrålat . Nej, men skämt å sidor, de har fått vara så arga som de behövt och det har funkat utan napp men visst finns lägen...

Jag har ammat fritt och trivts med det.

• Näbbmusen

Min första valde tummen och den andra fick nappen. Så jag kan bara svara på att nappen är bättre än tummen =D Äldsta är 3 år och suger fortfarande på tummen medans lillebror på 1 år bara har nappen vid sova/vila och har aldrig vaknat av att han tappat den. Han grinar inte heller efter nappen på dagarna om han inte är ledsen.

• pluppen200

vi gav napp, tänkte inte det från början men han hade sånt sugbehov men inte efter mitt bröst och mat utan våra fingrar. Ville liksom inte sova eller ligga själv förän han fick nappen, Efter det började han sova hela natten när han var 3 veckor. Jag ammade i och för sig inte men kunde inte heller eftersom jag var så pass sjuk efter förlossning så mjölken försvann. Min farhåga är att det kommer bli svårt att sluta men det tar jag då. Han vill bara snutta på den en stund innan han somna sen så åker den ut och han vaknar inte för att han har tappat nappen.

• Melly

Men kan han inte få ha dig till tröst då? Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att ge sin ebbis en konstgjord grej utav gummi eller silikon till tröst

Vi gav napp till våran äldsta för att vi blev övertalade till det utav släktingar. Det var dumt utav oss för att jag fick mycket stora problem med amningen. Dom suger med en annan teknik på nappen än bröstet så att min dotter började att amma med fel tag. Det gjorde att jag fick onda såriga bröstvårtor och flera mjölkstockningar på raken eftersom att mjölken inte kom ut ordentligt ifrån bröstet eftersom att hon inte sög efektivt.

Sen så gjorde nappen att hon ammade för sällan oxå så att min mjölproduktion gick ner.

Med andra barnet hade vi bestämt oss för att inte ge nån napp och det har gått jättebra utan

Nappen är ett subsitut för bröstet så att om amningen fungerar bra och att mamman trivs med att amma fritt så finns ingen anledning till att ge napp tycker jag Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket trygghet och tröst för bebisarna så att det är helt normalt att dom vill snutta på bröstet mycket.

• Tajan

Har två barn och har aldrig erbjudit dem napp och de har inte sugit på tummen heller.
    Jag hade väl inte så mycket tankar om det där men min man var så emot napp. Han är från Uganda och fattade inte alls varför man trycker in en napp i europeiska ungars mun. ;) jag är nog glad ialla fall nu att jag lyssnade på honom och skippade nappen.
    vad jag minns från de första månaderna satt mina barn fast vid bröstet och åt ofta. Det blev bättre efter två första månaderna.

Jag är nappbarn och älskade nappen ;)

• Ellan 73

Okey..så det verkar inte heltokigt att jag inte vill ge mitt barn napp..

Men ni som är erfarna mammor..brukar suget efter att amma hela tiden lugna ner sig efter ett tag? I så fall hur lång tid?

Min lille kille kan amma mig i 4-5 timmar i sträck, med bara blöjbyten som pauser. Han bajsar hela tiden och blir då både vaken och ledsen över det och vill då direkt amma när rena blöjan är på. Saken är den att jag har mycket dåliga blodvärden som jag jobbar på att få upp, men jag blir extremt trött och känner mig urlakad när det ammats flera gånger på raken. Blir man normalt trött vid amning? Om jag ligger ner och ammar, kan jag inte hålla mig vaken. Då jag har svårt att sitta efter förlossningen blir det att jag ligger helst ner och det innebär att jag nästan bor i sängen.
    När jag försöker flytta över honom till hans säng, så vaknar han genast och vill återigen amma..

Några tips och råd eller igenkänning? Hur har ni som inte använt napp som tröst gjort?

• cicci85
    Ellan 73 skrev 2010-10-03 15:48:08 följande:

Men ni som är erfarna mammor..brukar suget efter att amma hela tiden lugna ner sig efter ett tag? I så fall hur lång tid?

Min lille kille kan amma mig i 4-5 timmar i sträck, med bara blöjbyten som pauser. Han bajsar hela tiden och blir då både vaken och ledsen över det och vill då direkt amma när rena blöjan är på. Saken är den att jag har mycket dåliga blodvärden som jag jobbar på att få upp, men jag blir extremt trött och känner mig urlakad när det ammats flera gånger på raken. Blir man normalt trött vid amning? Om jag ligger ner och ammar, kan jag inte hålla mig vaken. Då jag har svårt att sitta efter förlossningen blir det att jag ligger helst ner och det innebär att jag nästan bor i sängen.
    När jag försöker flytta över honom till hans säng, så vaknar han genast och vill återigen amma..

Några tips och råd eller igenkänning? Hur har ni som inte använt napp som tröst gjort?
    båda mina barn började amma mer sällan och regelbundet vid 2 månaders ålder. Från hela tiden till 5-10 min varannan timme.
    Andra barnet, som inte hade napp, satt mest i sjalen när han inte ammade, mysigt och praktiskt!
  • Lindreas

Nu är jag ingen erfaren mamma (utan en nybliven sådan, sen två veckor), men vi har erbjudit sonen napp när han varit "snuttig" efter amning. Han får självklart äta så mycket han vill, men ibland märks det tydligt att han inte är hungrig (han spottar ut både bröst och mjölk direkt) och då får han nappen en liten stund. Så snart han somnat åker den ut igen, och han blir inte ledsen för det. Nappen är, för oss, kanon att ha om det just i det läget han blir hungrig är totalt olämpligt att amma honom. Det har varit många turer till läkare för vår del efter förlossningen, och när jag undersökts så har nappen varit jättebra. Då har han hållit sig nöjd tills jag kommit tillbaka.

Dock ska väl tilläggas att amningen går superbra, och han hade rätt tag redan på bb. Tanken är att vi ska ta bort nappen när hans snuttighet dämpats, jag känner inte att jag vill ha en femåring med napp sen.

Men hur du gör är helt upp till dig! Jag rådfrågade bvc om det var okej att ge napp så jag fick "vila" mellan amningarna och fick till svar att så länge amningen fungerar och han har rätt tag så är det okej.

• Melly

Jag har ammat fritt till tröst Alltså gett bröstet vid minsta pip eftersom att för mig så har det funkat bra och varit praktiskt.

Jag har ofta vilat medans jag har ammat. Amma liggande är jätteskönt när man är trött. Det gör väl inget om du somnar? Bebis kan ju ligga kvar tätt intill dig och snutta även fast att du sover. Somnar bebisen så kan ni ligga där och sova båda två och ha det skönt

Får du järntabletter mot dina dåliga blodvärden det är ju viktigt så att du får upp dom.

Sen så är det i början som dom vill amma flera timmar i sträck. Det är kanske en till två månader. Sen när bebisen börjar bli större så vill dom inte ligga lika länge vid bröstet
  • Hervor 1

Ju äldre barnet blir desto mer intressant blir omgivningen, då får han också annat att göra än att amma hela tiden Ett annat tips är att testa bärsjal alt ergonomisk bärsele. Många bebisar ammar ju även för närhets skull och det behovet får de tillgodosett i sjalen/selen, de flesta barn sover som små stockar däri också, kan vara värt att testa (det har definitivt underlättat min tid med spädbarn oerhört mycket)

Har du låga blodvärden så finns det läkemedel som går finfint att ta även under amning, prata med din barnmorska eller vårdcentral så att du kan få något utskrivet (finns iof en del receptfritt också). Livsmedel som innehåller mycket järn är annars blodpudding, mörka bladgrönsaker etc etc, men ligger du ordentligt låg så är det att rekommendera tablettbeh,.

jag har inte gett napp till något av mina barn, de har tröstats på det sätt som fungerat bäst (länge var det bröstet men numer, med den stora är det kramar, pussar som fungerar bäst).
  • Ellan 73

Skönt att höra att det antagligen blir kortare stunder amning längre fram. Med det i tanken kan jag "hålla ut".

Bärsjalen som jag har köpt ska jag ge mig på och se vad det har för effekt.

Tack för alla fina tips och uppmuntran!  

• mamma to be

Har försökt med napp på båda mina barn, men ingen har velat. Beror nog på barnet om det är bra eller inte. För mina barn hade jag önskat att de hade accepterat nappen, då det är ett bra sätt att varva ner inför sömn. Just att komma till ro har varit ett jätteproblem för mina barn. Den äldste använde mig som napp, men den yngsta flickan har inte ro till det heller nu när hon inte behöver mjölken ur hungerssyfte längre. Hon har börjat suga på en vattenflaska nu och det fungerar, men en napp hade varit lättare tycker jag..

Svar på tråden Napp eller inte? För och nackdelar?