Ellan 73 skrev 2010-10-03 15:48:08 följande:
Okey..så det verkar inte heltokigt att jag inte vill ge mitt barn napp..
Men ni som är erfarna mammor..brukar suget efter att amma hela tiden lugna ner sig efter ett tag? I så fall hur lång tid?
Min lille kille kan amma mig i 4-5 timmar i sträck, med bara blöjbyten som pauser. Han bajsar hela tiden och blir då både vaken och ledsen över det och vill då direkt amma när rena blöjan är på. Saken är den att jag har mycket dåliga blodvärden som jag jobbar på att få upp, men jag blir extremt trött och känner mig urlakad när det ammats flera gånger på raken. Blir man normalt trött vid amning? Om jag ligger ner och ammar, kan jag inte hålla mig vaken. Då jag har svårt att sitta efter förlossningen blir det att jag ligger helst ner och det innebär att jag nästan bor i sängen.
När jag försöker flytta över honom till hans säng, så vaknar han genast och vill återigen amma..
Några tips och råd eller igenkänning? Hur har ni som inte använt napp som tröst gjort?
Ju äldre barnet blir desto mer intressant blir omgivningen, då får han också annat att göra än att amma hela tiden

Ett annat tips är att testa bärsjal alt ergonomisk bärsele. Många bebisar ammar ju även för närhets skull och det behovet får de tillgodosett i sjalen/selen, de flesta barn sover som små stockar däri också, kan vara värt att testa (det har definitivt underlättat min tid med spädbarn oerhört mycket)
Har du låga blodvärden så finns det läkemedel som går finfint att ta även under amning, prata med din barnmorska eller vårdcentral så att du kan få något utskrivet (finns iof en del receptfritt också). Livsmedel som innehåller mycket järn är annars blodpudding, mörka bladgrönsaker etc etc, men ligger du ordentligt låg så är det att rekommendera tablettbeh,.
jag har inte gett napp till något av mina barn, de har tröstats på det sätt som fungerat bäst (länge var det bröstet men numer, med den stora är det kramar, pussar som fungerar bäst).