• Le petite moi

17 månader ALLTID lös i magen.

Min tjej är konstant lös i magen. Har provat dra ner på fiber och mjölkprodukter men det tycks inte hjälpa. Hon har alltid till och från v
    arit lös men sedan minst 2 månader så är det bara löst. Jag hoppas det beror på tänderna som ploppat ut, men hur länge ska hon vara dålig i magen? Bör jag kolla upp det?
    Hin bajsar nästan efter varje måltid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-03 13:36
    Sedan har hon ofta ont i magen. Magknip lixom.

• Svar på tråden 17 månader ALLTID lös i magen.
  • Lillajag1979

Hej.

Min son är oxå 17 månader och har varit väldigt taskig i magen till och från ett bra tag nu. Just nu händer det ganska mycket i hans mun + att förkylningarna avlöser varandra. Då kan dom bli dåliga i magen. Är det inte nått sånt då?

• miamaria777

Tycker det låter som hon är allergisk mot nåt. Jag skulle kolla upp det om det vore min plutt. Åtminstone kolla med bvc vad de tycker.

Min lilltjej är känslig mot mjölk, om hon får det blir hon lös i magen. Räcker med pyttelite att dricka för att hon ska reagera, men grädde, ost i maten går bra.

• Mama Law

Mjölk är oftast den stora boven för att små barn blir lösa i magen. Jag skulle börja med att utesluta mjölk helt i hennes kost och köra med havre mjölk i stället i ett par tre veckor och se om magen blir bättre.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mamma på vift

Min 3 åring är fortfarande lös i magen... han har alltid varit det. Läkarna har konstaterat att han har något de kallar "Småbarns mage" dvs. att han är lös i magen utan någon direkt orsak. Detta kommer förhoppningsvis växa bort. Vi kollar gluten på honom 1 gång om året, läkarens rekomendation. Men annars finns det inte så mycket att göra.
    Det kan ju vara tänder, förkylning osv. i ert fall. Men ni kanske ska be att få kolla upp gluten. Det görs enkelt genom ett blodprov. Särkilt med tanke på att du skriver att hon har magknip. Prata med BVC eller läkaren på VC.

Home Is Where The Heart Is
  • ViFrånLandet

Allergimamma som jag är kan jag inte låta bli att tro att det är någon allergi, har ni testat att utesluta mjölk helt? Eller något annat som hon äter dagligen/väldigt ofta, tex vete? Har hon andra symptom än lös mage och magknip? Även sömnlöshet och taskigt humör kan nämligen vara tecken på allergi, liksom eksem, sår i rumpan etc, men det räcker också med "bara" lös mage och knip som symptom.

Hoppas ni får bukt med hennes mage, lycka till!

• Dupis

Våran tös blev lös av fullkorn, sluta med det och ut kom "stenbumblingar" igen

• Le petite moi

Har inte uteslutit mjölk helt för hon dricker knappt 1/2 dl om dagen men vi ska prova att sluta helt i några veckor. Sedan så får hon välling från 8 månader utan fullkorn. Kan ju ta ett tag innan det vänder.

• JLS

Min dotter är nu  över 2 år och hon har alltid varit lös i magen! Och är det fortfarande, hon äter visserligen bara mörkt bröd och mkt grönsaker och frukt men bajset har varit löst även om vi har testat med bara vitt bröd, ingen mjölk och mkt begränsat med fiber från frukt.

Jag uppsökte därför vårdcentralen och bad om råd och de gjorde alla möjliga tester bara för att utesluta något allvarligare fel men alla prover visade på perfekta värden vad gäller blodvärde, järnvärde, mineraler osv osv.

Han hittade ingen förklaring alls utan sa att det finns något som kallas Toddlers (småbarn) diarré, att det är ofarligt men att en del barn har så helt enkelt.  Men om jag vore du skulle jag be vc ta en massa prover för säkerhets skull. Även glutenprov, det tog vi med och det var negativt.

Det här med att hon har magknip är i och för sig något symptom som man nog ska ta tillvara på ändå, vår dotter har inte magknip så ofta men däremot lös. Så därför tycker jag att ni ska besöka vc.

Ser nu att en här ovanför skrivit om småbarnsmage

• tes 75
    Le petite moi skrev 2010-10-04 14:02:30 följande:
    Har inte uteslutit mjölk helt för hon dricker knappt 1/2 dl om dagen men vi ska prova att sluta helt i några veckor. Sedan så får hon välling från 8 månader utan fullkorn. Kan ju ta ett tag innan det vänder.
    om du ska utesluta mjölk får du ersätta vällingen med mjölkfri också! just nu är det svårt att få tag på Sempers mjölkfria välling, men EnaGo brukar finnas.
Svar på tråden 17 månader ALLTID lös i magen.