• Anghammarad

Tankade bensin i dieselbil.

Klantade mig och hann fylla 7,5 lite bensin i bilen innan jag upptäckte mitt misstag. Fyllde på med 60 liter diesel.  Googlade runt lite och omdömena om detta ( inte särskilt ovanliga ) misstag varierar från "det gör ingenting, i Norrland blandar de alltid i bensin för att bilarna skall starta lättare" till "det är en total katastrof, öppna inte ens dörren, än mindre starta bilen". Bilen är en Passat 06

Tror jag skall slanga ur allt för att vara på den säkra sidan, problemet är att man inet direkt har något kärsl som rymmer 60 liter hemma. 

• Svar på tråden Tankade bensin i dieselbil.
  • Silverfisken

Bensin är mycket "torrare" än diesel och smörjer inga delar på samma sätt som diesel gör. Men när du spätt ut det så mycket tror jag inte det är några större problem, men du borde nog rådgöra med en verkstad.

Har du inte startat bilen efter så är det bara slanga ut allting å tanka igen, annars kan du åka på å byta filter, pump osv, å det blir inte så vidare billigt.

• alce

7.5 liter bensin av 60 liter diesel är drygt 10% jag skulle ha kört som vanligt,
    om du har inte har ett stort kärl att slanga över blandningen i ta det största du har, och sen fyll upp med ren  diesel,
    sen den soppan som du har slangat ur, kan du tanka när du har ren diesel i tanken...

några % bensin i diesel spelar ingen roll...

/alce

• Anghammarad

Har Trygg Hansas drulleförsäkring som täcker sånt här. Den gäller tills dess bilen gått 10000 mil, denna har gått 10015 mil. Alltså meddelar Trygg Hansa att försäkringen inte gäller. Att vi har två bilar, två barnförsäkringar, två olycksfallsförsäkringar samt villaförsäkring hos dem gör ingen skillnad de är inte beredda att ta dessa 15 mils skillnad som goodwill.

• alce

vilka svin... hur har det gått då?... har du kört bilen??

/alce

• Anghammarad

HAr inte kört den än mer än de 3 km från bensinstationen, Försökte slanga ur tanken igår men min slangningsteknik är sisådär. Diesel smakar inte så gott... Pratade med VW verkstaden och de sa att det går att köra men det är inte så bra för motorn. Skall göra ett nytt försök att få ut soppa ur tanken och späda med mera diesel.

• Fikabröds Kungen

Kör ur en fjärde del av tanken fyll med riktig diesel ingen miljö sköt. I värsta fall så får du byta bränsle filter och blåsa ur spridarna. Kostar ca 1500 att få de gjort på märkes verkstad och halva kostnaden på icke märkes bunden verkstad inklusive jobb å delar. Så kör lungt vidare du farlig blandning grad ligger vid 20 % och uppåt

• alce

Gör det. sen ska det bara vara att köra som vanligt, lite lugnare om du kör viltCool.
    Du ska inte behöva byta filter o.s.v.
    Den soppan du får ur kan du hälla i en femma åt gången sen när om ett par tankar när du bara har diesel i tanken.

/alce

Svar på tråden Tankade bensin i dieselbil.