• havochsol

Hypnobirthing- Marie Mongan

Hej,

jag ska gå en kurs som heter Hypnobirthing av Marie Mongan. Är det någon här som gått en sådan kurs? Hjälpte det under förlossningen och hur mycket förberedde du dig? Hypnobirthing har ju sin egen terminologi t.ex. inte säga contraction utan surge (=värk, sammandragning), störde det dig när sjukhuspersonalen sa "fel" ord? Lyssnade sjukhusest på era önskemål om att inte bli störda etc etc?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hypnobirthing- Marie Mongan
  • BebbansMammor

Hej,

ser att det var länge sen den här tråden startades men är så nyfiken. Var hittade du en hypnobirthing kurs? I Sverige? Vi funderade på att åka till England ett tag för att gå kurs, men det har inte varit aktuellt för mig att flyga under min graviditet så vi var tvungen att hoppa över det. HOppas ändå kunna använda mig av det lilla man kan läsa sig till under födseln av vårt barn.

Hur var kursen? Fick du användning av det (om du fött ditt barn)?

• snowberry

Hej hej, 

Jag ska ocksa anvanda mig av hypnobirthing metoden ar det tankt, men har inte gatt nagon kurs. Jag laser boken och gor ovningarna sa gott jag kan.
    Min OB/GYN rekommenderade mig att kontakta en av sina tidigare patienter som fodde med hjalp av hypnobirthing. Det var hennes forsta barn, och det gick sa fort och enkelt att doktorn aldrig hann in till sjukhuset. Hon blev sa imponerad sa nu rekommenderar hon alla sina blivande mammor att kolla upp hypnobirthing.

Sjalv har jag 3-4 veckor kvar tills det var tankt bebis ska komma, sa jag kan inte ge nagra egna erfarenheter. Men tjejen som jag pratat med tyckte det var valdigt bra och hade mkt hjalp av det hon lart sig under sin forlossning. 

• becs 66

Finns det någon som är intresserad av hypnobirthing i Skåne? Jag skulle vilja dra igång en grupp i Malmö eller Kristianstad-området nu i vår (ideellt), med 4 eller träffar innan förlossning. Kommer att vara certifierad hypnobirthing-instruktör till hösten.
    Vore också kul att höra erfarenheter från er som provat!

• havochsol

Hej,
    det var länge sedan jag gick in här märker jag nu. Jag fick min dotter förra året och tyvärr fick jag göra kejsarsnitt så jag kunde inte praktisera hypnobirthing.

Kursen var iaf jättebra och den förklarade en hel del om varför många förlossningar blir så traumatiska idag jämfört med förr. Teknikerna var jättebra och när jag fick anatomin förklarad och vad som händer vid stress så lät allt så logiskt och självklart. Det är inte hejjamatch där maken ska vara hejarklack. Jag gillade också att man inte nämnde ordet "smärta" utan tryck.

Jag rekommenderar alla som inte har tillgång till kurs att beställa boken "Hypnobirthing" och söka på Youtube. Kursen är snäppet bättre än profylax. Jag gjorde kursen utomlands eftersom jag inte bor i Sverige längre, men jag hoppas att fler och fler får möjligheten att gå den i Sverige.

• Alvi

Wow, detta var intressant!! Jag är i v 35, är det för sent för mig att läsa mig till detta?

Har fött mina tidigare 2 barn i avslappning o tystnad me haft rätt ont ändå. Kan det innebära ett "försprång" eller måste alla börja på ruta 1?

• WSalma

Jag köpte boken med cd i v. 35-36 ungefär och lyssnade på den varje dag, men gick ingen kurs. Barnet är fött i 38+3. Här är min historia:

10:00
    Har haft oregelbundna värkar sedan ca klockan 6 i morse. Inga "riktiga" men ont gör de i alla fall. Tidigt i morse kom de ca var 15-20 minut, nu har det lugnat sig lite (det kommer i regel en värk så fort jag reser mig upp).

16:00
    Fortfarande väldigt oregelbundna och som tur är väldigt korta värkar. Ibland 2-3 stycken på en timme, ibland är det bara ett par minuter emellan. Längden varierar mellan ca 15 sek och en knapp minut känns det som. Funkar bra att andas och hänga på något i brösthöjd under tiden.

21:00
    Nyss ringde jag förlossningen och frågade om jag kunde ta paracetamol mot värkarna. Barnmorskan sa bara att paracetamol inte hjälper mot värkar och jag skulle ta ett bad istället. På beskrivningen tyckte hon att det lät som om jag skulle kunna få ett par timmars vila till och sedan borde åka in.

23:00
    Värkarna kom med ca 4,5 minuters mellanrum, onda men klart hanterbara. Jag trodde fortfarande att det var förvärkar (maken trodde det var på riktigt!). Vi åkte in till sjukhuset.

00:00
    Vattenavgång ca 30 sek efter att vi kommit in på förlossningen. Värkar nästan utan uppehåll, öppen 10 cm.

02:00
    Gossebarnet tittade ut!

Under övergångs- och utdrivningsfasen funkade det där med avslappning inte så rasande bra... Födde visserligen utan smärtlindring men det berodde på att det inte fanns tid för det! De sista två timmarna var smärtsamma, men det gick ju. Eftersom jag utan kurs och med ca 3 veckors hemmaträning klarade hela öppningsarbetet utan att fatta att det inte bara var sammandragningae/förvärkar så tycker jag att hb funkade bra trots allt!

• Azla

Hypnobirthing är en fantastisk metod för en lugn, trygg och harmonisk graviditet och födsel! Här finns mer information för de som är intresserade: www.hypnobirthingstockholm.se

• Azla

Jag håller med! Hypnobirthing är en otroligt givande metod, för båda mamma och barn, likaväl som för partnern, som i Hypnobirthing får en aktiv nyckelroll. Det är en metod som skänker lugn, trygghet och harmoni kring hela havandeskapet, ända fram till födseln. En metod som grundar sig på vår naturliga instinkt och förmåga.
    Tack vare partnerns stora delaktighet ger hypnobirthing ett samspel och en känsla av samhörighet som är extra speciell. Det finns kurser hos Amy men även kurser på svenska hos Hypnobirthing Stockholm, läs mer här: www.hypnobirthingstockholm.se

Svar på tråden Hypnobirthing- Marie Mongan