• Bonanza

"Det räcker med en extra frukt om dagen!"

Vilket larv. Finns det någon gravid som faktiskt klarar sig med "en extra frukt om dagen" i början, eller ett extra mellanmål bestående av en ordentlig smörgås på slutet? Ni vet, det som mvc säger ska räcka att äta extra när man är gravid.

Samma stund som jag testat positivt (och ofta långt innan dess) är jag sjukt hungrig hela tiden. Glöm en extra frukt, vi talar minst en extra måltid. Ofta två extra måltider. Och äter jag inte detta så vaknar jag mitt i natten så hungrig att jag inte kan sova pga magsmärtor. Eller så blir jag illamående och måste ligga ner pga yrsel.

Varifrån kommer den här myten, att ett extra ynka litet äpple ska avhjälpa den monstruösa hungern man drabbas av som gravid?

• Svar på tråden "Det räcker med en extra frukt om dagen!"
  • La Lola

Kostråden:
    "När du är gravid behöver du mer näring än annars, men inte så mycket mer kalorier.

I genomsnitt behövs så här mycket extra mat per dag:

Månad 1–3:  1 frukt
    Månad 4–6:  1 matigt mellanmål och 1 frukt
    Månad 7–9:  2 matiga mellanmål och 1 frukt"

www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Jag åt inte ens alla mål per dag som man bör när jag var gravid.....

Men jag äter iofs illa jämt....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Prins Albin

Jag var oxå as hungrig i början av grav . Nu så här i slutet e det inte så farlig.....mer törstig faktiskt. Vet att de där onödiga kalorierna egentligen inte behövs men dem är väldigt goda.

• Amlin

Är det inte så att det är skillnad på hur mycket extra man behöver rent näringsmässigt mot för vad man behöver av andra anledningar så som hungerkänslor och/eller illamående?

Jag äter pratiskttaget oavbrutet nu, annars kräks jag. Men jag går ju upp också, för jag förbränner inte så mycket extra energi som jag behöver stoppa i mig för att just nu klara min vardag utan illamående.

• merenwen

Alla är väl olika...?

Jag har ätit precis som vanligt under hela graviditeten. Alltså ordentligt frukost, lunch och middag och ibland  lite däremellan. Varken mer eller mindre. Är i v.38 nu.

Har inget behov av att vräka i mig mat bara för att jag är gravid.

• Bonanza
    merenwen skrev 2010-10-03 20:03:45 följande:
    Alla är väl olika...?

Jag har ätit precis som vanligt under hela graviditeten. Alltså ordentligt frukost, lunch och middag och ibland  lite däremellan. Varken mer eller mindre. Är i v.38 nu.

Har inget behov av att vräka i mig mat bara för att jag är gravid.
    Nej, men det finns väl ingen som "vräker i sig mat" trots att man är mätt, bara för att man är gravid?

Om kroppen dock kräver kopiösa mängder mat finns det lite man kan göra åt saken.
  • La Lola
    Bonanza skrev 2010-10-03 20:06:30 följande:
    Nej, men det finns väl ingen som "vräker i sig mat" trots att man är mätt, bara för att man är gravid?
    Jo, det tror jag faktiskt att det finns.....
  • Bonanza
    La Lola skrev 2010-10-03 20:08:11 följande:
    Jo, det tror jag faktiskt att det finns.....
    Mat? Trots att man är mätt? Har jag svårt att se faktiskt.

Däremot tror jag många unnar sig extra mycket, kakor, godis, onyttig mat och sånt. Men nu var det ju inte det saken handlar om.
  • merenwen
    Bonanza skrev 2010-10-03 20:06:30 följande:

Om kroppen dock kräver kopiösa mängder mat finns det lite man kan göra åt saken.
    Tja, för min del är i alla fall svaret på din fråga i trådstarten: "Finns det någon gravid som faktiskt klarar sig med "en extra frukt om dagen" i början, eller ett extra mellanmål bestående av en ordentlig smörgås på slutet?"

Ja! Behövde inte ens den där extra frukten...
  • La Lola
    Bonanza skrev 2010-10-03 20:10:08 följande:
    Mat? Trots att man är mätt? Har jag svårt att se faktiskt.

Däremot tror jag många unnar sig extra mycket, kakor, godis, onyttig mat och sånt. Men nu var det ju inte det saken handlar om.
    "Jag tar lite mer potatisgratäng...jag är ju iofs mätt men det är ju så jäkla gott!".
    Inte helt ovanligt tror jag....
  • exiteme

Med mitt första barn visste jag inte att jag var gravid. Fattade inte varför jag var så hungrig. Åt KONSTANT!! Så att det är psykiskt är skitsnack. Min kropp krävde mat! Mycket och OFTA!

Svar på tråden "Det räcker med en extra frukt om dagen!"