• Ennyone

Torr och "skorpig" hårbotten.

Efter x antal (för många) blekningar av utväxten har jag nu fått otroligt torr, sårig och fullt med skorpor i hårbotten.
    Jag är blond och har hört att schampo som finns på apoteket som ska vara bra för detta, är däremot inte bra för de blonda håret - utan missfärgar på något sätt.

Därför undrar jag om ni har några andra tips?
    Speciella inpackningar eller krämer kanske?
    Öppen för alla förslag :/

(och jag ska inte fortsätta vara så dum att bleka håret i fortsättningen... )

• Svar på tråden Torr och "skorpig" hårbotten.
  • 7 små apor

Sluta använda schampo!
    Scampo är starkt uttorkande och skapar massor av problem.
    Jag väljer en mellanväg för jag orkar inte hålla på med inpackningar och sådant utan kör på enbart Lactacyd.
    Håret håller sig rent längre och problemet med mjäll osv har helt försvunnit.

• Kimona

1. Sluta blek håret, det finns jätteljusa hårfärger att använda istället.

2. Head & Shoulders nya schampoo med mandel skall ju vara för extremt torr hårbotten, testa den?

3. Elvital har ett serum som man gnuggar i hårbotten efter tvätt när håret fortfarande är blött

4. Testa att gnugga olivolja i hårbotten och låt det sitta i under natten, sen på morgonen tvättar du håret utan att använda schampoo och tar bara balsam i håret (ej hårbottnen)

• isisisis

Ett väldigt milt och skonsamt schampo är Apoliva.
    Perfekt för mina tunna sköra hårstrån.

• Ennyone

Tack för svaren!

7 små apor skrev 2010-10-03 19:26:23 följande:
    Sluta använda schampo!
    Scampo är starkt uttorkande och skapar massor av problem.
    Jag väljer en mellanväg för jag orkar inte hålla på med inpackningar och sådant utan kör på enbart Lactacyd.
    Håret håller sig rent längre och problemet med mjäll osv har helt försvunnit.
    Inte använda schampo? allvarligt? :)
    Känns som om det inte blir riktigt rent med bara balsam .. men kanske är bara för att man alltid har haft det.
    Kimona skrev 2010-10-03 19:32:13 följande:

2. Head & Shoulders nya schampoo med mandel skall ju vara för extremt torr hårbotten, testa den?

3. Elvital har ett serum som man gnuggar i hårbotten efter tvätt när håret fortfarande är blött

4. Testa att gnugga olivolja i hårbotten och låt det sitta i under natten, sen på morgonen tvättar du håret utan att använda schampoo och tar bara balsam i håret (ej hårbottnen)
    Ja, jag har bara varit otroligt dum som har fortsatt bleka det såhär länge.
    Nästa gång ska jag göra slingor istället.
    Ser till och med mer naturligt ut. 

Hört att Head & Shoulders kan ha "motsatt effekt", så jag är ju lite feg i att använda det.
    Tar hellre något annat märke.

Evital ska jag genast titta upp och olivolja står på min inköpslista :)
    Förresten , varför inte balsam i hårbotten? Borde inte det vara mjukgörande?
  • 7 små apor
    Ennyone skrev 2010-10-03 20:01:46 följande:
    Tack för svaren!Inte använda schampo? allvarligt? :)
    Känns som om det inte blir riktigt rent med bara balsam .. men kanske är bara för att man alltid har haft det.
    Kimona skrev 2010-10-03 19:32:13 följande:

Ja det är helt sant.
    Laktacyd är inte ett balsam utan en mild tvål med neutralt ph.
    Jag trodde samma som du tills jag själv testade.

Scampo är otroligt uttorkande och av den anledningen har de i återfettande kollijox. Hårbotten svarar då med att producera naturligt talg i förtvivlan. Alltså leder eg scampo till smutsigare hår, vilket ligger i producenternas intresse.
  • 7 små apor

Stavar som en kratta trots att jag inte har tillstymmelse till dyslexi. Schampo heter det naturligtvis. Skäms
    Hoppas ni har överseende.

• Ennyone
    7 små apor skrev 2010-10-03 20:09:27 följande:
    Ja det är helt sant.
    Laktacyd är inte ett balsam utan en mild tvål med neutralt ph.
    Jag trodde samma som du tills jag själv testade.

Scampo är otroligt uttorkande och av den anledningen har de i återfettande kollijox. Hårbotten svarar då med att producera naturligt talg i förtvivlan. Alltså leder eg scampo till smutsigare hår, vilket ligger i producenternas intresse.
    Där ser man!
    Bättre sent än aldrig (får man hoppas)
    Tack så jätte mycket för informationen! :)
Svar på tråden Torr och "skorpig" hårbotten.