• Tigerwoman

Koh Bulon + Koh Lipe

Oj oj vad förvirrad jag är! Vi planerar en längre resa i södra Thailand i vår (mars-april) och jag har fastnat lite för Koh Bulon. Ni som varit där med barn, hur trivdes ni? Vi vill gärna ha lite grann av "off the beaten track", men inte för mycket heller, eftersom våra barn trots allt är är bara 3 och 5 år. Finns det dykmöjligheter där, eller är det Koh Lipe som gäller om man vill dyka? Kommer även att tillbringa en del av resan där, vad kan ni rekommendera för boende för en barnfamilj på Koh Lipe? Koh Tarutao, hur är det där? Verkar lite väl ödsligt, eller? Ni som rest med barn bland de här öarna, vilken var er favorit?

• Svar på tråden Koh Bulon + Koh Lipe
  • resemamman

Hej! Vi har varit på alla de tre öar du nämner. Och åker tillbaka i vinter. Men då skippar vi nog Koh Lipe, vi trivdes inte särskilt bra där, för mkt turister och ganska otrevlig på vissa ställen. Fast mysigt och vackert oxå...

Bulone är en av våra absoluta favoriter! Det är enkelt, vackert, vänligt och många barn. När vi  var där (2007) så fanns det bara typ 5 ställen att bo på och jag tror att det inte byggts särskilt mycket sen dess (men jag kan ha fel...). Vi hade el 18-22, ingen fläkt och DÅ fanns inget boende med AC. Så det är primitivt, men åh så vackert. Tyvärr finns inga dykmöjligheter utan då får man åka till Lipe. Ska ni dyka så hade jag valt att bo på Forra Divers på Sunrise beach. Otroligt charmigt ställe som ger rabatt till dykare. Dock inte superbarnvänliga bungar, de vi såg... de är i bambu med fantastiska terasser, men utan staket (dvs trillar barnen ner så är det någon meter eller två till marken).

Tarutao är ödsligt. Vi var där med en 8-månaders och en 2,5 åring. Och 4 nätter räckte ganska bra. Allt boende drivs av nationalparksförvaltningen. Närmast piren finns longhouses med enkla rum. På nästa strand (Ao Sone??) finns lite finare bungalows med eget badrum och inne/ute dusch. Elen är på 18-22. Sen blir det MÖRKT! Och varmt eftersom fläkten stängs av... Alla matställen drivs oxå av parkförvaltningen, maten är god, enkel och billig. Det finns (fanns då iaf) typ 3 bilar/lastbilar på ön. Otroligt häftig upplevelse att sitta på en fastskruvad parkbänk på ett lastbilsflak (stor lastbil!) och åka genom djungeln och bergen till andra sidan ön (där man även kan se gamla fängelselämningar, det är ju en gammal fängelseö). Det är en stor ö med mycket djungel, så det finns ett och annat djur. Vi såg en hel del orm, trots att vi bara var där så kort tid.

• Tigerwoman

Jätte-tack för värdefull info! Härligt att det finns fler här som gillar lite mer udda ställen och törs ge sig dit även med småbarn. Ja, vi har också tyckt att Bulone verkar superbra, blir nog en kombo av olika öar eftersom lite dykning nästan är ett måste.

Svar på tråden Koh Bulon + Koh Lipe