Ejris skrev 2010-10-03 22:37:46 följande:
diska ur den med sikmedel visst låter ju sjukt på en gjutgärns panna men jag kör det några ggr om året=) Torkar bort all fukt...sen gnider du in ut o insida med olja...(raps majs eller mat) torka ur ordentligt.....köp en skaplig bit svål....eller flsäk o stek bara svålen så den blir instekt igen...torka ur...ev på med olja igen o gnid in det borde göra susen (fläska sväl grejen lärde mig farmor när gjutgärns pannan rostat av kvar varande vatten:/...... viktiga är ju att mätta pannan med fett igen...lycka till
Tack för ditt svar. Ska testa steka in den på nytt med en bit fläsk.
LucyP skrev 2010-10-04 12:08:13 följande:
:/ Låter konstigt att det bara smakade järn... Fick maten ligga kvar i grytan länge, efter den var klar? Skrubbade du ur den ordentligt innan inbränning?
Vi har också en gjutjärnsgryta som rostat ibland, mitt bästa tips är mycket fett (kanske pröva att bränna in den igen?), smörj in den efter du diskat ur den, låt den aldrig vara blöt... Ja, vi använder vår gryta mindre och mindre, köpte en emaljerad på loppis istället för 20 spänn som vi hellre använder nu. Det var för mycket jobb med den andra...
Jag smakade på köttgrytan medan den puttrade på spisen. Alltså den låg inte kvar i grytan efter att den blivit färdig. Jag tror jag skrubbade ur den ordentligt med stålull innan inbränningen. Fast det kanske inte var tillräckligt ändå?