• Anonym (Undrar...??)

Ngn som haft barn under 1 år som fått skabb???

Vad är det för kräm dom ska smörjas med? Vilken kräm smörjs mamman med om barnet ammar? Vet att mamma o barn under 1 år inte får samma kräm, men kan barnet amma då??? Och hur blir det vid blöjbyte o sv?

• Svar på tråden Ngn som haft barn under 1 år som fått skabb???
  • StockholmMotala

Hej.
    Ja vi har haft det. Min dotter är nu 10 månader och det är fjärde gången vi har smörjt oss då det hela tiden kommit tillbaka. Anledningen till det är att det finns många halvsyskon och det är verkligen viktigt att alla gör behandlingen ordentligt!

Du ska smörja din bebis och dig själv med ett liniment som heter Tenutex. Finns att köpa på Apoteket ( de förvarar det i kylen, det ska du också)

Ni ska visst ha samma kräm. Din bebis ska smörjas in överallt. T.o.m. i huvudet ( inte i ansiktet) bara fram till tinningen.

Du kan amma, men måste då först tvätta av bröstet och efter amning smörja på Tenutex igen. Glöm inte det.
    Vid blöjbyte är det viktigt att smörja på Tenutex igen efter. Glöm inte dina egna händer.

Finns det möjlighet så försök att pumpa och ge på flaska under det här dygnet.. Ju mindre tvätt och återsmörj, desto bättre såklart.

Samma gäller vid toalettbesök o.d...

Tänk på att inte snåla med krämen. Det går åt minst en halv tub till att smörja händer och bröst efter insmörjning. Glöm inte könsorgan, mellan fingrar och tår, navel etc.

Var beredd på att din bebis kommer att bli jätteledsen när du smörjer in krämen, det svider som tusan när den går in i huden.

Ni kan ha klåda och få prickar även efter behandlingen men det är fullt normalt. Kroppen får som en allergisk reaktion.

Lycka till och hoppas det räcker med en omgång för er!
    Det är så jäkla jobbigt, speciellt nu när min dotter vill stoppa allt i  munnen hela tiden och vi får bromsa med strumpor på händerna.

• Anonym (Undrar...??)

Oj så många ggr???

Stackars er... Vi har som tur är inga halvsyskon.. Det e bebis o dennes syskon. Vet dock inte om det är skabb. Ska ringa imorgon. Hur märkte ni det? Kliade det MKT på er eller hur var det?

Har hört att bebisar ska få¨ngt annat medel, att dom inte får samma som vuxna..

Vem i er omgivning fick behandling?

• StockholmMotala

Ja det kliade nåt så fruktansvärt. Det känns som om det inte går att undvika att märka att det är skabb. Massvis med prickar.

Vi fick också först höra att barn under 1 år skulle använda en kräm som heter Nix. Men de har slutat tillverka den.

Så din bebis ska ha samma kräm som du. Tenutex. Och blanda inte ut den med mjukgörande kräm. Det gjorde jag första gången ( då var min dotter bara 3 veckor) och jag trodde det skulle bli för starkt. Men jag vet inte om det var därför vi fick tillbaka det.

Alla halvsyskon och deras mamma och pappa samt deras nya respektive (puh) smörjde sig.
    Ingen morfar, farfar el. dyl smörjde sig, däremot ringde vi alla nära släktingar som hållt mycket i vår dotter, även vänner för att göra dem uppmärksamma på eventuella symptom.

Vi bestämde oss för att inte skämmas för det. Det har ökat så kraftigt i Sverige så skäms inte för det.
    Det är skitäckligt. En i min nära släkt flydde fältet från oss och låter mig fortfarande inte hålla i hennes son... :(

Men du måste få det bekräftat att det är skabb innan ni smörjer er, om man gör det i förebyggande syfte eller "bara för att" så kan man bli resistent mot det.

• Anonym (Undrar...??)
    StockholmMotala skrev 2010-10-06 06:45:52 följande:
    Ja det kliade nåt så fruktansvärt. Det känns som om det inte går att undvika att märka att det är skabb. Massvis med prickar.

Vi fick också först höra att barn under 1 år skulle använda en kräm som heter Nix. Men de har slutat tillverka den.

Så din bebis ska ha samma kräm som du. Tenutex. Och blanda inte ut den med mjukgörande kräm. Det gjorde jag första gången ( då var min dotter bara 3 veckor) och jag trodde det skulle bli för starkt. Men jag vet inte om det var därför vi fick tillbaka det.

Alla halvsyskon och deras mamma och pappa samt deras nya respektive (puh) smörjde sig.
    Ingen morfar, farfar el. dyl smörjde sig, däremot ringde vi alla nära släktingar som hållt mycket i vår dotter, även vänner för att göra dem uppmärksamma på eventuella symptom.

Vi bestämde oss för att inte skämmas för det. Det har ökat så kraftigt i Sverige så skäms inte för det.
    Det är skitäckligt. En i min nära släkt flydde fältet från oss och låter mig fortfarande inte hålla i hennes son... :(

Men du måste få det bekräftat att det är skabb innan ni smörjer er, om man gör det i förebyggande syfte eller "bara för att" så kan man bli resistent mot det
    OK, vårt stora barn har ju sovit hos farmor o farfar under denna tiden så dom får nog bli behandlade. Sen har vi sambons bror o fru som är gravid :( Dom har ju varit hemma hos oss, hemma hos svärisarna o hållt bebisen och gosat med den stora. Behöver dom behandlas då?

Jag var hos vc för knappt två veckor sen med mina utslag på händerna men då fick jag diagnosen eksem. fick medelstark kortison men hart ej använt den ännu föär jag har haft öppna sår på händerna. Nu senaste dagarna har det börjar klia på kroppen. Absolut inte mkt, lite här o var. Och jag märker inte att det kliar mer på¨natten/kvällen utan de  e ungefär samma. Jag har inga prickar eller utslag på övriga kroppen utan det är händer och handleder.
    På natten när man e uppe med bebis känner jag inget spec alls knappt. Men de är klart att det kliar men inte så att jag kliar sönder på kroppen eller så. Endast mina händer och handlederna sopm kliar mkt och ofta. Ringde vc idag men får ingen akuttid förrän på fredag. Ska ringa då tidigt på morgonen o få en tid hos samma läkare. Förra gången frågade jag läkareen om det kan vara skabb men då sa hon nej, att det inte såg ut så alls så då trodde jag på henne ju. men hon tittade inte i förstoringsglas heller. Hur upptäcktes det på er?

Ammade du den lilla första gången du fick det? Hur gick det med smörning o så då? Ska man tvätta alla rena kläder o sånt också. Ska man tvätta madrasser o hur e det med soffan? Där har man ju suttit utan långa byxor o så. I bara shorts och linnen. Legat i den. kan det inte finnas skabb där då??

Jag e tacksam för dina svar, bara så du vet :)
  • StockholmMotala

Usch, jag hoppas att ni inte har det.
    Vi gick också till vc första gången med min 8 årige son, jag frågade läkaren om det kunde vara skabb, men han sa absolut nej, det kunde vi totalt utesluta för han såg inga gångar..Jag trodde såklart också på honom. Vi trodde att det kanske var vägglöss då och tog dit ett bekämpningsföretag. Men de hittade inga. Vi gick till vc igen till en annan läkare och fick då remiss till hudläkaren på SÖS i Stockholm. De skrapade med en synål på honom och tittade i förstoringsglas och såg då skabbdjuret. Bläääää!!

Ja jag ammade henne, hon var ju bara 3 veckor :(  Jag smörjde brösten också. Men innan hon skulle amma så var jag tvungen att tvätta av bröstet med varmt vatten, amma sen upp igen och smörja på nytt. Sen samma procedur nästa gång.. Man ammar ju ofta så det är besvärligt som fasen. Och därför var jag orolig för att det var DET som gjorde att vi fick tillbaka det, att min kräm inte satt på lika länge som alla andras.. Det tar ju ett tag innan de släpper bröstet och man kan smita iväg och smörja på igen.
    Så kan du pumpa ur så mycket du kan, gör det. Eller ge ersättning/välling det dygnet så mycket du kan.

Du behöver inte tvätta de rena kläderna som ligger i lådor, men glöm inte ytterjackor, vantar, mössor, etc som ni har använt senaste 5 dygnen ( för utan nära kontakt så dör värddjuret efter 5 dygn sägs det)
    Även skor måste vädras på balkongen 3-5 dygn. Vi tog 5 dygn.
    Madrasser behöver inte tvättas, endast lakan, påslakan, örngott.
    Möbler ska inte behöva saneras men jag tänkte precis som du. Är man dessutom mammaledig så spenderar man ju en hel del extra tid i soffan. Så vi tvättade sofföverdragen också. Även överkasten till sängarna, filtar, gosedjur, mattor. Ja rubbet.... Det har varit en ca 12-15 maskiner tvätt varje gång.

Det sägs att det smittar vid en långvarig nära kontakt, vanlig social närvaro ska det inte smitta på.
    Men konstaterar de att det är skabb så fråga om din gravida svägerska..

Jag är glad om jag kan hjälpa till, för detta önskar man faktiskt inte sin närmsta fiende ens!

• Anonym (Undrar...??)

Jösses vilket jobb :(

Våra soffor har inte ens avtagbar klädsel så det oroar mig.Jag har suttit o legat mkt i soffan i linne o shorts o så :(
    Skor kan man tvätta dom i maskin istället för att vädra dem? Vilken grad ska man tvätrta kläder o dylikt i?

Varför gick ni till läkare o trodde det var skabb? var det klådan? Hur märkte ni det? Vet ni hur ni fick det? Jag har väldigt svårt o förstå vart jag skulle få det ifrån om jag nu har det :/

Om det är så att vi har det så kommer jag inte amma, är bara rädd att han ratar bröstet sen :( Han blir 6 veckor i helgen. Jösses, han bajsar ngt fruktansvärt. Då blir det att smörja in honom hela tiden jue...

Hur många tuber behövs? Till en vuxen normalviktig människa+ vad kostar en tub?

Tack för svar :)

• StockholmMotala

Vi gick för klådan och prickarna. Vi trodde det var soleksem först, sen vägglöss eftersom de sa på vc att det ej var skabb. När det inte gick över så ville jag veta vad det var och fick då remiss till hudkliniken för min son. Ja han fick det av hans halvsyster som troligen fick det i ett solarium eller då hon sovit över på en bondgård på Gotland.

Du kan tvätta skorna. Gör det i 60 grader.

Vi har tvättat i 40 grader. Det råder delade meningar, vissa säger 60, men enligt hud ska det räcka med 40. ( Alla kläder tål ju inte 60 grader)

Lägg lakan eller filtar i soffan en vecka, för skabbdjuret dör om den inte får människokontakt på 5 dagar.

Jag tänkte EXAKT som du att hon inte skulle vilja amma sedan, men det ville hon och jag var så glad, hon fick amma hela tiden , haha! ( Hon var tre veckor första gången..)

Vi köper 3 tuber på 2 vuxna och 2 barn. Snåla inte med krämen och det går som sagt åt ½ tub bara till din sons rumpa och dina händer och till dig själv efter toabesök.
    1 tub kostar 119.- på Apoteket.

Vi smörjde oss i förrgår igen så just det vet jag bestämt :)

Nu hoppas jag att vi är av med det. Jag håller min son i karantän, har världens tvätthög som vanligt , ska ner i tvättstugan snart. Det är vår 5:e insmörjning. Min dotter fick som bölder i huvudet och vid nacken  för några dar sen och jag ber att det inte är skabben som blivit resistent mot krämen, då vet jag inte vad jag gör....

• Anonym (Undrar...??)

Idag var jag på vc och träffade en distriktläkare och mår fortfarande dåligt av hennes bemötande. Jag kommer in och fick inte ens samma läkare som förra gången vilket jag skulle få för uppföljning. Iallafall, hon sa direkt att det är eksem jag har på händerna.
    Jag frågade henne om det kan vara skabb och då sa hon nbej direkt, det där är definitivt eksem. Skabb får man om det är ohygieniskt och så i ens närhet och jag ser på dig att du är renlig och ditt barn med. Sen förklarade jag för henne att det kliar lite på min kropp men inte så jag blir tokig. Men hon gick efter den kliniska bilden, d vs eksem. Jag frågade en gång till innan jag gick om det kan vara skabb o då blev hon nästan som arg och snäste åt mig. Jag har tydligen inte börjat mitt skift ännu och du tror inte på mig. Det blir dåligt förtroende mellan läkare och patient om du inte tror mig o sv.. Jag bara gapade och förklarade att det kliar lite och att jag vet att man kan få eksemliknande utslag på händerna. Då tog hon ngn pinne som liknar en bomullstops och rörde runt lite på utslagen och försökte få det att vätska men det gixk inte. Hon tappade pinnen på golvet man skickade iväg den till labb ändå..

En vecka ska det ta och jag frågade om jag ska undvika folk och det kunde hon inte svara på. Jag frågade om man kunde göra ngt mer, kolla med förstoringsglas eller så men hon sa bara jiag kan inte göra mer än jag gjort. Jag förstår henne med men då kan hon åtminstone göra dom testerna men nej..

Jag höll på o gråta därinne o kände mig så liten. Gick därifrån men efter 5 kalla hon på mig igen o bad en kollega titta på mig o hon sa likadant att det är eksem. Att dom gröver i huden o kollar med förstoringsglas på hudmottagningen o inte här. Men vrf kan dom inte skicka mig dit då??? Nu har tre läkare sagt att det är eksem, får väl tro dom då...

Grät för sambon när jag kom hem o då ringde han 1177 o förklarade allt. Jag fick senare prata med henne o hon trodde absolut inte det var skabb eftersom jag haft det så i snart 6 veckor o ingen i min familj har minsta symtom på det ännu. Visst, det är lång inkubationstid men det borde synas iallafall ngt litet då. Hon trodde mer på ngn allergisk reaktion av ngt slag. Jag fick en raktion mot en deo när jag var gravid o hade i vänster armhåla stor rodnad o oerhörd klåda. När gossen föddes så började med receptfri hydrokortison o smörjde där och då fick jag en massa plitor, som  små hormonplitor under armhålan o hela vägen ner på magen men de försvann ganska snbbt. Inga utslag sen dess förutom mina utslag på händerna. Hon tyckte nästan jag behövde ngn tablett mot klåda o det men det gick över i modersmjölken så det gick inte. Hon sa att jag inte skulle oroa mig o att jag kunde träffa folk utan att vara nervös för att smitta. Trots att jag förklarade att det kliar
    på kroppen men mest på händerna. Så jag litar på det... Får smörja MKT på hela kroppen...

Om man ska lägga lakan o sånt i soffan, ska man byta dom varje dag då? Kan det liksom inte sätta sig på lakanen o krypa på kroppen igen?

Jag lider med dig o hoppas verkligen inte att dem blivit resistenta.. vad gör man om det sker?? Hur ofta har ni fått smörja er då? Med hur lång tids mellanrum??

• Anonym (Undrar...??)

Hej igen..

Har tänkt på er, är van vid dina svar nu ;)

Hur går det för er där hemma? Har behandlingen hjälpt?

• Anonym (Undrar...??)

Hej igen..

Känner mig lite tjatig men du bara slutade svara.. Hur är det med er? Har ni blivit av med det nu?? Hoppas på svar..

• Anonym (Undrar...??)

Hej igen...

Ett bra tag senare dock, men har tänkt på er då o då. Hur gick det till slut. Blev ni av med det? 

• Anonym (Som liten)

Jag fick skabb av en kompis när jag var liten. Detta var på 70-talet och mamman var känd för att ragga på danmarksbåtarna.
    Skabb kan man inte säga att det kliar lite. Det kliar MASSOR!!! Man vill dra en stålborste över huden för att klia. Det går inte att förväxla det med eksem eller annat. Det går fort och om man inte behandlar det blir man... Tokig av kliandet. Så om du har gått mer än några dagar med den här klådan och inte smittat någon annan familjemedlem så kan du med all säkerhet lita på läkaren, det är inte skabb.

Svar på tråden Ngn som haft barn under 1 år som fått skabb???