StockholmMotala skrev 2010-10-06 06:45:52 följande:
Ja det kliade nåt så fruktansvärt. Det känns som om det inte går att undvika att märka att det är skabb. Massvis med prickar.
Vi fick också först höra att barn under 1 år skulle använda en kräm som heter Nix. Men de har slutat tillverka den.
Så din bebis ska ha samma kräm som du. Tenutex. Och blanda inte ut den med mjukgörande kräm. Det gjorde jag första gången ( då var min dotter bara 3 veckor) och jag trodde det skulle bli för starkt. Men jag vet inte om det var därför vi fick tillbaka det.
Alla halvsyskon och deras mamma och pappa samt deras nya respektive (puh) smörjde sig.
Ingen morfar, farfar el. dyl smörjde sig, däremot ringde vi alla nära släktingar som hållt mycket i vår dotter, även vänner för att göra dem uppmärksamma på eventuella symptom.
Vi bestämde oss för att inte skämmas för det. Det har ökat så kraftigt i Sverige så skäms inte för det.
Det är skitäckligt. En i min nära släkt flydde fältet från oss och låter mig fortfarande inte hålla i hennes son... :(
Men du måste få det bekräftat att det är skabb innan ni smörjer er, om man gör det i förebyggande syfte eller "bara för att" så kan man bli resistent mot det
OK, vårt stora barn har ju sovit hos farmor o farfar under denna tiden så dom får nog bli behandlade. Sen har vi sambons bror o fru som är gravid :( Dom har ju varit hemma hos oss, hemma hos svärisarna o hållt bebisen och gosat med den stora. Behöver dom behandlas då?
Jag var hos vc för knappt två veckor sen med mina utslag på händerna men då fick jag diagnosen eksem. fick medelstark kortison men hart ej använt den ännu föär jag har haft öppna sår på händerna. Nu senaste dagarna har det börjar klia på kroppen. Absolut inte mkt, lite här o var. Och jag märker inte att det kliar mer på¨natten/kvällen utan de e ungefär samma. Jag har inga prickar eller utslag på övriga kroppen utan det är händer och handleder.
På natten när man e uppe med bebis känner jag inget spec alls knappt. Men de är klart att det kliar men inte så att jag kliar sönder på kroppen eller så. Endast mina händer och handlederna sopm kliar mkt och ofta. Ringde vc idag men får ingen akuttid förrän på fredag. Ska ringa då tidigt på morgonen o få en tid hos samma läkare. Förra gången frågade jag läkareen om det kan vara skabb men då sa hon nej, att det inte såg ut så alls så då trodde jag på henne ju. men hon tittade inte i förstoringsglas heller. Hur upptäcktes det på er?
Ammade du den lilla första gången du fick det? Hur gick det med smörning o så då? Ska man tvätta alla rena kläder o sånt också. Ska man tvätta madrasser o hur e det med soffan? Där har man ju suttit utan långa byxor o så. I bara shorts och linnen. Legat i den. kan det inte finnas skabb där då??
Jag e tacksam för dina svar, bara så du vet :)