• Anonym (trött på bråk)

Trött på bråk med min mamma - vad göra?

Min mamma och jag har så länge jag kan minnas (jag är nu 23) alltid bråkat och det är om totalt onödiga saker.
    Hon kan t.ex. bli jätte arg för att jag inte vill att hon ska boka in en middag runt kl 19 eller senare på kvällen då våran son ska sova runt den tiden utan jag ber henne att lägga den tidigare, det är dessutom vardag.
    Självklart kan han få somna för natten vid 20.00 men min syster har en dotter på 2 år och hon ska också sova runt 19 och det är nästan omöjligt för dom att få henne att sova när hon är övertrött.
    Och när jag säger det till min mamma så flippar hon ur totalt och skriker och härjar om att jag måste ställa upp på henne någon gång (jag ställer upp nästan jämt), det enda jag frågat är om vi kan tidigarelägga middagen, kanske runt 17-18 istället.

Igenkligen så börja hon prata om middagen när jag frågade henne vilket datum hon skulle åka utomlands då jag var orolig för henne ang. terrorhoten men det svarade hon aldrig på.

Hon kan även bli jätte sur för att jag inte vill följa med henne till min syster för att jag vill vara hemma och inne så mycket jag kan med våran son som är jätte förkyld så han får vara hemma och vila och ta det lugnt istället, då blir hon jätte sur och bråkar om det och det slutar ALLTID med att hon slänger luren i örat på mig.

Vad ska jag göra? är så trött på allt bråk hela tiden, varje gång vi pratar så börjar vi bråka och jag är trött på det.
    Det går inte att bryta kontakten för då mår jag dåligt över det istället, vad jag än gör så är det fel enligt henne och jag är så elak mm. och bryta upp helt anser jag att man inte gör med sin mamma så länge det inte är något jätte jätte allvarligt, tex. misshandel osv.

Så som sagt, vad tycker ni jag ska göra? är så trött på allt bråk nu att jag snart går under av stress.

Ska nog tillägga att mina föräldrar skilde sig för ca 7-8 år sedan och mamma har inte kommit över det än utan går fortfarande och pratar massa skit om min pappa och hans nya sambo, fast jag har sagt åt henne att jag inte vill höra på det så ignorerar hon det utan fortsätter, och menar att hon måste ju få prata med någon om det, och jag och min syster har föreslagit att hon kanske ska gå och prata med en psykolog om det istället men hon vägrar.

Jag har även föreslagit att vi alla 3 (jag, min syster och mamma) ska gå till en familjerådgivare och prata men hon nekar att hon har problem och gör fel utan det är VI som gör fel och bör prata med någon.. som sagt, vad ska jag göra?? vill inte att min son ska växa upp i ett sånt här förhållande.

• Svar på tråden Trött på bråk med min mamma - vad göra?
  • Anonym

Jag har bara en liten fråga till dig.Varför bor du där då om de inte går bra.Du är ju så gammal så du kan sköta dig själv.Så skaffa du dig en lägenhet så kan hon ha sina middagar när hon vill.

• MajaVira
    Anonym skrev 2010-10-04 09:35:04 följande:
    Jag har bara en liten fråga till dig.Varför bor du där då om de inte går bra.Du är ju så gammal så du kan sköta dig själv.Så skaffa du dig en lägenhet så kan hon ha sina middagar när hon vill.
    Jag förstod det som att det var en familjemiddag hemma hos mamman, inte att TS fortfarande bor hemma..
  • Anonym
    MajaVira skrev 2010-10-04 09:36:32 följande:
    Jag förstod det som att det var en familjemiddag hemma hos mamman, inte att TS fortfarande bor hemma..
    Ok jag läste igenom de en gång till.Och jag förstår inte riktigt än om hon bor där eller i egen lägenhet.Men jag hade struntat i mamman om jag hade varir henne.Om hon inte trivs där så behöver hon ju inte åka dit eller umgås med sin mor.Bara dumt att hålla på att bråka alltid.Finns väl annat här i livet som man kan göra.
  • Virriga Vera

Det är inte så mycket att göra utan att försöka förklara för din mamma att du mår dåligt när ni bråkar. Det verkar som om din mamma försöker vinna era bråk med att ge dig dåligt samvete. Gå inte i den fällan utan stå på dig. Om din mamma inte ger sig med middag kl 19.00 så erbjud att ni har middagen hemma hos dig istället. Du är vuxen nu med en egen familj och ett eget liv och jag misstänker att din mamma har svårt att acceptera det.

• Anonym (trött på bråk)
    Anonym skrev 2010-10-04 09:35:04 följande:
    jag bor inte hemma, jag bor i egen lägenhet med min sambo och son. har inte bott hemma på 3 år minst.
    hon har bjudit ut oss på middag på restaurang inte hemma
  • Anonym (trött på bråk)
    Virriga Vera skrev 2010-10-04 09:46:54 följande:
    Det är inte så mycket att göra utan att försöka förklara för din mamma att du mår dåligt när ni bråkar. Det verkar som om din mamma försöker vinna era bråk med att ge dig dåligt samvete. Gå inte i den fällan utan stå på dig. Om din mamma inte ger sig med middag kl 19.00 så erbjud att ni har middagen hemma hos dig istället. Du är vuxen nu med en egen familj och ett eget liv och jag misstänker att din mamma har svårt att acceptera det.
    Jo det är ju det hon gör, jag får alltid dåligt samvete efteråt, eller nästan jämt i allafall.
    jag har förklarat för henne flera gånger att jag mår dåligt över våra bråk och att jag inte vill att sonen ska uppleva våra bråk men hon fortsätter ändå och påstår att hon minsan bråkar inte, hon har bara en dusskution (där man skriker tydligen bla.) och det är inte henne det är fel på utan det är MIG det är fel på, det är jag som gör fel osv osv.
  • Anonym

Ja men för guds skull.Umgås inte med din mamma då om ni inte trivs tillsammans.Blir ju bara jobbigt att ha de så.De äe ju synd om ditt barn att behöva stå där och lyssna på er när ni bara skriker till varann.Så låt de vara ett tag så kommer hon nog snart igen och frågar var ni är.Och då får du ju förklara de för din mor.Och då kanske hon börjar att tänka lite

• Virriga Vera
    Anonym (trött på bråk) skrev 2010-10-04 10:16:37 följande:
    Jo det är ju det hon gör, jag får alltid dåligt samvete efteråt, eller nästan jämt i allafall.
    jag har förklarat för henne flera gånger att jag mår dåligt över våra bråk och att jag inte vill att sonen ska uppleva våra bråk men hon fortsätter ändå och påstår att hon minsan bråkar inte, hon har bara en dusskution (där man skriker tydligen bla.) och det är inte henne det är fel på utan det är MIG det är fel på, det är jag som gör fel osv osv.
    Förklara för henne att eftersom det är dig det är fel på så då tar du beslutet att inte vilja diskutera något med henne eftersom ni inte klarar av det. sedan avslutar du det hela med att säga att du lägger på. Detta gör du varje gång hon börjar "diskutera".

Det kommer inte att spela någon roll vad eller hur du gör, din mamma kommer alltid att säga att det är du som är problemet eftersom hon inte kan se sina egna brister. Gör du som hon vill så blir hon ändå inte nöjd utan kommer att hitta på annat att vara missnöjd över. Ta dig ur detta med flaggan i topp. Du vet att det inte är ditt fel och det är det enda som spelar någon roll. Ge henne rätt i alla "diskussioner" genom att avsluta det snyggt med att inte vilja diskutera, var tyst, ge henne rätt eller lägg på luren. Du kommer att märka att efter ett tag så växer du som människa och du kommer att må bättre.
  • Anonym (trött på bråk)
    Anonym skrev 2010-10-04 10:23:25 följande:
    Ja men för guds skull.Umgås inte med din mamma då om ni inte trivs tillsammans.Blir ju bara jobbigt att ha de så.De äe ju synd om ditt barn att behöva stå där och lyssna på er när ni bara skriker till varann.Så låt de vara ett tag så kommer hon nog snart igen och frågar var ni är.Och då får du ju förklara de för din mor.Och då kanske hon börjar att tänka lite
    har försökt göra så tidigare men det funkar inte.
    hon förnekar hela tiden att hon har någon del i det hela alls.
  • Anonym (trött på bråk)
    Virriga Vera skrev 2010-10-04 11:53:03 följande:
    Förklara för henne att eftersom det är dig det är fel på så då tar du beslutet att inte vilja diskutera något med henne eftersom ni inte klarar av det. sedan avslutar du det hela med att säga att du lägger på. Detta gör du varje gång hon börjar "diskutera".

Det kommer inte att spela någon roll vad eller hur du gör, din mamma kommer alltid att säga att det är du som är problemet eftersom hon inte kan se sina egna brister. Gör du som hon vill så blir hon ändå inte nöjd utan kommer att hitta på annat att vara missnöjd över. Ta dig ur detta med flaggan i topp. Du vet att det inte är ditt fel och det är det enda som spelar någon roll. Ge henne rätt i alla "diskussioner" genom att avsluta det snyggt med att inte vilja diskutera, var tyst, ge henne rätt eller lägg på luren. Du kommer att märka att efter ett tag så växer du som människa och du kommer att må bättre.
    Tack för tipset, ska prova det =)
Svar på tråden Trött på bråk med min mamma - vad göra?