Jag har rätt alla andra har fel.
Jag tycker att ett barn har rätt att vara hemma med minst en av föräldrarna fram till 3 år och sedan ha måttliga tider på dagis.
Jag tycker att när barnet går i lågstadiet bör en förälder vara hemma och hämta och lämna när skolan börjar och slutar om dagar inget fritis mao.
Jag tycker inte att man lämnar barn under 6 år utan uppsikt.
Jag tycker att barn under 10 år inte har något uppe efter 20.00 att göra.
Alla barn har rätt till ett husdjur ödla, orm/ spindel funkar utmärkt om man är allergisk.
Godis och läsk hör inte hemma i ett barns vardag.
Fyller på med mer sen så ni andra får veta hur man bör göra
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-04 11:11
sen ska man hel amma tills barnet är 6 månader och då börja med hemlagade smakisar
en välbalanserad kost är ett måste
alla barn har rätt till fritidsaktiviteter så som fotboll, hockey eller ridning.
Minst 15 minuter varje dag ska man ägna sig åt det enskilda barnet på barnets vilkor.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-05 10:15
Nu har jag inte orkat läsa igenom exakt alla svar men..
två vanliga frågor jag väljer att svara på
*rubriken var för att provocera få uppmärksamhet och starta debatt, jag tror inte på fullaste allvar att jag sitter inne med alla svaren.
*Jag valde att vara anonym då jag inte vill ha diskutionen i min gb eller mail, hoppas nu att ni kan respektera den önskan
nu ska jag försöka bena ut alla missförstånd:
*I en drömvärld så skulle det vara super om barn slapp gå på dagis innan tre år, jag inser att alla inte har den möjligheten MEN de som väljer att vara hemmafru/man förstår jag mig inte på om dom skolar in ungen redan vid ett år.
*Man behöver inte låta bli att jobba för att vara tillgänglig för barnet, det går att jobba skift så ena föräldern är hemma när det lämnas andra när det hämtas, arbeta hemmifrån, arbeta deltid m.m, återigen förstår jag att alla inte har den möjligheten men jag förstår inte varför man inte vill om man kan.
*Ett barn under sex år bör man ha under så pass stor uppsikt att man vet vart ungen är, vad ungen gör, man är så pass nära att man hör att ungen skriker, mina barn leker ensamma ute på gården men jag tittar till dom lite då och då, på era reaktioner verkar det som att jag antingen binder fast mina barn och råstirrar på dom hela dagarna eller att ni (som reagerat starkt) låter era barn ta bussen ner till stan o ta en fika när dom är 3 år om dom känner för det.
*ett barn under 10 år som har skola och ofta också fritis att vara på behöver sömn, helger och lov kan man naturligtvis rucka på tiderna.
*Husdjur lär barn oerhört mycket, föräldrarnas ansvar att ta hand om djuret inte barnens (jag tänker inte dela ut ödlor åt folket)'
*Kan man amma och håller barnets sig nöjt på mjölken är det de bästa alternativet, jag förstår inte hur man kan bara skita i att amma, går det inte så går det inte.
*En välbalanserad kost är det verkligen så konstigt att tycka att det är bra att äta nyttigt?
*Fritids aktiveteten är till för att vara kul inte hårdträning (om inte barnet vill det)
*När lekte DU sist en hel kvart med ditt barn utan att låta något utanför störa?
Jag som är hemma ägnar mer tid åt mina barn men min sambo som jobbar har svårt att hitta den tiden att ägna åt enbart en unge på barnets vilkor