• Anonym (japp)

Jag har rätt alla andra har fel.

Jag tycker att ett barn har rätt att vara hemma med minst en av föräldrarna fram till 3 år och sedan ha måttliga tider på dagis.
    Jag tycker att när barnet går i lågstadiet bör en förälder vara hemma och hämta och lämna när skolan börjar och slutar om dagar inget fritis mao.
    Jag tycker inte att man lämnar barn under 6 år utan uppsikt.
    Jag tycker att barn under 10 år inte har något uppe efter 20.00 att göra.
    Alla barn har rätt till ett husdjur ödla, orm/ spindel funkar utmärkt om man är allergisk.
    Godis och läsk hör inte hemma i ett barns vardag.

Fyller på med mer sen så ni andra får veta hur man bör göra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-04 11:11
    sen ska man hel amma tills barnet är 6 månader och då börja med hemlagade smakisar
    en välbalanserad kost är ett måste
    alla barn har rätt till fritidsaktiviteter så som fotboll, hockey eller ridning.
    Minst 15 minuter varje dag ska man ägna sig åt det enskilda barnet på barnets vilkor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-05 10:15
    Nu har jag inte orkat läsa igenom exakt alla svar men..

två vanliga frågor jag väljer att svara på

*rubriken var för att provocera få uppmärksamhet och starta debatt, jag tror inte på fullaste allvar att jag sitter inne med alla svaren.
    *Jag valde att vara anonym då jag inte vill ha diskutionen i min gb eller mail, hoppas nu att ni kan respektera den önskan

nu ska jag försöka bena ut alla missförstånd:

*I en drömvärld så skulle det vara super om barn slapp gå på dagis innan tre år, jag inser att alla inte har den möjligheten MEN de som väljer att vara hemmafru/man förstår jag mig inte på om dom skolar in ungen redan vid ett år.
    *Man behöver inte låta bli att jobba för att vara tillgänglig för barnet, det går att jobba skift så ena föräldern är hemma när det lämnas andra när det hämtas, arbeta hemmifrån, arbeta deltid m.m, återigen förstår jag att alla inte har den möjligheten men jag förstår inte varför man inte vill om man kan.
    *Ett barn under sex år bör man ha under så pass stor uppsikt att man vet vart ungen är, vad ungen gör, man är så pass nära att man hör att ungen skriker, mina barn leker ensamma ute på gården men jag tittar till dom lite då och då, på era reaktioner verkar det som att jag antingen binder fast mina barn och råstirrar på dom hela dagarna eller att ni (som reagerat starkt) låter era barn ta bussen ner till stan o ta en fika när dom är 3 år om dom känner för det.
    *ett barn under 10 år som har skola och ofta också fritis att vara på behöver sömn, helger och lov kan man naturligtvis rucka på tiderna.
    *Husdjur lär barn oerhört mycket, föräldrarnas ansvar att ta hand om djuret inte barnens (jag tänker inte dela ut ödlor åt folket)'
    *Kan man amma och håller barnets sig nöjt på mjölken är det de bästa alternativet, jag förstår inte hur man kan bara skita i att amma, går det inte så går det inte.
    *En välbalanserad kost är det verkligen så konstigt att tycka att det är bra att äta nyttigt?
    *Fritids aktiveteten är till för att vara kul inte hårdträning (om inte barnet vill det)
    *När lekte DU sist en hel kvart med ditt barn utan att låta något utanför störa?
    Jag som är hemma ägnar mer tid åt mina barn men min sambo som jobbar har svårt att hitta den tiden att ägna åt enbart en unge på barnets vilkor

• Svar på tråden Jag har rätt alla andra har fel.
  • CK82

Jaha och?!

Jag har en fråga bara vad menar du med "inte lämna barn under 6år utan uppsikt"... sitter du med din 6åring varenda minut på en dag då eller?
    Stackar unge...snacka om noll privatliv!

• annlu748

Härlig att du står för dina åsikter under ett anonymt inlägg. Moget!!! 

Något som jag verklige avskyr på fl är alla "tyckare" som inte vågar vara stå för vad de tycker.

Själv hade jag gärna haft det som så du vill men jag har inte råd med det. Så  jag gör det bästa av situationen och låter far och morföräldrar hämta titt som tätt.

Men du kan gå och dra något gammalt över dig tills du vågar komma fram och stå för dina åsikter.

• seejtaan
    Anonym (japp) skrev 2010-10-04 09:43:29 följande:
    Jag tycker att ett barn har rätt att vara hemma med minst en av föräldrarna fram till 3 år och sedan ha måttliga tider på dagis.
    Jag tycker att när barnet går i lågstadiet bör en förälder vara hemma och hämta och lämna när skolan börjar och slutar om dagar inget fritis mao.
    Alla barn har rätt till ett husdjur ödla, orm/ spindel funkar utmärkt om man är allergisk.

jag tycker det är varje förälders rätt att välja själv när barnen ska börja på dagis? :O
    måste man vara HEMMA hela dagarna för att lämna och hämta? funkar det inte om ena partnern lämnar och den andra hämtar (då innan/efter jobb)?
    jag tvivlar på att NÅGON är med sin sexåring dygnet runt.
    inte på nyår? midsommar? julafton? :O
    ett hurdjur är ett ansvar de flesta barn inte klarar av, därav ska dom förstå få dom när dom är mogna för det.
    siffra på hur många som har läsk och godis i ett barns vardag? tvivlar på att det är allt för ofta.
  • Floria
    Anonym (japp) skrev 2010-10-04 09:43:29 följande:

Jag tycker att barn har rätt till kompisar och att jag har rätt till ett liv utanför hemmet.
    Jag tycker att barn har rätt till fritids istället för att vara tveungen att hänga med föräldrarna hemma.
    Jag tycker att barn har rätt till sin integritet och lämnar min fyraåring ensam på sitt rum när hon vill det. Hon vill också vara ensam på toaletten, med andra ord så lämnar jag henne utan uppsikt.
    Jag tycker att barn har rätt till myskvällar på helgerna, och min dotter får vara uppe till 20.30-21 ibland - om hon orkar vilket är sällan.
    Jag tycker att jag som vuxen har rätt att vägra djur i mitt hem.
    Jag tycker inte heller att godis och läsk hör hemma i vardagen, men jag är ett stort fan av lördagsgodis, vilket ger lite guldkant till helgen och lär barnen att man bara äter sådant ibland.

• Anonym (japp)
    annlu748 skrev 2010-10-04 09:46:29 följande:
    Härlig att du står för dina åsikter under ett anonymt inlägg. Moget!!! 

Något som jag verklige avskyr på fl är alla "tyckare" som inte vågar vara stå för vad de tycker.

Själv hade jag gärna haft det som så du vill men jag har inte råd med det. Så  jag gör det bästa av situationen och låter far och morföräldrar hämta titt som tätt.

Men du kan gå och dra något gammalt över dig tills du vågar komma fram och stå för dina åsikter.

Jag vågar stå för mina åsikter alla i min närhet vet att jag har dessa åsikter och respekterar dom.
    Att jag väljer att vara anonym här är enbart för att jag vill föra denna diskution här i tråden och inte via min gästbok eller mail.
    Jag har full förståelse för att alla inte kan leva efter hur jag tycker att det ska vara och lastar inte er för det, man måste ju få skaffa barn även om man är beroende av två inskomster och man kan alltid bli ensamstående även när man har barn och då funkar det inte att leva som jag vill att man ska
  • regnbarn
    Floria skrev 2010-10-04 09:50:18 följande:
    Jag tycker att barn har rätt till kompisar och att jag har rätt till ett liv utanför hemmet.
    Jag tycker att barn har rätt till fritids istället för att vara tveungen att hänga med föräldrarna hemma.
    Jag tycker att barn har rätt till sin integritet och lämnar min fyraåring ensam på sitt rum när hon vill det. Hon vill också vara ensam på toaletten, med andra ord så lämnar jag henne utan uppsikt.
    Jag tycker att barn har rätt till myskvällar på helgerna, och min dotter får vara uppe till 20.30-21 ibland - om hon orkar vilket är sällan.
    Jag tycker inte heller att godis och läsk hör hemma i vardagen, men jag är ett stort fan av lördagsgodis, vilket ger lite guldkant till helgen och lär barnen att man bara äter sådant ibland.

Du skrev så bra, som om jag skrivit själv, håller helt enkelt med :)
  • alvaereva

Okej, vad var syftet med den här tråden? Att få ut dina åsikter? Okej, vi har läst nu.

• CK82
    Anonym (japp) skrev 2010-10-04 09:51:14 följande:
    Jag vågar stå för mina åsikter alla i min närhet vet att jag har dessa åsikter och respekterar dom.
    Att jag väljer att vara anonym här är enbart för att jag vill föra denna diskution här i tråden och inte via min gästbok eller mail.
    Jag har full förståelse för att alla inte kan leva efter hur jag tycker att det ska vara och lastar inte er för det, man måste ju få skaffa barn även om man är beroende av två inskomster och man kan alltid bli ensamstående även när man har barn och då funkar det inte att leva som jag vill att man ska
    För det första, vilket tråkigt liv dina kids måste ha, ingen integritet what so ever, inga mys-fredagkvällar innan de är 11år... Stackars barn!

Delar din man dessa åsikter- annars känns det som det blir krig, du verkar inte kunna kompromissa...

Och varför vill du att alla ska leva som du vill...?
    Det stör väl inte dig om mina barn är uppe hela nätterna och äter godis eller om de är på dagis eller fritids mellan 07.00 - 19.00 ???
  • Anonym (japp)
    seejtaan skrev 2010-10-04 09:49:56 följande:
    jag tycker det är varje förälders rätt att välja själv när barnen ska börja på dagis? :O
    måste man vara HEMMA hela dagarna för att lämna och hämta? funkar det inte om ena partnern lämnar och den andra hämtar (då innan/efter jobb)?
    jag tvivlar på att NÅGON är med sin sexåring dygnet runt.
    inte på nyår? midsommar? julafton? :O
    ett hurdjur är ett ansvar de flesta barn inte klarar av, därav ska dom förstå få dom när dom är mogna för det.
    siffra på hur många som har läsk och godis i ett barns vardag? tvivlar på att det är allt för ofta.
    nej man kan göra som du säger med hämtning o lämning
    nej man behöver inte vara i samma rum som sin sexåring 24/7 men man låter inte ett barn under 6 år vara ute o ränna halva nätterna utan o veta vart ungen är
    nyår ok
    Föräldrarna har naturligtvis ansvar över husdjuret
  • Anonym (japp)
    Floria skrev 2010-10-04 09:50:18 följande:

utan uppsikt = inte veta vart ungen är inte veta vad ungen gör inte kunna gå in o bryta om barnet skriker eller dylikt.
Svar på tråden Jag har rätt alla andra har fel.