• DevilsDaughter

Ni med barn som började prata sent!

När började dem prata? Sonen fyller 3 år om en vecka och säger bara enstaka ord. Gjorde ni något för att "påskynda" pratandet?

• Svar på tråden Ni med barn som började prata sent!
  • viseversa

har du pratat med bvc? Tycker du ska kolla upp det. Om han snart är tre och inte pratar kanske han hör dåligt eller behöver hjälp på traven. min lillebror var väldigt sen med talet- det visade sig att han hörde skitdåligt. Efter en operation som gav honom mycket bättre hörsel så kom talet på en gång!

• supersötasilversara

Nu är vår son bara 2 år (snart) men han säger knappt pappa, men efter väldigt lång betänketid och koncentration. vår son verkar höra allt och förstår allt väldigt bra när mansäger något. Och han kommunicerar otroligt bra med kroppen. Men det är som om det inte fungerar att säga ord. Inte ens djurläten kan han härma särskilt bra.

Vi har dock dysleksi i släkten och ett barn(nära släkt) började prata när det var runt 3-4 år men väldigt sparsamt och hackigt. Nu när barnet går på högstadiet och det har efter många utredningar visat sig att barnet har svår dysleksi. Så jag funderar på vår son, om det är något han ärvt. Nu är juvår son visseligen knappt två år, men det verkar inte som att han KAN få till det, man ser hur han kämpar och kämpar och vill, sen blir det inget, ibland lyckas han få till "pappa". Men vår son ljudar och låter mycket, bröl och och andra haranger, så stämband har han

Kanske inte så mycket till hjälp detta... Men kan ju vara värt att kolla upp dysleksi. Och hörsel som inlägget ovan beskrev.

• supersötasilversara

vet att man kan göra ramsor och sånger där barnen tränar olika ljud och uttal, det kanske kan vara något? Fast jag kan inga sådana själv ochvet inte var man hittar det, kanske någon annan här inne vet?

• DevilsDaughter

Hej
    Tack för svaren.
    Tror inte att det är fel på hans hörsel då han hör allt man säger och använder kroppsspråk för att förklara. Han säger några ord, tex pappa, mamma, Bella, Aj, Oj, Japp, Ja. Dessa ord säger han helt felfritt. han härmar olika läten väldigt bra också. Men verkar inte ha intresse för att lära sig prata. Han brukar kunna göra sig förstådd med att visa med olika tecken vad han vill och han är ett väldigt nöjt barn. Det verkar inte som att han inte KAN prata utan att han inte vill eftersom han pratar så tydligt de få ord han säger. Läste om autism någonstans, men han har inte ett enda tecken på något sådant, han är väldigt social och väldigt "med". Dyslexi är inget vi har i släkten, och han är duktig på att klura ut saker och koncentrera sig. Sambons bror började prata först när han var 3 år, och vår dotter började prata när hon var 2,5 år. Så kanske ligger det bara i släkten? Men börjar tro att han har någon psykisk spärr som gör att han inte vill lära sig eftersom många påpekar att han inte kan prata, märker på honom att han blir förlägen när andra barn inklusive hans syster påpekar att han inte pratar.  

Vi har haft dialog med dagis om detta och de säger att så länge det kommer nya ord så är det ju på väg framåt och att man kan avvakta lite men om man märker att han står helt still i talet så kan någon speciell lyssna på honom (ortoped)? och höra precis vad det är som saknas/kan vara för fel. Eftersom han fyller 3 år nu så kommer han när som helst bli kallad till BVC för 3-årskontroll och tänkte ta detta med dem då. Men känner mig mkt tveksam till att det faktiskt är något fel, det känns mer som att det är psykiskt, att han börjat med att vara sen med talet och så har det blivit hans "grej" eftersom många påpekar det och så har det låst sig liksom. Vi är väldigt försiktiga med att påpeka saker om hans tal eftersom vi märker på honom att han tycker att det är jobbigt. Han pratar som mest när han inte tänker alls utan att i full färd med att leka och ha kul.

sveamoder: Ska kolla in länken, tack!

• sveamoder

Det blir lätt lite hysteri i dagens stressade samhälle. 
    Jag hade en brorstyvson som inte sa många ord innan han va 6 år. då kom allt istället.

Ja, sidan innehåller lekar och massa roliga saker som man kan ha nytta av.

Har själv en son som jag ska till logopeden med för sista gången i morgon,
    förskolan har haft lite svårt att förstå honom, men logopeden förstår allt han säger och har sagt att vi inte behöver oroa oss, han har alla ord, meningar, uttalsljud man ska ha för 5 år.

• DevilsDaughter

Ok, jag hoppas att det är liknande för min son. Förskolan har sagt flera gånger att det är väldigt lätt att förstå honom eftersom han visar väldigt tydligt vad han vill, han är pedagogisk i sitt sätt att använda tecken om man kan säga så.
    Tror lite att det kan vara det som gjort att hans talutveckling stannat upp också. Förskolan har också utvecklat hans tecken mkt vilket han har sugit åt sig som en svamp.. Har funderat lite på hur bra det egentligen är att uppmuntra tecknen så pass mkt som dem har gjort, men å andra sidan så är det ju jättebra att han kan göra sig förstådd och viktigt för hans övriga utveckling..

• Anne69

Mitt äldsta barn började prata ordentligt först vid 3 år, men då kom det som ett vattenfall. Från att ha haft ett språk som bara vi i den närmaste familjen förstod så kom ett mångfacetterat språk! Nr 2 är nu 2½ och pratar precis lika lite som den stora men denna gång är jag inte ett dugg orolig.

Så....om ni förstår varandra inom familjen så tror jag det är lugnt. Vänta ut det! Läs rim och ramsor samt böckerna om daddlarna om det gör dig lugnare, annars ordnar det sig nog ändå.

• DevilsDaughter

Anne69: Tror också det är det man får göra, vänta ut det. Dottern började ju inte prata förren hon var 2,5 så vi har inte heller varit oroliga för sonen. Men nu när det kommer press utifrån så börjar man undra om man gör rätt i att vänta. Men är rädd att det blir värre om man sätter in ortoped/psykolog.. Tack för svaret!

• sveamoder

Hej igen!

Idag var jag till logopeden med min pojke å passade då på att fråga om detta med tecken, som du nämnde i tidigare inlägg.
    Då svarade hon att det är något som dom börjat använda sig av för att dom sett att det avbryter pressen och stressen på barnen som är lite senare i talet än andra och att barnen slutar med tecknen själva när orden kommer till dom. Och det var just precis som du hade funderingar på att just detta gjorde att hans övriga utveckling fortsatte.

Tyckte det var rätt intressant att få höra då jag själv är en mamma som inte vill delta i hysterin med barns utveckling.

• Bluestar

Min son va också sen och prata med bvc föreslog att vi skulle till en ortoped vid 3 års kontrollen men jag sa nej! för jag visste han skulle börja prata det gjorde han i sin egen takt. Inge fel att dom är sena i språket alla barn är olika! tycker du ska sluta stressa för det kommer av sig själv, idag är min son 5 år och pratar så jag får ont i öronen..

• DevilsDaughter

sveamoder: Åh tack! Vad glad jag blir av att läsa det. Har inte sett det så innan att pressen på honom antagligen släpper när han kan göra sig förstådd på annat sätt! Men så måste det ju vara! Jo, det är ju svårt för dem att utvecklas om de har problem att kommunicera och där hjälper ju tecknen jättebra! Han har nyligen börjat med att utropa OJOJOJ och formar munnen så fint vid orden och uttalar så tydligt, blir så glad över sådana framsteg, ofta kommer de nya orden i leken när han vill uttrycka något.

Bluestar: Hur mkt pratade din son vid 3 år? När dottern var 3 så hade hon börjat använda flerordsmeningar men hon hade precis satt igång med det och utvecklades för fullt, ändå ville BVC vid 3-årskontrollen att hon skulle börja på ortoped, men då kände jag mig säker på att hon inte behövde det och sa också nej. Och hon utvecklades otroligt mkt efter det och kom ikapp fort.

Känner mig mkt lugnare nu och vet lite mer vad jag vill ha ut av BVC-besöket. Tänkte också att jag ska bolla lite med förskolan en gång till innan BVC-kontrollen.

Tack alla för hjälpen!!

• sveamoder

Ja, det var jätteintressant samtal vi hade om just språkutveckling.

Det har vi haft varje gång pga. att det var EN nyutbildad på sitt första jobb som påpekade språket med vår son.
    Logopeden har aldrig hittat något hos honom, men vi har följt upp då en viss "senhet" i språket funnits.
    I princip har alla barn, min brors osv. varit sena men utvecklat en enorm ordriktighet lite senare än andra så för mig har detta aldrig funnits i mina tankar utan jag har litat på att det kommit så småningom.
    Pojkar är ju allmänt sena med allt jämfört med flickor i utveckling.
    Tror absolut inte det är mer än senhet hos din son, men en massa sagor, lästa med olika dialekter, brytningar på andra språk, rim och ramsor, sånger i det oändliga och upprepade utvecklar språket.

Hoppas ni tar det med ro och inte stressar, alla barn ÄR olika! precis som du och jag!

Kram 

• Simon 060531

Min son började inte prata så mycket förrän han var 3 1/2 men han har hela tiden varit mycket motorisk. Hans motorik är typ 2 år före. Nu svadar han hela tiden så ta det lugnt och vänta och se vad som händer framöver.

Mitt barn, får jag ge dig en gåva så ger jag min kärlek, mod, lycka
Svar på tråden Ni med barn som började prata sent!