• Pandamamma79

Psoriasis och "psoriasisnaglar"

Någon som har erfarenhet av detta?

Tror att jag har psoriasis. Har dock inte visat sig mycket. Enstaka fläckar. Har nu också upptäckt missfärgningar på naglarna. Har hört att det inte finns så mycket att göra åt det...

• Svar på tråden Psoriasis och "psoriasisnaglar"
  • Juhanna

Nej det finns inte direkt något man kan göra åt det. Smörja kan man alltid göra för att lindra det lite. Jag rekomenderar att du kontaktar din närmsta pso förening, där kan du eventuellt få receptbelagda krämer för psoriasis utskrivna

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • anmaca

Jag har på alla mina naglar, både fingar och tår. På mig har det gått så långt att naglarna släpper från nagelplattan under. Fingernaglarna går av hela tiden och tånaglarna blir så tjocka att man inte kan klippa med vanlig nagelklippare.
    Det som har räddat mina naglar och min självkänsla är nagelförstärkning. (på fingrarna)
    Detta gör att mina egna naglar kan växa i lugn och ro under materialet och inte går av så lätt, sen ser det fräschare ut och jag mår bättre.
    Har du någon bild på dina naglar?
    Det jag gjorde var att gå till vårdcentralen och dom skickade remiss till hud.
    Naglarna blir varken bättre eller sämre.
    All pso jag har i hårbotten, på armar och ben har jag varit utan under tiden jag var gravid, mådde så mycket bättre i min pso då. NU har allt kommit tillbaka med besked och jag ska till hud nästa vecka.
    Jag solade tidigare i deras specialsolarium, sista gången var i jan och nu i oktober kom pso tillbaka så jag hoppas på att få möjlighet till ljusbehandling denna gång också,
    Hoppas du får den hjälp du behöver

• Pandamamma79

Jag var på vårdcentralen och fick en remiss till hudläkare. Hudläkaren bara tittade på mina naglar och sa att det inte var något och att det bara var så jag ser ut... Jag har nog aldrig blivit så förvånad. Hon tog inte ens nått prov att skicka iväg till laboratorium. Min lilltånagel är väldigt svampig och mörk. Den verkar nästan som att den ska trilla av. Var helt säker på att detta var nagelsvamp. Det sa hon var tryckskador, att nageln ofta ligger emot och därför bildar en mjukare yta undertill så att det inte ska var lika påfrestande...

Jag fattar ingenting. En bra hudläkare borde väl se ifall det är psoriasis eller nagelsvamp?? 

• avilo
    anmaca skrev 2010-11-10 08:28:55 följande:
    Jag har på alla mina naglar, både fingar och tår. På mig har det gått så långt att naglarna släpper från nagelplattan under. Fingernaglarna går av hela tiden och tånaglarna blir så tjocka att man inte kan klippa med vanlig nagelklippare.
    Det som har räddat mina naglar och min självkänsla är nagelförstärkning. (på fingrarna)
    Detta gör att mina egna naglar kan växa i lugn och ro under materialet och inte går av så lätt, sen ser det fräschare ut och jag mår bättre.
    Har du någon bild på dina naglar?
    Det jag gjorde var att gå till vårdcentralen och dom skickade remiss till hud.
    Naglarna blir varken bättre eller sämre.
    All pso jag har i hårbotten, på armar och ben har jag varit utan under tiden jag var gravid, mådde så mycket bättre i min pso då. NU har allt kommit tillbaka med besked och jag ska till hud nästa vecka.
    Jag solade tidigare i deras specialsolarium, sista gången var i jan och nu i oktober kom pso tillbaka så jag hoppas på att få möjlighet till ljusbehandling denna gång också,
    Hoppas du får den hjälp du behöver
    Har du andra besvär av din Psoriasis? Något mera som du har märkt av och hur länge har du haft det??
  • anmaca
    avilo skrev 2010-11-20 09:12:42 följande:
    Har du andra besvär av din Psoriasis? Något mera som du har märkt av och hur länge har du haft det??
    Andra besvär jag har märkt av är att jag ömmar i lederna, ska utredas för psoriasis artrit, detta började för c 2 år sen.

Min pso startade under min första graviditet för 7 år sedan men det var först under 2009 som det blev så illa att jag sökte för det. Blev då behandlad med olika salvor. I slutet på 09 blev det ljusterapi som verkligen hade bra effekt på mig.

Var fri från besvär i ca 9 månader.

Nya besvär är att det spridit sig på större hudytor, har fått på underarmar, insidan av överarmarna, i öronen, på skinkorna och i naveln.

Var på hud i förra veckan och blev ordinerad betnovat på de mest ilskna fläckarna och sedan fick jag börja med ljusterapi igen.
    Egentligen ville dom avvakta med ljuset och sätta in olika krämer istället men detta gick ej pga att jag ammar så därav fick jag ljusterapin.
  • anmaca
    Pandamamma79 skrev 2010-11-19 18:43:03 följande:
    Jag fattar ingenting. En bra hudläkare borde väl se ifall det är psoriasis eller nagelsvamp?? 
    När jag sökte första gången behandlade dom mig för nagelsvamp, pso kan misstas för det ibland.
    Jag hade mitt på tånaglarna men efter att dom fått provsvaren så ringde dom och sa att det inte var svamp o att jag kunde avbryta behandlingen. Kändes inte helt ok att äta medicin för nåt jag inte hade..

Om det vore jag så skulle jag ringa till hud igen och säga att jag ville bli undersökt ytterligare en gång.
    Lycka till!
  • Pandamamma79
    anmaca skrev 2010-11-21 20:11:25 följande:
    När jag sökte första gången behandlade dom mig för nagelsvamp, pso kan misstas för det ibland.
    Jag hade mitt på tånaglarna men efter att dom fått provsvaren så ringde dom och sa att det inte var svamp o att jag kunde avbryta behandlingen. Kändes inte helt ok att äta medicin för nåt jag inte hade..

Om det vore jag så skulle jag ringa till hud igen och säga att jag ville bli undersökt ytterligare en gång.
    Lycka till!
    Ja jag får nog göra det. Känner mig lite lurad. Synd för jag hade ju remiss dit den gången...
  • bubblan79

jag har pso i hårbotten, armbågar, på skinkan, under naglarna och har ont i lederna

får betnovatlösn till håret, dermovat till huden på kroppen och inget för naglarna.. ledverken sa läkaren bara var pga stress *grr* jag kämpar och kämpar för att få en tid till hud så att dom kan få kolla på mig.. vanliga vårdcentralen är ju kass..

Mina naglar får oxå missfärgade fläckar typ som sen blir som små hål under.. nageln lossnar alltså.. det samlas en jävla massa äckligt under naglarna när man har sånt och inte kan peta bort smutsen.. borde ju finnas nåt som kan hjälpa tycker man

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Psoriasis och "psoriasisnaglar"